Třiaosmdesátiletý britský producent a režisér mnoha výpravných hollywoodských filmů Scott je celosvětově známý díly jako Vetřelec nebo Blade Runner, která představují stylotvorné milníky žánru sci-fi. Také ale proslul akčními podívanými jako Černý jestřáb sestřelen anebo Gladiátorem, abychom jmenovali alespoň jednoho zástupce jeho historických výpravných podívaných.
V případě novinky Poslední souboj se však hodí připomenout především režisérův celovečerní debut Soupeři z roku 1977 o dvou znepřátelených Francouzích za napoleonských válek.
Soupeři vznikli podle předlohy Josepha Conrada a vznětlivý poručík v podání Harveyho Keitela v nich opakovaně vyzýval na souboj postavu hranou Keithem Carradinem. Malicherná příčina byla základem nenávistného pojítka mezi oběma muži. Jejich spor o čest se táhl přes několik dekád a politických uspořádání.
Scottova novinka Poslední souboj opět vypráví o sporu dvou vojáků. A opět se odehrává ve Francii, tentokrát ale ještě o několik set let dříve, ve 14. století za stoleté války. Snímek rámcově vychází ze zdokumentovaných historických událostí.
Damon vs. Driver
Hlavní postavy, rytíři Jean de Carrouges a Jacques Le Gris, jsou přáteli a královými služebníky ve zbrani. Panovníkova přízeň je ale nerovnoměrná, a tak se každý nachází v jiné finanční situaci. Zaťatý de Carrouges je chudým zemanem, bonviván Le Gris získává stále víc a víc. Definitivní propast mezi spolubojovníky vznikne, když Le Gris znásilní Carrougesovu manželku Marguerite.
Bohatšího z obou mužů ztvárnil Adam Driver, toho chudšího hraje Matt Damon. Ten je také s Benem Affleckem, představitelem vedlejší role hraběte z Alençonu, a ještě Nicole Holofcenerovou podepsán pod scénářem, založeným na románu amerického literárního historika a specialisty na středověk Erica Jagera. Stejnojmenná kniha pojednává o střetu dvou mužů v roce 1386, posledním souboji na život a na smrt posvěceném francouzskými královskými zákony.
Režisér Scott děj vypráví ve třech kapitolách, z nichž každá má reprezentovat jiný úhel pohledu. Carrougesův, Le Grisův a Margueritin. Porovnávání jednotlivostí, kterými se východiska příběhů liší, nemá ale na meritum věci skoro žádný vliv.
Problémem 152 minut dlouhého filmu je především to, že než dospěje k zásadnímu tématu, tedy tragice ženského osudu ve světě ovládaném urozenými a silnými muži, začne diváky nudit.
Sépiově stylizované, převážně zimní exteriéry Posledního souboje působí na několika místech příliš jako digitální omalovánky, a tak si diváci možná ještě rádi vybaví odkazy na klasická malířská zátiší, práci se světlem anebo krajiny z napoleonského ústupu z Ruska po bitvě u Borodina, které doprovázely Scottův debut Soupeři.
Tři verze jednoho příběhu
Vyprávění příběhu z několika úhlů pohledu, které znejišťují věrohodnost vypravěče a mohou klást i noetické otázky, je známé z klasiky Rašómon od Akiry Kurosawy. Poslední souboj rozhodně není prvním filmem, který si na podobném postupu polámal část chrupu. Například dvě verze příběhu o lásce ve francouzském Má mě rád, nemá mě rád s herečkou Audrey Tatou na tom před 19 lety byly podobně.
Podstatným vzkazem současnosti v Posledním souboji není způsob hledání pravdy a zadostiučinění v situaci „tvrzení proti tvrzení“, kdy jde o dokazování sexuálního násilí a intimního zločinu - bezpochyby jedno z velkých témat dneška.
Ridleymu Scottovi jde spíš o život ženy, jejíž znásilnění je vědecky považované za událost, po které nelze otěhotnět. A především není bráno za prohřešek vůči ženě, ale za újmu na majetku a cti jejího manžele, v tomto případě navíc králova služebníka ve zbroji. Muži spolu tedy „rytířsky“ bojují ne kvůli ženě hrané Jodie Comerovou, ale kvůli sobě samotným.
Toto vyznění má sílu, ale zamýšlet se nad ním může být vůči filmu trochu podvratné. Scott z tragédie činí vyústění snímku. Ta, na které byl zločin spáchán, je posledním, kdo se dostává ke slovu. A otázkou je, zda si současné publikum o rytířských ctnostech a trubadúrské epice vůbec dělá dostatečné iluze, aby celek mohl těžit z účinku jejich destrukce.
Ridleyho Scotta dlouho provází záliba ve světě šlechtické cti a katolického řádu, existujícího s vědomím království čekajícího v nebi. Poslední souboj je také filmem o statečnosti. Ale ve srovnání s jinými díly z éry #MeToo, například Nadějnou mladou ženou, vyznívá jako spíše opatrný, kvůli rozsáhlé stopáži vypravěčsky naředěný útok na mužskou čest a společenskou hierarchii z ní vyplývající.
Poslední souboj
Režie: Ridley Scott
Falcon, česká premiéra 21. října.