Praha - Kultovní elektronická formace The Chemical Brothers má svůj koncertní film Don't Think. Loni v létě ho na legendárním japonském festivalu Fujirock natočil Adam Smith. Režisér rozmístil na pódium i do davu dvacet kamer, film nahrál ve zvuku 7:1 Dolby Surround a zakomponoval do snímku i záběry mimo časoprostor koncertu.
Film měl 1. února 2012 premiéru v 500 kinech dvaceti zemí světa. Do českých sálů ho uvede společnost Aerofilms. V české a slovenské časově omezené distribuci bude od 1. března do 30. dubna 2012 na digitálním nosiči DCP. Mezi prvními potvrdilo termíny projekcí pražské Bio Oko, Portyč v Písku, Třinec a Chotěboř či slovenský Martin. Seznam kin najdete na www.aerofilms.cz.
Čtěte také:
Chemical Brothers spáchali slastnou komerční sebevraždu
Chemicals vypustili na Prahu stádo zvuků a robotů
Recenze: Chemical Brothers se vrátili pod příkrovem retra
Chemical Brothers a Adam Smith spolupracují už 18 let, tedy od samých počátků manchesterské kapely. Smith je autorem vizuálního konceptu pro show k nejnovějšímu albu Further, kterou film zachycuje. Opulentní představení mohli loni vidět v Česku návštěvníci Open Air Festivalu.
Základ dechberoucí vizuální show představili Tom Rowlands a Ed Simons již v roce 2007 na koncertu v Glastonbury. Tady poprvé zapojili do hry technologii, která dokáže vytvářet pohyblivé obrazce a promítat 3D filmy. Nákladný systém, který umožňuje projekci „plastických" videoklipů, se osvědčil a kapela ho stále zdokonaluje.
Deska Further, jíž vévodí dvanáctiminutový halucinační výplach Escape Velocity, je návratem k taneční hudbě a psychedelii; a spíš ještě hlouběji do časů, kdy na začátku předminulé dekády dělali Chemicals první krůčky se samplerem.
Album bylo zároveň dalším stupněm v rozšíření jejich tvorby o vizuální stránku. Klasické CD doplnila hned od počátku speciální edice s DVD, na němž každou skladbu provázejí vizuály právě Adama Smitha a Marcuse Lyalla.
Krok klubových hrdinů k vizualitě dokládá i spolupráce s filmaři: track Don't Think doprovází oscarový snímek Černá labuť a Chemici složili také hudbu k „uměleckému akčňáku" Joe Wrighta Hanna, kde hraje jejich soundtrack důležitou stylotvornou roli.
Po snímku TRON, v němž se realizovali jejich žánroví kolegové Daft Punk, jde o další film, kde elektronická kapela s kořeny v 90. letech napsala hudbu přímo na tělo filmu, který by bez něj pozbyl část energie i rytmus. Strojovost a „dětinskost" hudby Chemical Brothers vyjadřuje tep srdce hlavní hrdinky a akčním scénám vtiskuje až taneční choreografii.
Spojení s obrazem a filmem pomáhá těmto "dlouhověkým" kapelám řešit problém originality, navíc přetváří jejich tvorbu v komplexní zážitek, o který usilovaly (v případě Chemicals jde hlavně o návaznost na hippie psychedelickou estetiku). Možná jsou to i důkazy, že jsme se stali "civilizací obrazu" a že kdysi průkopnické elektronické produkce jsou již definitivně rytmem našich rychlých životů.
Adam Smith má jinak za sebou režii dobového seriálu Malá Dorritka, první epizody seriálu Dr. Who s Mattem Smithem a také první sérii seriálu Skins.
„Chtěl jsem zachytit, jaké to je prožívat živé vystoupení v samém srdci davu, přímo mezi fanoušky, a zároveň zkombinovat vizuální efekty, které používáme při koncertě, s materiálem, který jsme natočili během koncertu," popisuje svůj záměr. „Film je jeden velký psychedelický trip vyvolaný živou show Chemical Brothers," věří Smith.
Don't Think byl natočen v neděli 31. července 2011 a je vůbec prvním koncertním filmem, v němž je použit zvuk Dolby 7:1 Surround. O mix se postarali sami členové Chemical Brothers.
První reakce na film jsou veskrze příznivé, stejně jako na jejich koncerty. „Tom Rowlands a Ed Simons kombinují brutální elektronické rytmy s dechberoucí vizualitou a estetikou připomínající psychedelickou éru," shrnul jejich nové směřování list The Times. A Evening Standard připomíná souvislost se slavnými kyselinovými koncert Pink Floyd v Roundhouse v letech 1966 a 1967.
A recenze v LA Times dodává: „Tisíce lidí nejspíše odcházeli domů s noční můrou způsobenou vracejícím se obrazem démonického klauna. Nicméně Chemical Brothers dokázali jednu z nejtěžších věcí v neustále se proměňujícím světě taneční hudby - že jsou schopní nejen svým zvukem definovat jednu celou dekádu, ale že mají i vizi do budoucnosti."
Kromě chystaného koncertního snímku Chemical Brothers se společnost Aerofilms podílí i na dalších projektech, jež spojují kino s dalšími uměleckými obory. Velmi úspěšné jsou přímé přenosy Live in HD z Metropolitní opery v New Yorku.
Do kin po celém světě se uskutečňují od roku 2006, Česko se připojilo hned o rok později. Nedávno k nim přibyla série National Theatre Live zprostředkovávající přenosy z londýnského Národního divadla a rovněž přenosy baletu z Moskvy a Paříže.
V lednu byl v českých kinech k vidění přímý přenos koncertu Berlínských filharmoniků a pěvkyně Magdaleny Kožené. Na půli února se chystá přímý přenos z komentované londýnské výstavy Leonarda da Vinciho.