Nevyhovují vám tlačenice v davu, odosobněný servis a panická uspěchanost velkých hudebních festivalů? Zkuste některý z těch menších.
Beseda u Bigítu, která se první srpnový víkend uskuteční v Tasově u Veselí nad Moravou, je jako oáza v letním festivalovém šílenství. Vyniká unikátní atmosférou topolového háje a míchá klid slováckého venkova s vytříbenou dramaturgií, která staví na tom nejlepším z aktuálního dění v české alternativě. Jako bonus v programu vždy figurují i nějaké atraktivní hvězdy ze zahraničí.
Letos je takovým lákadlem zpěvačka a producentka Zola Jesus, dost možná největší "star", kterou se pořadatelům Besedy za 26 let existence festivalu podařilo ulovit. Elektronická písničkářka s ruskými kořeny působí na první pohled jako ledová královna, jistá gotická nepřístupnost patří k image, její písně ale pod povrchem skrývají silné emoce.
"Hudbu jsem začala dělat proto, abych se postavila svým slabostem, jako je třeba úzkost, která mě v určité části mého života úplně pohlcovala," vysvětluje v rozhovorech.
Zola Jesus debutovala před deseti lety singlem Poor Sons, který ji zajistil smlouvu u kultovní značky Sacred Bones, na níž vydává desky třeba i filmař David Lynch. Pro ně v roce 2009 připravila album The Spoils - kolekci mrazivých lo-fi písní nahraných ve své ložnici.
Následná alba Stridulum II a Conatus z přelomu dekády z ní udělaly hvězdu nezávislé scény. Nikterak na nich nezastírala ambice dělat epický pop, k tradičnímu rádiovému formátu ale vždy přistupovala z pozice avantgardy.
Výsledkem jsou hypnotické skladby, jimž vládne její osobitý vokál. "Chci dělat písně, které jsou masivní a intenzivní, zároveň si ale zachovávají upřímnost a syrovost," vysvětluje Zola Jesus.
Na pozdějších deskách jako Taiga či loňském Okovi se vrací ke svým slovanským kořenům a prozkoumává taje východoevropské melancholie. Její alba se pravidelně umísťují ve výročních seznamech prestižních publikací jako Pitchfork nebo Stereogum. A Zola Jesus se také objevila na soundtracku k snímku Přežijí jen milenci nebo zpívala na deskách kapel Orbital, M83 či Fucked Up.
Poprvé se letos na Besedě u Bigbítu objeví floridský raper Astronautalis, kterého díky hojnému koncertování v místních končinách čeští fanoušci dobře znají. A sluší se dodat - bezmezně ho milují.
V zámoří patří šestatřicetiletý raper mezi stálice nezávislé hiphopové scény, která je umělečtější paralelou k mainstreamové hitparádové záplavě. Jeho předloňské album Cut the Body Loose produkoval John Congleton, spolupracovník Swans, War on Drugs nebo Sigur Rós.
Always on point... Astronautalis - Kurt Cobain (Official Video) https://t.co/PCOpYTC3Nf
— M. Da Glyde Woodrow (@GlydeW15) June 9, 2018
Dalším "západním" hostem festivalu se stane amsterdamské kvarteto Blue Crime, které už svým energickým noise rockem okouzlilo diváky přehlídek Ment v Lublani nebo anglického Supersonicu. Zahraničním osvěžením budou novozélandský písničkář Thomas Oliver nebo německý electro-jazzový projekt Kuf.
Z českých účastníků je v pomyslném žebříčku "programových priorit" nejvýše koncertní těleso The Antagonists, v jehož čele stojí pražský hudebník a producent Jan P. Muchow.
Na začátku devadesátých let se svými Ecstasy of Saint Theresa patřil mezi čelné představitele žánru shoegaze a sbíral ovace daleko mimo hranice své domoviny. Pak s obnovnou kapelou objevoval taje elektronické hudby.
V nulté dekádě se Muchow stal vyhledávaným producentem. Dodnes pomohl na svět spoustě popových hitů, třeba Nebi od Anny K, i ceněným deskám z ranku alternativy od Načevy, Tata Bojs nebo Priessnitz.
Hojně se též věnoval filmové hudbě - od Samotářů, přes Grandhotel a Václava až k Teorii tygra. Právě na přehrávání Muchowových filmových melodií stojí projekt The Antagonists, v jehož řadách najdeme i zpěvačku Emu Brabcovou (Khoiba, Luno) nebo Václava Havelku (Please the Trees).
"Naším cílem je spoluvytvářet trendy na české a slovenské nezávislé scéně. Aktivně ji sledujeme a snažíme se ji zařazovat do celoevropského kontextu," vysvětluje hlavní dramaturgyně festivalu Kateřina Janotová filosofii programu.
Letos ji bude naplňovat dlouhý seznam domácích hudebníků. Očekávaný návrat vloni připravili post-metaloví Lvmen, kteří na začátku tisíciletí zanechali výrazný otisk také v zahraničí: do Tasova přivezou novou desku Mitgefangen Mitgehangen.
Své nové album Saffron Hills mezi topoly představí také táborští Kalle, kteří za svoji kolekci minimalistického lo-fi rocku získali hudební ceny Apollo a Anděl.
Na Besedě zahrají i čerství držitelé cen Vinyla, posthardcoreoví Pacino nebo předchozí vítězové Nylon Jail. Fanoušky určitě přiláká elektro-mág Ventolin či loňské objevy Cold Cold Nights, Orient a Billow.
BESEDA 2018_SEČTENO A PODTRŽENO 2 dny / 3 scény / 42 koncertů / 6 písničkářských vystoupení / 7 položek v programu Apollónova návštěva (přednášky, autorská čtení…) + architektonický workshop. Kdo ještě přemýšlí, zda vyrazit na 26. ročník Beseda u Bigbítu
Zveřejnil(a) Festival Beseda u Bigbítu dne NaN. undefined NaN
Po letech se na Besedu u Bigbítu vrací slovenské těleso Fallgrapp, míchající downtempovou elektroniku s akustickými nástroji.
Stálicí v programu je rapové duo Modré hory, které se vloni vrátilo deskou Luxus clan, na níž hostovali zámořští rapeři. Ze stejného žánrového ranku jsou i polští Syny, kteří dělají experimentální hip hop s patinou devadesátých let.
Mimohudební program Apollónova návštěva pak láká na dvojnásobného mistra ve slam poetry Jiřího Charváta, spisovatele Petra Borkovce nebo přednášky o architektuře nebo módě. Beseda u Bigbítu je zkrátka trochu jiný festival - fanoušky získává atmosférou i pečlivou dramaturgií.