Divoká jízda lidské sebestřednosti. Prachař je jako žárlivý Strindberg k nepoznání

Marie Reslová Marie Reslová
9. 6. 2021 18:00
Brutální momenty intimního soužití švédského dramatika a spisovatele Augusta Strindberga s jeho ženou Siri v divadelním kabaretu nazvaném Manželská historie odlehčuje múzičnost i vtip. Inscenaci režíroval Jan Nebeský, s hudebním doprovodem Emila Viklického ji v pražském Divadle X10 uvedl spolek Jedl.

Žárliveckou imaginací štvaného Strindberga hraje David Prachař jako křehkou bytost, rozpolcenou mezi smyslnými představami a lpěním na měšťáckém paternalismu. Výtvarnice Petra Vlachynská ho oblékla do oslnivých kostýmů, které nečekaně kombinují taťkovskou teplákovou kulturu, erotické masky a sny o westernovém hrdinovi.

Scenáristka a herečka Lucie Trmíková se "vtělila" do Strindbergovy manželky Siri. Coby atraktivní svůdkyně efektně pózuje v rafinovaných oblečcích jako z Playboye, ale ukazuje i vnitřně nejistou ženu, zraněnou nemožností naplnit herecké ambice. Její sebevědomá sexualita Strindberga drtí a on afektovaně vrací údery kadencemi plačtivých výčitek i buzerací.

Manželské peklo má ještě třetího aktéra - talentovanou a úspěšnou mladou herečku Marii, kterou Siri obdivuje. Hraje ji Anna Fialová a do příběhu patologicky vyšinutého manželství vnáší téma autenticity, ženské erotiky i provokující bezprostřednost, ovšem neméně bezohlednou a sebestřednou.

Vše se odehrává na čtverci zeleného koberce, který znázorňuje trávník, na dvou křeslech u dlouhého stolu nebo na něm, respektive na dvou běhacích pásech integrovaných do jeho desky. Stůl jako centrum domácnosti se tak občas stává jevištěm. Teatralita vztahů se prolíná skutečným divadlem.

Na hranici šílenství

August Strindberg, který žil v letech 1849 až 1912, je považován za iniciační osobnost moderního dramatu. Soupis jeho dramatického díla ve výboru, jejž roku 2000 vydal Divadelní ústav, má neuvěřitelných 58 položek. Kromě toho byl autorem několika próz. Povídkový soubor Manželské historie inspiroval název inscenace.

Ve Strindbergově psaní se ironicky, často i osobně, zrcadlí okázale přezíravý pohled na ženy. Zakrývá autorovy komplexy a traumata nebo zkušenost s manželstvím, kterým opovrhoval a zároveň do něj opakovaně vstupoval.

Některá jeho díla nesou nepřehlédnutelné známky halucinací a duševního onemocnění, jehož analýze se věnovali mnozí esejisté i psychiatři.

V českém kontextu například zasvěcenou studii nazvanou "Inferno" Augusta Strindberga publikoval Jaroslav Vacek roku 2006 v časopise Psychiatr. Drobně z ní - stejně jako z textu Strindbergova životopisce Gunnara Olléna, česky vydaného coby doslov ve výboru dramat - cituje v úvodu představení fiktivní strindbergovská specialistka v podání Anny Fialové.

Její "přednáška" ve zkratce přibližuje dramatikovu komplikovanou osobnost a vypočítává fáze, v nichž opakovaně prožíval milostné vztahy. Právě o ně se opírá struktura představení.

David Prachař v roli Augusta Strindberga a Lucie Trmíková jako Siri.
David Prachař v roli Augusta Strindberga a Lucie Trmíková jako Siri. | Foto: Zuzana Lazarová

Anatomie manželství

Krutě zábavné "scény z manželského života" jsou brilantní a většinou groteskně vypjaté herecké variace jednotlivých stadií manželství Strindbergových, počínaje láskou na první pohled a konče zuřivým bojem o moc, žárlivostí, nenávistí a rozchodem. Oddělují je tematická "revuální" hudební čísla.

Živý doprovod autora hudby, pianisty Emila Viklického, a trumpetisty Ladislava Kozderky je do představení přímo vrostlý. Oba mají s Nebeského režiemi opakovanou zkušenost.

Vrchol souhry s herci představuje scéna nočního příchodu namol opilé Siri, kterou Strindberg hystericky peskuje. Ona se vrací z maškarního bálu v bílém trikotu s barevným bimbajícím penisem a zvrací do kabelky, on se v křesle schovává pod kapucí modrého plyšového overalu. Jeho přeskakující fistule a její škytání i krkání se za doprovodu muzikantů mění v "pěvecký" duet.

Hudba a herectví povyšují banální situace i manželské hádky na kabaretní operu, zábavnou a srozumitelnou, současně ale velmi artistní.

August, Siri a Marie

Trojice protagonistů Manželské historie si už před léty všiml švédský dramatik Per Olov Enquist a napsal hru Noc tribádek, kterou úspěšně uváděly mnohé české scény. Dnes již nežijící Enquist ale nevycházel z faktického životopisu Strindberga, jeho ženy a její přítelkyně Marie Davidové, nýbrž vytvořil do značné míry fiktivní postavy na základě Strindbergových dramat. O něco později se nicméně pustil také do dramatikovy knižní biografie. Nazval ji Strindberg - život a roku 1990 ji česky vydal Odeon.

Scénář Lucie Trmíkové poučeně pracuje s mnoha prameny a odkazy. Autorský text přechází do citací ze Strindbergových her nebo dopisů a dialogy doplňují písňové texty Vojtěcha Nebeského. Přesto celek působí kompaktně.

Originální je, že Trmíková přisoudila postavě Marie povolání herečky, které neodpovídá reálnému předobrazu. Vznikla tak další půvabná divadelní linka. Mariin provokativní herecký talent kontrastuje se Sirinou bezmocnou touhou po úspěchu na jevišti, což je zdrojem mnoha situačních i slovních gagů, do nichž obě představitelky vkládají sebeironii a uvolněnou hravost.

Lucie Trmíková jako Siri.
Lucie Trmíková jako Siri. | Foto: Zuzana Lazarová

David Prachař je jako Strindberg k nepoznání. Má skvělou masku, která evokuje podobu autora, jak ho známe z dobových fotografií. Ale proměňuje se i fyzicky. Zpočátku, když usiluje o Siri, jeho pohyby působí okázale pozérsky, kočkovitě ladně. Později je Augustovo tělo schoulené do sebe, vláčené destruktivní emocí, pokořované vztekem.

Ani jedna z postav není obdařena empatií, každá hraje svou "roli" a usiluje o naplnění vlastních představ o životě bez ohledu na druhé. I to roztomilé ženské spiklenectví a erotické škádlení Siri s Marií se nakonec ukáže jako pouhá hra. Přesto se tato divoce rozpoutaná jízda lidské sebestřednosti nakonec zklidní, usebere a dospěje k hořké katarzi.

S láskou i bez ní

Trmíková s Nebeským už roky tvoří autorsko-režijní tandem a společně s Davidem Prachařem také zakladatelskou trojici divadelního spolku Jedl. Ten právě dovršil desetiletí existence a posbíral ocenění: Nebeského režie Zahradníček / Vše mé je tvé byla vyhlášena nejlepší inscenací roku 2020.

I tento scénář byl dílem Trmíkové, která navíc za roli Marie Zahradníčkové získala cenu pro nejlepší ženský herecký výkon. Také v tomto případě šlo o "manželskou historii", jenže diametrálně odlišnou. Pokorná láska Zahradníčkových vydržela vše, smrt dětí i léta odloučení, v nichž byl katolický básník Jan Zahradníček komunistickým režimem vězněn a jeho rodina perzekvována.

Dlouhodobý vztah muže a ženy - sexualita, láska, nevěra, hledání duchovního přesahu či naopak vyprahlost soužití - představuje v posledních letech zásadní téma Nebeského a Trmíkové. V inscenacích Soukromé rozhovory, Médeia, Pan Pros nebo Pustina pro ně objevují pokaždé jinou a překvapivou divadelní formu.

Manželská historie

(Připravil Spolek Jedl)
Režie: Jan Nebeský
Divadlo X10, Praha, premiéry 4. až 6. června.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

Aktualizováno před 34 minutami

Kajakářka Galušková postoupila do finále MS, muži v semifinále neuspěli

Kajakářka Antonie Galušková postoupila do finále mistrovství světa ve vodním slalomu. Předloňská juniorská mistryně světa obsadila v dnešním semifinále v Bratislavě páté místo. Vypadly naopak olympionička Kateřina Minařík Kudějová a Lucie Nesnídalová. Semifinálovým sítem neprošly ani obhájkyně titulu Eva Tercejlová ze Slovinska a trojnásobná mistryně světa Jessica Foxová z Austrálie.

Finále závodu kajakářů bude překvapivě bez českého zastoupení. V semifinále v Bratislavě vypadli olympijský šampion Jiří Prskavec, vítěz Světového poháru a úřadující mistr Evropy Vít Přindiš i stříbrný olympijský medailista z Londýna 2012 Vavřinec Hradilek.

Dvacetiletá Galušková postupovala ze druhé kvalifikační jízdy, takže jela v semifinále už jako pátá. Všechny branky projela čistě a neudělala výraznější chybu a dostala se do čela. Nakonec ji předjely jen čtyři ze zbývajících 25 závodnic. Při premiéře na seniorském MS si tak vyjela finále. "Je to úplně neuvěřitelné. Před jízdou jsem na tom nebyla psychicky nejlíp. Půl hodiny před semifinále jsem brečela, protože to pro mě bylo strašně psychicky náročné, ale pak jsem si povídala s tátou a trenérem a natolik mě uklidnili, že jsem mohla jet s klidnou hlavou. A když jsem dojela do cíle, měla jsem z toho dobrý pocit," svěřila se.

Řada kajakářek v semifinále chybovala. Jízda se nevyvedla ani Minařík Kudějové, která po doteku osmé branky ztratila hodně času v protivodné dvacítce a stejně jako na mistrovství Evropy a olympijských hrách skončila před branami finále. "Začátek jsem jela dobře, ale pak mi odešly ruce. Nemohla jsem pořádně zabrat a ztrácela jsem všude," řekla po konečné 15. příčce. Podepsalo se na ní nachlazení, od středy ji trápila rýma. "Ale za ty dva dny jsem se vykurýrovala, dneska jsem už byla fakt dobrá. Ale možná to tam zůstalo," uvažovala.

Nadějně se vyvíjela jízda Nesnídalové, která ale ztratila v závěru a obsadila 18. pozici. Světová šampionka z roku 2019 Tercejlová pádlem odhodila tyčku na deváté brance a dostala padesátisekundovou penalizaci. Australská superhvězda Foxová, která jela jako poslední, po dojezdu figurovala na vedoucí pozici, ale pak dostala padesátisekundovou penalizaci za špatný průjezd dvanácté branky. Nedostala do branky celou hlavu, což rozhodčí potvrdili z videozáznamu.

Obhájce světového titulu Prskavec nastupoval po devatenáctém místě v kvalifikaci jako první z českých závodníků a po nepříliš vydařené jízdě se zařadil na šestou příčku se značnou ztrátou na nejlepší. Od finálové desítky ho nakonec dělilo jen pět setin. Oba jeho reprezentační kolegové dostali padesátisekundovou penalizaci. Přindiš se nevešel celou hlavou do jednadvacáté branky, Hradilek stejně chyboval o branku dříve.

Zdroj: ČTK
před 41 minutami

Při sebevražedném útoku v Somálsku zemřelo nejméně sedm lidí

Nejméně sedm lidí v sobotu zemřelo při sebevražedném útoku nedaleko prezidentské rezidence v somálské metropoli Mogadišo, informovala agentura Reuters s odvoláním na místního představitele. Osm lidí je po výbuchu zraněných., dalších osm je zraněnýc

Bomba nastražená v autě explodovala ve chvíli, kdy byl vůz na křižovatce. Svědek agentuře Reuters popsal, že viděl sedm zničených automobilů a tři rikši. Celá křižovatka byla podle něj potřísněna krví.

Kdo za útokem stojí, zatím není zřejmé. Podobné útoky nicméně často provádí islamistické hnutí Šabáb, které je napojeno na teroristickou síť Al-Káida. Šabáb chce v africké zemi svrhnout vládu a prosadit svůj přísný výklad islámského práva.

Zdroj: ČTK
před 53 minutami

Kanadská katolická církev se omluvila za utrpení, které musely snášet domorodé děti v internátních školách

Kanadská katolická církev se veřejně omluvila za utrpení, které musely snášet statisíce domorodých dětí v internátních školách, kde se usilovalo o jejich násilnou asimilaci. Biskupové v prohlášení napsali, že cítí hlubokou lítost a upřímně se omlouvají za to, že se církev podílela na systému, jehož cílem bylo vymazání domorodé kultury a spirituality, a za to, že její představitelé týrali a zneužívali své svěřence.

Internátními školami, které financoval stát a které provozovaly povětšinou katolické misionářské kongregace s cílem asimilovat děti původních obyvatel, prošlo v Kanadě v 19. a 20. století na 150 000 nezletilých. Vyšetřovací zpráva kanadských úřadů z roku 2015 označila systém, který vynucoval odloučení dětí od rodičů, za "kulturní genocidu". Děti navíc byly často vystaveny týrání, sexuálnímu zneužívání a hladovění, odhadem 6000 jich zemřelo.

Letos se o zločinech spáchaných v těchto školách a otřesných podmínkách, které tam panovaly, opět začalo mluvit kvůli nálezům hromadných pohřebišť na pozemcích internátů. Na místě bývalé internátní školy v Marievalu v provincii Saskatchewan objevili vyšetřovatelé na 750 neoznačených hrobů. U někdejší církevní školy ve městě Kamloops v Britské Kolumbii se našly ostatky 215 dětí, těm nejmladším byly zhruba tři roky.

"Řada katolických komunit a diecézí se podílela na systému, který vedl k potlačování domorodých jazyků, kultury a spirituality a nedokázal respektovat bohatou historii, tradice a moudrost původních obyvatel. Uznáváme, že někteří členové katolického společenství spáchali těžké přečiny," uvedli biskupové.

Zdroj: ČTK
Další zprávy