Chemical Brothers spáchali slastnou komerční sebevraždu

Karel Veselý
23. 6. 2010 8:00
Novinka zastavila úpadkovou trajektorii jejich kariéry
Foto: Aktuálně.cz

Recenze - Chceme lidem dát něco úplně jiného, prohlásili o své nové desce Chemical Brothers britskému deníku The Guardian. Není to jen parafráze slavné hlášky Monty Pythonů: londýnská dvojice se na novince Further skutečně odstřihává od své kariéry a míří novým směrem. Resp. zpět do časů, kdy hlavními hrdiny klubové hudby byli tanečníci.

Před dvěma lety Tom Rowlands a Ed Simons shrnuli na výběru Brotherhood svoje žebříčkové zářezy; to jim nejspíše dalo sílu odříznout se od kariéry hitmakerů. Nová deska nenabízí žádné kolaborace se slavnými vokalisty a místo hitových ambicí Chems sestavili desku jako nepřerušený padesátiminutový proud hudby, jenž operuje s taktikami raveové politiky slasti.

Komeční sebevražda

Desky Chemical Brothers z „nulté" dekády nestály za moc, ale na jedno se spolehnout dalo - vždycky z nich vypadl alespoň jeden povedený singl. Jak je to tentokrát?

Foto: Aktuálně.cz

Dvanáctiminutový halucinační výplach Escape Velocity vyšel jen v limitované vinylové edici a první oficiální singl Swoon je rozverná šestiminutová skladba postavená na jednoduché smyčce, jež skládá poctu klubové klasice Halycon od kolegů Orbital. Hit? Ani náhodou, v britském žebříčku se Swoon vyšplhalo jen na číslo 85.

Aby byla komerční sebevražda dokonalá, pohrdli šestým číslem jedna v britském albovém žebříčku a novinku záměrně vydali v podobě, která je ze seznamu nejprodávanějších desek diskvalifikuje. Klasické CD totiž doplnili speciální edicí s DVD, na němž každou skladbu doprovázejí vizuály filmařů Adama Smitha a Marcuse Lyalla.

„Deska začíná zvukem, jenž zní jako kódované vysílání mimozemské civilizace, jež se na cestě k planetě Zemi musí proplétat vesmírnými odpadky na orbitální dráze," dočtete se v květnaté tiskové zprávě k novince Chemical Brothers Further.

Kosmická rétorika připomíná texty z obalů na deskách pionýrů syntezátorové hudby v 70. letech, kdy se na albech Tangerine Dream, Klause Schulzeho nebo J. M. Jarreho zrodil étos autorů elektronické hudby jako neohrožených průzkumníků nových zvukových světů.

Splynutí s popem

Estetiku brakové sci-fi přejali i producenti disco, house a techna, kteří užili novou zvukovou techniku ve prospěch taneční extáze. Z jejich inovací se na konci 80. let vytvořila svébytná britská podoba taneční hudby - rave, jež dokončila roztržku s tradicí rockové hudby.

Koncert Chemical Brothers v T-Mobile Aréně
Koncert Chemical Brothers v T-Mobile Aréně | Foto: Ondřej Besperát

Místo fetiše individuální svobody vzýval rave rozpuštění já v tančícím davu, který vymazával i hranici mezi pódiem a hledištěm. Typickou postavou raného rave je anonymí producent, jehož hudba má sloužit jako nástroj k transcendenci tanečníků.

Jenže jak stroj na slast a s působností „tady a teď" (rozuměj páteční večírek s empatickou drogou extází) prodat masám? Hudební průmysl začal klubové kultuře ordinovat klasická pravidla marketingu - producent musí mít osobnost a vypadat dobře na fotkách, hit má mít délku tři minuty dvacet vteřin a zapamatovatelný vokální refrén.

První velké hvězdy klubové hudby z poloviny 90. let jako The Prodigy, Underworld či právě Chemical Brothers tyto zákony ctily, ale zároveň dokázaly obohatit pop o nové postupy.

Čtěte také:
Chemicals vypustili na Prahu stádo zvuků a robotů
Recenze: Chemical Brothers se vrátili pod příkrovem retra

Na konci devadesátých let splynula mainstreamová taneční hudba s popem. V klubovém podzemí pořád vládnou specializované mutace jako abstraktní techno, dubstep nebo minimal, ale v rámci hlavního proudu se tzv. elektronika dá dnes těžko rozeznat.

Tak schválně - patří do ní, nebo snad nepatří inovativní hudebníci jako Caribou, Four Tet nebo Panda Bear, kteří využívají samplofonické postupy vzešlé z rave horečky, ale zároveň s lehkostí překračují všechny stylové škatulky?

Návrat na planetu prachu

Bylo by jednoduché napsat, že Chemical Brothers se na nové desce vrátili ke kořenům. Jenže to by nebylo úplně přesné - už jejich první EPčka i debut Exit Planet Dust z roku 1995 dlužily inspiraci stejnou měrou psychedelickému rocku jako chicagskému house.

Foto: EMI

Jejich "big beat" - jak se stylu začalo přezdívat - charakterizovaný agresivními rockovými breakbeaty definitivně prolomil taneční hudbu do mainstreamu a zároveň zabil poslední ideály rave kultury. Chemičtí bratři Tom a Ed se tedy nyní nevrací do poloviny 90. let, ale ještě hlouběji: do časů, kdy na začátku minulé dekády dělali první krůčky se samplerem.

Ukrást fragment z klasiky Baba O'Riley od rockových veteránů The Who, zasmyčkovat ho, efektovat a postavit kolem něj dvanáctiminutový track Escape Velocity - to je přesně metoda, s níž počítačoví kutilové na začátku devadesátých let změnili tvář popu.

Čistý sonický rauš tohoto majstrštyku, který snese srovnání i s halucinačními symfoniemi Fuck Buttons, už na zbytku desky nepřekonají, přesto se nemusíte brodit vatou jako v případě minulé We Are The Night.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Meditativní Another World sází na kosmické efekty, Horse Power uhání vpřed silou nadrženého hřebce a dvě závěrečné skladby K+D+B a Wonders of The Deep připomínají rockovou kapelu, která zapomněla všechny svoje písničky a divoce jamuje ve stylu německého krautrocku 70. let. Snad jen Dissolve navazuje na bigbeatový sound; ale v místech, kde by byl zpěvák nebo rapper, jen bublá stařičký syntezátor.

Chemical Brothers se podařilo skoro nemožné - zastavit úpadkovou trajektorii své kariéry a natočit desku, která po letech vrací jejich fanouškům naději. Na pozemském orbitu posbírali odpadky minulosti a podle pravidel raveové filosofie z nich za pomoci sampleru sestavili psychedelické symfonie slasti. 

Táhne jim už na čtyřicet, zřejmě je přestalo bavit soupeřit v žebříčcích s idoly z televizních soutěží, a tak vrátili se do světa, z něhož přišli. Ale možná z té výšky viděli, že jsou to i vzpomínky na budoucnost.

Stokrát škoda, že jejich srpnové vystoupení na Výstavišti bylo zrušeno; mohli jsme otestovat, jak jejich zpráva o návratu funguje naživo.

 

Právě se děje

před 34 minutami

V Praze bude sídlit středoevropský projekt na výzkum dezinformací

V Praze bude sídlit středoevropský projekt, který se zaměřuje na výzkum dezinformací. Vybrala ho Evropská komise a bude jedním z osmi stejně orientovaných středisek v Evropské unii, sdělila mluvčí Českého vysokého učení technického (ČVUT) Andrea Vondráková. Odborníci z ČVUT a Univerzity Karlovy podle ní program povedou.

Středisko bude součástí evropského projektu, který bojuje s dezinformacemi. Regionální centra mají hledat způsoby odhalování a šíření dezinformací, jejich vliv na populaci a vytvářet metodiku i pro veřejné instituce. Chtějí k tomu spojit společensko-vědní a technický výzkum. Cílem je například zjišťování zkreslených informací pomocí umělé inteligence či posilování digitální a mediální gramotnosti.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

USA vyšlou na Blízký východ diplomata, má utišit spory Izraele a Palestiny

Spojené státy vyšlou na Blízký východ vysoce postaveného diplomata ve snaze utišit eskalující násilí mezi Izraelem a Palestinci. Podle médií to dnes oznámil ministr zahraničí USA Antony Blinken, který zároveň označil za "trýznivé" záběry, jež v posledních dnech přichází z regionu. Americký ministr obrany Lloyd Austin dnes podle vyjádření Pentagonu hovořil se svým izraelským protějškem a potvrdil mu, že USA Izrael nadále jednoznačně podporují.

"Obrázky, které k nám přes noc dorazily, jsou trýznivé. A ztráta jediného civilního života je tragédií. Požádal jsem zástupce náměstka ministra zahraničí Hadyho Amra, aby ihned odjel do regionu a setkal se s Izraelci a Palestinci (…) a jménem mým a prezidenta Joea Bidena na ně naléhal, aby zmírnili násilnosti," řekl Blinken.

Zdroj: ČTK
Další zprávy