Dílo českého výtvarníka Pasty Onera nabídne Sotheby's, dražit ho bude za tisíce liber

ČTK ČTK
3. 8. 2019 8:59
Londýnská aukční síň Sotheby's bude na podzim dražit dílo českého výtvarníka Pasty Onera nazvané Pipe and Phone.
Obraz Pipe and Phone, který nabídne londýnská aukční síň.
Obraz Pipe and Phone, který nabídne londýnská aukční síň. | Foto: ČTK

Smyslný výjev, jehož výraznou součástí je polonahý muž kouřící dýmku a líbaná žena držící telefonní sluchátko, bude zařazen do každoroční aukce nazvané 20th Century Art: A Different Perspective. Ta se letos uskuteční od 4. do 12. listopadu.

Obraz Pipe and Phone v Galerii Kodl.
Obraz Pipe and Phone v Galerii Kodl. | Foto: Galerie Kodl

Pasta Oner se tak přiřadí k nemnoha současným českým umělcům, kteří byli na zahraniční aukce vybráni. Jsou jimi například David Černý, Stanislav Kolíbal, Krištof Kintera nebo Jiří Sopko.

Kupní cena obrazu Pasty Onera je odhadována mezi 10 tisíci až 15 tisíci librami, což představuje zhruba 280 až 422 tisíc korun. K tomu je ještě nutné přičíst aukční přirážku.

"Z pohledu naší galerie lze předpokládat, že odhad je rozumný a je možné ho překročit," řekl deníku E15 ředitel galerie Kodl Contemporary Matyáš Kodl, podle nějž bylo jiné Onerovo dílo předloni vydraženo za 840 tisíc korun.

Obraz Pasty Onera nazvaný Pipe and Phone lze do nadcházejícího úterý 6. srpna vidět na pražské Národní třídě, kde tvoří součást letní přehlídky Galerie Kodl.

Pasta Oner, který 28. prosince oslaví čtyřicátiny, je sběrateli oceňovaným a vyhledávaným autorem.

Do jeho výtvarného projevu se promítá popartová i komiksová estetika, v posledních letech přibývá také realistická malířská poloha odkazující na motivy z dějin západního sakrálního umění.

Autor parafrázuje známé motivy, přetváří je či je metodou vycházející z koláže staví do nových souvislostí. Převažují u něj olejové a akrylové malby, důležitou roli v jeho práci zaujímá objekt a plastika.

Plátno Kid Eternity vystavila Alšova jihočeská galerie.
Plátno Kid Eternity vystavila Alšova jihočeská galerie. | Foto: Galerie Kodl

Obecně se vyjadřuje k současné společnosti, zajímá ho fascinace světem bohatství, sexu, víry, luxusních značek nebo spotřební krásy.

Někdejší průkopník českého graffiti a street artu, dnes malíř a tvůrce objektů, vlastním jménem Zdeněk Řanda, slaví letošní čtyřicáté narozeniny několika výstavami. Ta první už se uskutečnila v ostravské Galerii Magna, kde představil akrylová plátna ze svého streetartového období.

Od června je otevřena přehlídka v Alšově jihočeské galerii, která obsahuje autorova dosud nevystavená díla z uplynulých dvou let. A nyní se Pasta Oner účastní také Letního výtvarného salonu v pražské Galerii Kodl, spolu s dalšími pěti současnými autory, jimiž jsou Jan Kaláb, Lukáš Rittstein nebo Ivana Štenclová.

Variace Pasty Onera na da Vinciho Poslední večeři.
Variace Pasty Onera na da Vinciho Poslední večeři. | Foto: Galerie Kodl

Počátkem 90. let měl Pasta Oner kvůli vytváření graffiti na panelácích konflikty s policií, dnes vitráž vytvořená podle jeho návrhu zdobí palác Lucerna a zakoupit lze mnoho produktů s jeho návrhy - od lahví na vodu přes návleky na mobilní telefon a ponožky až po luxusní aromalampu.

Od roku 2003 autor vystavuje v tradičních galerijních prostorech. Roku 2007 účinkoval ve filmu Gympl, kde přes noc maloval na metro, po sedmi letech v pokračování Gymplu nazvaném Vejška dokonce s Tomášem Vorlem napsal scénář.

Graffiti už se dnes Pasta Oner věnuje minimálně.

Portrét výtvarníka Pasty Onera letos natočila Galerie Kodl. | Video: Galerie Kodl
 

Právě se děje

před 1 hodinou

Při zásahu proti demonstrantům v Barmě zastřelili ženu

Barmská policie v sobotu použila vodní děla a gumové projektily k rozehnání demonstrantů, kteří hromadně vyšli do ulic protestovat proti vojenskému převratu z 1. února, píše agentura AFP. Při zásahu ve městě Monywa jedna žena zemřela, desítky lidí, včetně novinářů, policie zadržela. Agentura Reuters odhaduje, že se protestů po celé zemi účastnily stovky tisíc lidí.

Policisté při sobotním zásahu byli často v civilu. Podle fotografií na sociálních sítích lidé ve městech Rangún a Monywa stavěli v ulicích barikády, aby zpomalili postup policie. Bezpečnostní síly se pokusily zmařit protesty v Mandalaji, na klíčových křižovatkách postavily zátarasy a obvyklá místa setkání demonstrantů obsadila policie. Protestů v Mandalaji se opětovně zúčastnili i buddhističtí mniši a dodali jim morální autoritu, píše AP.

Jedním z impulzů pro demonstrace bylo páteční prohlášení barmského velvyslance při OSN Ťjo Mou Tchuna, že stojí za svrženou Do Aun Schan Su Ťij, píše agentura AP. Při projevu v OSN převrat tvrdě odsoudil a vyzval k přísnějším mezinárodním sankcím. Při projevu použil gesto se třemi zdviženými prsty, které se stalo symbolem poklidných demonstrací v Barmě. Jeho projev vyvolal vlnu kladných reakcí jak přímo v sále OSN, tak u barmské veřejnosti.

Armáda 1. února svrhla vládu vedenou Do Aun Schan Su Ťij a zabránila tomu, aby se sešel parlament zvolený loni v listopadových volbách. Do demonstrací se od té doby zapojují desítky tisíc lidí. Demonstranti nevěří slibům vojenských představitelů, že uspořádají nové volby a předají moc vítězi. Novou vlnu odporu vyvolal i páteční převoz Aun Schan Su Ťij z domácího vězení na blíže neupřesněné místo.

Zdroj: Zahraničí , ČTK
Další zprávy