Praha - Jen dvě několikatýdenní cesty stačily fotografu Miloni Novotnému k vytvoření slavné knihy Londýn. Černobílé fotografie z 60. let vyšly knižně v době uvolnění okolo pražského jara, během normalizace ale spolu s celou autorovou tvorbou musely v Československu zmizet do ústraní. Nyní se nadčasová série představuje na samostatné výstavě v pražské Leica Gallery.
Právě o neobyčejné modernitě píše v předmluvě k přepracovanému vydání s názvem Londýn 60. let Josef Moucha: „Kniha vydaná poprvé roku 1968 si podržela nadčasovou kvalitu. Nemusíme být ale pamětníky, abychom ocenili suverenitu, s níž fotograf zachytil kosmopolitní přístav v ústí Temže a zároveň osobitě vystihl náladu města, udávajícího tón šedesátým letům.“
Na fotografiích Miloně Novotného se objevují významné dominanty Londýna i každodenní situace z městských ulic. Vedle snímků Westminster Abbey nebo budovy parlamentu se střídají scény odpočívajících lidí z Hyde Parku a pouliční muzikanti na Victoria Station.
„Byl fotografickým básníkem všedního dne a měl neuvěřitelnou schopnost vidět ve zdánlivě banálních výjevech hluboké lidské obsahy,“ popisuje kurátorka Dana Kyndrová. „Ačkoliv v jeho díle najdeme i fotografie zachycující například pohřeb Jana Palacha, těžiště jeho tvorby rozhodně netvoří reportáž.“
Miloň Novotný byl několik let zaměstnaný jako fotograf Činoherního klubu, práci v divadle, která ho živila, ale od své další tvorby striktně odděloval. Stejně důsledně přistupoval moravský rodák i k třídění vlastních fotografií – všechny podrobil přísné selekci.
Třeba zvětšené snímky ze své první výstavy v Olomouci (1956) daroval Novotný rodině, u které bydlel. Po smrti majitele je pak od vdovy vykoupil zpátky, z šesti desítek fotografií ale prošly revizí jen čtyři, zbytek nemilosrdně roztrhal.
Novotný patří ke generaci ovlivněné legendární výstavou Edwarda Steichena The Family of Man. Český průkopník a dnes již klasik humanisticky orientované fotografie byl uměleckým samoukem. Jeho směřování významně stvrdilo setkání s téměř o dvě generace starším Josefem Sudkem v 50. letech, ze kterého se vyvinulo celoživotní přátelství.
Londýnská série vznikla v autorových šestatřiceti letech. Knižně ji vydala Mladá fronta spolu s dnes neméně slavnou sbírkou Evy Fukové New York. Rozšířit edici se už ale nepodařilo, s nástupem normalizace musely obrázky z otevřených západních měst pryč. Zmizely i Novotného snímky v časopisech a novinách, ztratil možnost fotografovat pro divadlo. Na vrcholu sil se místo cestování po světě živil portrétováním hudebníků pro Svaz Československých skladatelů.
Změna režimu v roce 1989 umožnila Novotnému opět vyrazit na cesty. „Oslavil šedesátku a zdálo se, že rozmach jeho fotografického potenciálu už nemůže nic zbrzdit. Bohužel. Bylo mu dopřáno jen dva a půl roku života,“ připomíná kurátorka Dana Kyndrová. „Avšak těch několik nádherných fotografií, které ze svých posledních cest ještě stihl přivézt, je dokladem, že renomé jednoho z nejlepších českých fotografů si udržel až do smrti.“
Reedice slavné knihy vychází v nakladatelství Kant.
Miloň Novotný: Londýn 60. let. 14. 2.–11. 4. 2014. Leica Gallery Prague, Školská 28, Praha 1. Kurátorka: Dana Kyndrová.