Minisérii inspirovaly skutečné události. Ačkoli na obrazovce se jmenuje jinak, předobrazem titulní postavy byl zjevně Jaroslav Dobeš, zakladatel ezoterické školy Poetrie. Muž přezdívaný guru Jára v prvním desetiletí tohoto století nechvalně proslul "léčebnou" metodou takzvaného odháčkování a později byl v nepřítomnosti odsouzen za několikanásobné znásilnění.
Óm Nadsamec, jak si také nechal říkat, účastnicím svých seminářů odstraňoval "energetické háčky", které jim prý v těle zanechali bývalí sexuální partneři. Guru tak činil prostřednictvím soulože, kterou označoval za očistný duchovní rituál.
Některé poškozené ženy hovořily o specifických dechových metodách, jimiž je Dobešovy spolupracovnice nejprve uvedly do stavu, kdy se nemohly bránit.
Minisérie vytvořená společností Dramedy Productions není první filmovou reflexí samozvaného mistra tantry, který důvěřivé klientky zneužíval sexuálně i mocensky. S autorskou licencí téma před pěti lety volně zpracoval seriál Život a doba soudce A. K., a to v epizodě rovněž nazvané Guru s hercem Vladimírem Polívkou.
I když postavy a situace jsou fiktivní, novinka se v základních rysech o něco více blíží reálným osudům gurua Járy. Poněkud v rozporu s názvem se však nesoustředí na něj, ale na jeho oběti.
Anna Fialová hraje tu nejdůležitější: mladou pekařku ze supermarketu, která kvůli rozchodu a přetrvávajícím konfliktům s otcem své dcerky hledá úlevu v duchovním stánku pohledného černovlasého mystika. Toho ztvárnil Vojtěch Kotek.
Rozháraná žena se jako první z frekventantek "terapeutických lekcí jógy" odhodlá jít na policii a nahlásit znásilnění. Vyšetřování komplikovaného případu se ujme rázná kriminalistka v podání Zuzany Stivínové.
Scenárista a showrunner Jan Coufal s režisérem Biserem A. Arichtevem už spolupracovali na divácky vstřícných seriálech První republika nebo Kukačky. Náročnějšího a zároveň dráždivějšího tématu psychického i fyzického zneužívání žen se teď chopili bez senzacechtivosti, se snahou přiblížit ho v širších souvislostech.
Prostřednictvím příběhů několika poněkud modelových, ale dobře zahraných žen z řad guruových obdivovatelek i lektorek postupně rozkrývají zákeřnost kauzy.
Kladou si otázku, jak snadno sebou lidé nechají manipulovat. Stačí, aby byl sexuální styk popsán květnatými slovy jako terapie pramenící "z dávných východních tradic", kterým psychicky zraněné, a tudíž snadno ovlivnitelné ženy vesměs příliš nerozumějí. Kvůli tomu pak i znásilnění mohou vnímat jako posvátné tantrické spojení, či dokonce zasvěcení, za něž mají být vděčné.
Z tohoto pohledu je překvapivé, že titulní postava se ve všech třech částech objevuje poměrně zřídka. Vinou toho Vojtěch Kotek v doposud nejzápornější roli své kariéry nemá příliš prostoru vyzařovat patřičné charisma, jímž by uhranul členky své sekty.
Jeho guru navíc vyznívá dost ploše ve chvílích, kdy vystoupí z role osvíceného mistra. V zákulisí se mění v arogantního egocentrického násilníka. Svými často vysokoškolsky vzdělanými stoupenkyněmi hluboce pohrdá.
Propracovanější mohl být také vztah s jeho oddanou a zjevně zamilovanou spolupracovnicí. Kristýna Podzimková ji přesvědčivě pojala jako chladnokrevnou kuplířku maskující se konejšivými úsměvy a pseudoduchovními moudry.
Nejen její, ale také další ženské postavy jsou napsané plastičtěji. Šestadvacetiletá Anna Fialová v hlavní roli zneužité matky samoživitelky potvrzuje, že patří k největším talentům své generace. Herečka, která na sebe poslední dobou upozornila v inscenacích pražského Národního divadla, Divadla Na zábradlí či spolku Jedl, znovu dokazuje, že její velkou předností je bezprostřednost.
Její postava nepůsobí jednoznačně. Není jen oběť, kterou bychom měli litovat, ale také impulzivní a tvrdohlavá žena, jež v životě chybovala. Anna Fialová znamenitě zprostředkovává její emocionální rozpoložení pouze s pomocí subtilní mimiky, letmým pohledem nebo pohybem rtů. Kamera často v detailu snímá její téměř nenalíčenou tvář, ve které se mísí vztek i zoufalství, bolest a stud, ponížení i vzdor.
Motiv ženské vyšetřovatelky je sice v českých kriminálkách již poněkud klišé, tady má však opodstatnění. Neústupná a instinktivně jednající kriminalistka, kterou empaticky hraje Zuzana Stivínová, hrdince uvěří jako první.
Podobného motivu se dotýkal americký seriál Neuvěřitelná, který lze najít na Netflixu. I postava Anny Fialové je stejně jako mnohé skutečné oběti sexuálního násilí v převážně mužském světě kriminalistů a lékařů konfrontována s nedůvěrou i předsudky. V minisérii je zosobňuje pochybující státní zástupce hraný Martinem Myšičkou.
Přestože některé dějové linky jsou vedeny trochu schematicky a jiné předvídatelně, tvůrci ku prospěchu věci nepodlehli pokušení je na konci příběhu všechny nasměrovat k jednoznačnému happy endu.
Drama se opírá o výrazné výkony hereček a zručnou režii Bisera A. Arichteva. Třičtvrtěhodinové epizody se odvíjejí v celkem svižném tempu bez zbytečných odboček. V některých sekvencích - třeba paralelní montáži prolínající extatický tanec v nočním klubu se sexuálním rituálem a pokusem o sebevraždu - navozují nečekaně sugestivní atmosféru.
Minisérie Guru pojednává o sexuálním násilí, zneužívání nadřazeného postavení i manipulaci. Což jsou společensky závažná témata, dnes ještě naléhavější než v dobách "léčivé liturgie" gurua Járy.
Zatímco před lety se lidé vysmívali pošetilosti "odháčkovaných" žen, teď je nesrovnatelně početnější část společnosti ochotna věřit konspiračním webům, včetně některých ezotericky zaměřených. Také z tohoto pohledu minisérie působí aktuálně. Což je možná další důvod, proč dokáže diváky zaháčkovat.
Guru
Tvůrci: Jan Coufal, Filip Bobiňski a Petr Šizling
Režie: Biser A. Arichtev
Minisérie je k vidění na Voyo, poslední epizoda přibude 28. ledna.