Jiří Machalický
kunsthistorik, přispěvatel Lidových novin
Kunsthistorik Jiří Machalický, který v Národní galerii pracoval většinu 80. a 90. let a nedávno se účastnil konkurzu na post ředitele Sbírky moderního a současného umění, se k odvolání Jiřího Fajta vyjádřil ve vysílání České televize. Z hlediska uměleckých výsledků Fajtovo odvolání není na místě, řekl. "Národní galerie se jevila jako instituce, která je na vzestupu a která alespoň z odborného hlediska má stále kvalitnější program," uvedl Machalický.
Podle něj měl Fajt "celkem jasno v programu", byť Machalický spatřoval problémy ve Sbírce moderního a současného umění, kterou po dobu několika let vedla Milena Kalinovská. "Nebyla na svém místě," míní kunsthistorik.
Podle něj Národní galerie přesto uspořádala několik významných výstav moderního umění, například retrospektivu malíře Gerharda Richtera nebo divácky přitažlivou výstavu Celníka Rousseaua. "To se do té doby za žádného ředitele z těch, co nastoupili po roce 1989, nestalo. Zvlášť tedy k nejvyššímu propadu došlo za Milana Knížáka, který neměl nijak dobré styky se zahraničními institucemi, a právě v tomhle směru se ta situace významně zlepšila za ředitele Jiřího Fajta," dodal Machalický.
"Většině lidí, s nimiž jsem mluvil, se zdálo, že situace v Národní galerii se zlepšuje, že má více co nabídnout než v minulosti, protože třeba Vídeň, Mnichov, Berlín mají každoročně několik velkých, pro širší příznivce umění zajímavých výstav a to se až do doby Jiřího Fajta v Národní galerii v Praze nedělo," dodal.
Důvody pro Fajtovo odvolání, které uvedl ministr, se Machalickému jeví jako nekonkrétní. "Překvapilo mě, že když ředitele tak významné instituce odvolává, tak že zároveň nesděluje zcela konkrétní důvody," prohlásil Machalický, byť hospodářskou činnost Národní galerie si posoudit netroufl. Podle něj měl ale Jiří Fajt ještě dostat příležitost pokračovat alespoň po dobu jednoho funkčního období.