Sbírka kaligrafie a zenové meditační tušové malby zvané zenga se jmenuje Kaeru-an, v překladu Z žabí chýše. Obsahuje 526 děl z 15. až 20. století, převážně závěsné svitky, ale také párový paraván nebo několik předmětů z keramiky, říká Markéta Hánová, která v Národní galerii vede Sbírku asijského umění.
Díky tomu daru letos Felix Hess od ministra kultury Martina Baxy z ODS dostal medaili Artis Bohemiae Amicis za šíření dobrého jména české kultury. V nizozemském Groningenu mu ji předal ministrův náměstek Vlastislav Ouroda.
Nizozemský sběratel svitky v Japonsku nakupoval uplynulé čtvrtstoletí, dnes mají odhadní hodnotu okolo 35 milionů korun. "Je to absolutní sběratelský unikát a filantropický čin, který v českém uměleckém prostředí posledních desítek let nemá obdoby," řekl pro Aktuálně.cz japanolog Filip Suchomel, jenž dar zprostředkoval. Suchomel v minulosti vedl asijskou sbírku galerie a vytvořil tehdejší stálou expozici na zámku Zbraslav.
Sběratel Hess dal české Národní galerii přednost před zahraničními institucemi mimo jiné i proto, že mu Národní galerie slíbila dlouhodobou prezentaci sbírky. Výběr z ní bude nyní ve dvou částech k vidění jen krátkodobě, poněvadž tušová malba nemůže být nepřetržitě vystavena dlouhodobému působení světla. Přibližně za dva roky galerie počítá se stálou expozicí asijského umění v Salmovském paláci.
Zenové obrazy jsou výrazem čchanového, tedy zenového neboli meditativního buddhismu. Čchan propojující principy mahájánového buddhismu a taoismu v Číně zakořenil na přelomu 5. a 6. století, v Japonsku až koncem 12. století.
Zenová malba a kaligrafie se podle odborníků vyznačuje stylovou čistotou a tvarovou úsporností. Žánr zenga ale má také autorský rukopis a zachycuje pestrost zenových myšlenek. "Je to výsledek meditace nebo forma duchovního cvičení. Autor se třeba hodinu soustřeďuje, ani se nehne, tříbí si myšlenky. Pak rychle vezme štětec, udělá několik tahů a je hotovo," popsal Filip Suchomel, jak mniši díla vytvářejí v zenbuddhistických klášterech.
Sbírka Kaeru-an významně rozšířila galerijní fond asijského umění. Vystavené svitky přibližují středoevropskému divákovi filozofickou a estetickou hodnotu japonských zenových obrazů.
Architektonicky a graficky výstavu autoři připravili s použitím přírodních prvků. Kladli důraz na recyklovatelnost instalačních částí či materiálů. Návštěvníci uslyší tóny flétny šakuhači, zvuky vodopádu nebo žabího kvákání, což má v Salmovském paláci vytvořit prostor k prožití okamžiku a oproštění mysli od všedního ruchu.
Majitel sbírky Hess, původním povoláním matematik a fyzik, kdysi žil v Austrálii, kde mu za domem v roklině kvákaly stovky žab. Dnes je známý také jako sound designér, počínaje 80. léty minulého století začal například konstruovat zhruba pěticentimetrové elektrické přístroje, které reprodukují právě žabí kvákání.
Výstavu doplní komentované prohlídky, přednášky a série online videí nazvaná Povídání o zenu s japonským mistrem Seizanem. Pro asijskou kolekci Národní galerie roku 1951 zřídila Oddělení orientálního umění. V současnosti se jmenuje Sbírka asijského umění a spravuje přes 13 tisíc uměleckých předmětů původem z Japonska, Číny, Koreje, Tibetu, Střední, jižní a jihovýchodní Asie nebo Předního východu.