Pět fází smutku. Písničkář Sufjan Stevens se deskou vyrovnává se smrtí otce

Karel Veselý Karel Veselý
14. 5. 2021 18:50
Koncem loňského září americký písničkář Sufjan Stevens zveřejnil své osmé studiové album The Ascension, na němž pozoroval Ameriku před prezidentskými volbami rozetnutou vedví nerovností, populismem i krizí identity.
Sufjan Stevens na fotografii Evanse Richardsona, kolorizovala Melissa Fuentesová.
Sufjan Stevens na fotografii Evanse Richardsona, kolorizovala Melissa Fuentesová. | Foto: Asthmatic Kitty

Dva dny po vydání desky zemřel zpěvákův biologický otec Rasjid Stevens, jenž ho vychovával poté, co u Sufjanovy matky Carrie propukla psychická choroba. Z rozjímání nad velkými tématy se písničkář musel vrátit k nejzákladnějším lidským otázkám a se smrtí otce se nyní vyrovnává na rozsáhlé novince Convocations, rozkročené mezi soudobou vážnou hudbu a ambient.

Rozdělená je do pěti částí, které rekapitulují jednotlivé fáze smutku. Dohromady čítají dvě a půl hodiny a obejdou se bez vokálů.

Smrtí Stevensovy matky bylo v roce 2015 inspirované album Carrie & Lowell, kolekce uhrančivých ztišených balad a jeho patrně nejzbožňovanější deska. Odchod otce teď zrodil odlišné dílo - monumentální experiment plný meandrujících syntezátorových ploch a bouřících smyčců, které berou posluchače na divoký výlet emočními pochody duše.

Ne snad, že by Stevensovy předchozí desky byly nějaká procházka rozkvetlou zahradou, na novince ale posluchač nedostane ani pomocnou ruku v podobě textů. Je vržen do proudu zvukových poryvů. Convocations ho provedou prvotním šokem se smrtí, od popírání a hněvu přes fáze smlouvání a deprese až k finálnímu smíření s tím, že milovaná osoba je definitivně pryč.

Pět částí vycházelo postupně od konce března do začátku května. Jednotlivé skladby jsou označené jen čísly. Úvodní Meditations začíná apokalyptickými výjevy, které evokují táhlé tóny syntezátorů, následné Lamentations stojí na znepokojujících elektronických smyčkách.

V Revelations se ozývají zvony a varhany, následují Celebrations, kde se pod melancholií začínají zjevovat i první náznaky světla. Závěrečné Incantations opakují motivy všech předešlých částí a dosahují syntézy.

Část nazvaná Lamentations stojí na znepokojujících elektronických smyčkách. | Video: Asthmatic Kitty

Postupně lze slyšet jemné ztišené motivy i obří proudy zvuků, erupce nápadů i minimalistické kompozice s pečlivě budovanou atmosférou. Někde převládají zvláštní digitální efekty, jinde akustické nástroje. Skladby se pohybují v rozmezí dvou až čtyř minut, což i takhle rozsáhlému projektu dodává dostatečnou dynamiku.

Zbavit se na chvíli jazyka

Stevens v průvodním textu píše o své novince jako o "meditaci nad rokem úzkosti, nejistoty, izolace a ztráty" a Convocations skutečně mají všechny parametry "alba z karantény".

Nahrávek zachycujících tísnivé stavy z doby pandemie už tu pár bylo - natočili je zpěvačky Charli XCX a Taylor Swiftová, Američan Perfume Genius či Paul McCartney. A nejspíš nás jich ještě spousta čeká.

Convocations v tomto ohledu přicházejí právě včas, aktuální situace skrývá naději na zlepšení, ale krize ještě neskončila. To nám dává možnost se spolu se Stevensem ohlédnout a zrekapitulovat poslední měsíce. I kdyby ale nebylo pandemie, těžko by někdo natočil podobnou desku - a málokdo ovládá tak široké spektrum hudebních postupů jako Stevens.

Pětačtyřicetiletý rodák z amerického Detroitu proslul posmutnělými folkrockovými baladami jako Mystery of Love, před třemi lety nominovanou na Oscara, nebo Casimir Pulaski Day. Figurují v nich velká témata jako láska a smrt, která ale zpracovávají optikou každodennosti.

Stevensova skladba Mystery of Love před čtyřmi roky zněla ve filmu Dej mi své jméno. | Video: Sony Soundtracks

"Odvrácenou stranu" Stevensovy diskografie tvoří instrumentální desky využívající postupy elektronické muziky či vážnohudební avantgardy. Natočil jich několik - od raného alba Enjoy Your Rabbit z roku 2001 přes impozantní soundtrack k umělecké videoinstalaci The BQE o dálnici protínající newyorské čtvrti Brooklyn a Bronx z roku 2009 až po loňskou desku Aporia, na které pracoval s Lowellem Bramsem, svým adoptivním otcem.

Novinka Convocations spadá do této kategorie a Stevens zde zhodnocuje všechny předchozí zkušenosti. Na tak obří ploše s tolika protichůdnými emocemi nicméně dosud nepracoval.

V doprovodném eseji Stevens přiznává, že instrumentální nebo "náladová" hudba ("mood music") mu dovoluje zbavit se omezení racionality a vykročit z nekonečného proudu slov, kterých je v současném světě až příliš.

Obal alba Convocations.
Obal alba Convocations. | Foto: Asthmatic Kitty

"Sociální sítě a nikdy nekončící mediální tance udržují nejrůznější slovní patologie. Pod každodenním útokem clickbaitových titulků a tweetů lapáme po dechu a zoufale hledáme slova, kterými bychom zareagovali," píše. "Někdy neříct nic znamená říct všechno. A když mě slova zrazují, obracím se ke zvukům," dodává.

Na Convocations se potkávají vlivy takzvané kosmické hudby nebo new age s minimalismem, dronovou muzikou, progresivní elektronikou nebo ambientem. Jako inspiraci Stevens uvádí osmaosmdesátiletého komponistu Mortona Subotnicka, průkopníka německého krautrocku Klause Schulze, producenta Briana Ena či rakouského kytaristu Christiana Fennesze. Tato jména odhalují šíři Stevensova záběru od 60. let minulého století až do současnosti.

Convocations je ale víc než pokus úspěšného hudebníka napodobit vzory. Největším triumfem Sufjana Stevense zůstává, že v jeho podání i abstraktní kosmický ambient zní lidsky.

Album

Sufjan Stevens: Convocations
Asthmatic Kitty 2021

 

Právě se děje

Aktualizováno před 4 hodinami

Basketbalisté v generálce před kvalifikací na OH porazili Tunisko

Čeští basketbalisté završili generálku před olympijskou kvalifikací vítězně, když porazili v posledním utkání na turnaji v Hamburku Tunisko 85:55, a obsadili konečné třetí místo. Nejlepším střelcem zápasu byl Martin Peterka s 18 body, dalších 14 přidal Patrik Auda. Svěřence Ronena Ginzburga čeká v příštích dnech závěrečné soustředění v Praze a do dějiště kvalifikace v kanadské Victorii odcestují 25. června. První duel s Tureckem tam absolvují 1. července.

"Každý zápas, co jsme odehráli, nám dal hodně zkušeností. Času na tréninky jsme měli málo, ale myslím, že tenhle turnaj byl super. I když jsme některé zápasy prohráli, dalo nám to hodně zkušeností a dobře nás to připravilo na zápasy v Kanadě," uvedl v tiskové zprávě Auda, který se zotavil po zranění kotníku. "Těch pár dní volna a rehabilitace, které jsme měli s fyzioterapeuty, mi pomohly. Teď už jsem skoro stoprocentní na další dny, které budeme trénovat a hrát," uvedl Auda.

Češi, kteří se na turnaji představili bez hlavních hvězd Tomáše Satoranského, Jana Veselého, Jaromíra Bohačíka nebo Vojtěcha Hrubana, se snažili proti Tunisku napravit porážky s Německem (62:95) a Itálií (71:83). V úvodní čtvrtině se dostali díky 11 bodům Martina Peterky do šestibodového náskoku, soupeř ale ještě v závěru hracího období srovnal na 20:20.

Vyrovnaný boj pokračoval i ve druhé části, kdy Češi měli sice dál vysokou úspěšnost střel za tři body, soupeř ale s nimi stále držel krok. Klíčovou sekvenci proto Ginzburgův výběr zaznamenal hned po přestávce, kdy se po 13 bodech v řadě dostal do vedení 57:38. K Peterkovi se střelecky přidal Auda nebo Ondřej Sehnal.

"Po těch dvou prohrách to bylo těžké a tři zápasy ve třech dnech nás stály hodně sil. Celou dobu jsme to chtěli dotáhnout do konce a udělat vše pro to, abychom vyhráli. V poločase jsme se ještě trochu vyhecovali, že jsme chtěli zápas opravdu dotáhnout do vítězného konce," objasnil Auda.

V tuniském týmu byl následně vyloučen po pěti faulech osmibodový Salah Medžri, nicméně hvězda afrického celku se s verdiktem rozhodčích nehodlala smířit a v dalším průběhu zápasu se neustále vracela z kabiny na palubovku. Medžrimu musel nakonec domluvit i trenér Dirk Bauermann.

"Tak už to někdy bývá, že druhý tým, který prohrává, nemá co ztratit a začne hrát tvrději. Myslím si, že jsme to ustáli dobře až do konce," doplnil Auda

Třetí čtvrtinu Češi nakonec vyhráli 27:6 a náskok do závěrečného klaksonu navýšili na rozdíl 30 bodů. Na turnaji skončili s jednou výhrou třetí, Tunisané pořadí uzavřeli. Zvítězili domácí Němci, kteří v přímém souboji o první místo porazili Itálii 91:79.

Přípravný turnaj basketbalistů v Hamburku:

ČR - Tunisko 85:55 (20:20, 42:38, 69:44)

Nejvíce bodů: Peterka 18, Auda 14, Sehnal 12 - Mamáví, Mabruk a Hadidane po 9. Fauly: 24:25. Trestné hody: 18/13 - 18/8. Trojky: 12:3. Doskoky: 42:28.

Německo - Itálie 91:79 (42:46)

Konečné pořadí: 1. Německo 3 zápasy/3 výhry, 2. Itálie 3/2, 3. ČR 3/1, 4. Tunisko 3/0.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Policie řeší pokus o vraždu v pečovatelském domě na Plzeňsku

V zařízení sociálních služeb na Plzeňsku dnes odpoledne devětašedesátiletý senior nožem pobodal o rok staršího muže. Napadený musel být s vážným zraněním letecky přepraven do nemocnice. Útočníka policie zadržela, je podezřelý z pokusu o vraždu. Informovala o tom policejní mluvčí Michaela Raindlová.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 5 hodinami

Volejbalistky prohrály duel o bronz v Evropské lize

České volejbalistky zůstaly v Evropské lize pod stupni vítězů. V dnešním utkání o bronz ve Final Four hraném v bulharském Ruse podlehly Španělkám 2:3 po setech 26:28, 25:10, 25:23, 16:25 a 10:15 v super tie-breaku. Titul získaly přemožitelky Češek ze sobotního semifinále Bulharky, které porazily Chorvatsko 3:1.

"Je to pro nás zklamání. Věřili jsme v medaili, byli jsme nastartovaní a chtěli jsme urvat, když ne obhajobu, tak nějakou placku. Na Španělky jsme si věřili, byli jsme na ně výborně připraveni, ale bohužel turnaj nás nezastihl v optimální formě," řekl asistent trenéra Martin Hroch.

Volejbalistky v prvním setu zpočátku ztrácely, ale do koncovky šly s náskokem 23:21. O ten sice přišly, vzápětí si postupně vybojovaly tři setboly, ale ani jednou neuspěly. Dvakrát se připravily o šanci ukončit set zkaženým servisem. Naopak Španělky při první šanci setbol využily.

Ve druhém setu se Češkám povedlo od úvodních výměn odtlačit soupeřky od sítě a vybudovaly si šestibodový náskok, který narůstal. Univerzálka Orvošová zvýšila už na 20:9 a hra Španělek se rozpadla. Třetí set byl znovu vyrovnaný a tentokrát Češky koncovku zvládly.

Ve zbytku utkání ale působily unaveněji a měly problém se prosadit v útoku. Ve čtvrtém setu prohrávaly 12:17 a střídání nepomohla. Do rozhodujícího tie-breaku nastoupila základní šestka, ještě snížila z 4:8 na 7:8, ale po sérii nedůrazných smečí slavily bronz soupeřky.

"Nám pak trošku došly síly," řekla kapitánka Andrea Kossányiová k obratu v utkání po třetím setu. "Asi je brzo to soudit. Celou dobu hrajeme jako tým a dneska jsme jako tým nehrály."

Na výkonu týmu už se mohla projevit únava po náročném programu. "Je to pravděpodobné. Holky to táhnou společně třetí měsíc, navíc chybí Míša Mlejnková a je pravda, že jsme to všechno hráli na šest sedm lidí a v závěru nám došly baterky, jak se říká," uvedl Hroch. Volejbalistky mají za sebou úspěšnou kvalifikaci mistrovství Evropy a Evropskou ligu.

Po oddychu se začnou připravovat na ME, které se uskuteční od 18. srpna do 4. září. Ve skupině B se utkají v Plovdivu s domácím Bulharskem, Polskem, Německem, Španělskem a Řeckem.

Final Four Evropské ligy volejbalistek v Ruse (Bulharsko):

O 3. místo:

ČR - Španělsko 2:3 (-26, 10, 23, -16, -10)

Rozhodčí: Geldofová (Niz.), Luts (Belg.). Čas: 134 min. Diváci: 2100.

Sestava a body ČR: Kossányiová 13, Trnková 14, Orvošová 13, Hodanová 13, Šimáňová 9, Valková 1, libero Dostálová - Svobodová 1, Kojdová 2, Bajusz, Nová 3. Trenér: Athanasopulos.

Nejvíce bodů Španělska: Montorová 24, Escamillaová 23.

Finále:

Bulharsko - Chorvatsko 3:1 (-22, 22, 17, 20).

Zdroj: ČTK
Další zprávy