Z predátorů dělá kořist. Nadějná mladá žena je víc než film o znásilnění a pomstě

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
3. 6. 2021 17:00
V baru duní hudba a pod načervenalým diskotékovým světlem se na sedačce povaluje žena, která o sobě sotva ví. Zato skupinka chlápků postávajících se sklenkou opodál má okamžitě jasno, co by s ní rádi provedli. Úvodní scéna filmu Nadějná mladá žena, který nově hrají česká kina, bohužel směřuje k jasnému cíli v bytě jednoho z nich.

Jenže pak se ukáže, že pánem situace není chlípník, který chtěl zneužít dívčiny indispozice. A že hrdinka v podání Carey Mulliganové není bezbranná oběť, spíše lovec. Lovec, který nechce kořist usmrtit, "jen" psychicky zdeptat a dohnat k sebezpytu.

Pětatřicetiletá herečka, režisérka a scenáristka Emerald Fennellová se rozhodla rázně vykročit ze zajetých žánrových kolejí. Zprvu se zdá, že natočila variaci na příběh o znásilnění a následné pomstě, vyprávěný mnoha snímky na hraně braku a takřka experimentální filmařiny. Příkladem za všechny budiž drsný švédský Thriller z roku 1974. Otevřeností, násilím i radikálními metodami manipulace s obrazem a zvukem hrdě dostál názvu.

Fennellová se v Nadějné mladé ženě nepouští do tak extrémních praktik. A nenatočila film, který by koketoval s exploatací. Přesto diváky od začátku znepokojuje. Už tím, že je obtížné bezvýhradně sympatizovat s protagonistkou, jež mužům sice nastavuje zrcadlo, zároveň se ale chová jako sociopatka.

Není pouze mstící se obětí, byť její činy motivuje násilný skutek z minulosti, který vedl k tragickým koncům. Nadějná mladá žena zneklidňuje především tím, jak ostře bruslí hned mezi několika žánry.

Cassandra, kterou hraje šestatřicetiletá Mulliganová, stále bydlí u rodičů. Ačkoli byla nadějnou studentkou medicíny, pracuje v kavárně, což ji otravuje, a padáka nedostala snad jen ze soucitu a kamarádství.

Její jedinou zábavou či obsesí jsou noční hry na kočku a myš, při nichž se z predátorů rychle stává kořist. Už jen drsné hlukové podkresy těchto scén naznačují, že se schyluje k něčemu nehezkému. Jenže pak se v kavárně objeví "princ" jako z romantického filmu hraný Boem Burnhamem a přeruší předchozí hororově znějící linky.

Film Nadějná mladá žena promítají česká kina od uplynulého čtvrtka. | Video: CinemArt

Jako v každé správné romantické komedii mu Cassandra nejprve plivne do kafe. Což zní skoro jako jistota, že ti dva po troše škorpení a vypravěčských peripetií skončí u oltáře.

Nadějná mladá žena však skáče mezi žánrovými polohami s rychlostí, drzostí a rozhodností rozjeté studentky na baru, která si poroučí jeden koktejl za druhým a žádný neokusí dvakrát.

Bývalý spolužák z medicíny se galantností vymyká portfoliu mužů z diskoték, posilněných alkoholem či kokainem a toužících jen po Cassandřině tělu. Náhle sledujeme klasické, břitce a vtipně napsané slovní výměny z romantických námluv dvou duší, které před sebou cosi tají, přesto mezi nimi vzniká silné pouto.

Fennellová se scenáristicky podílela už na podvratném špionážním seriálu Na mušce. Také v celovečerním režijním debutu si teď bere "na mušku" klišé všemožných žánrů, ačkoliv v žádném nezakotví. Natočila komedii, thriller i satiru. A byť některé stereotypy lze předvídat a vypravěčské skoky někdy nejsou ani tak důmyslné, spíše razantní, výsledkem je jízda plná nápadů.

Cílem není ukázat, že by všichni muži byli "prasáci", spíše poodhalit, jak hluboko ve společnosti jsou zažité některé zvyky. Třeba jako ten chránit mladé nadějné chlapce univerzitního věku, kterým to "jen trochu ujelo" na večírku.

Na takto pochroumaný společenský systém lze z pohledu hrdinky zaútočit pouze extrémním činem, drobné hry přestávají stačit. A tak film, který se v poslední třetině až příliš zamotává do svých her s diváky, v závěru drsně mění tón. A ústí ve "hrátky", které už zdaleka nemají jen povahu psychologického teroru.

Celý snímek je koncipován jako facka. Carey Mulliganová hraje Cassandru coby protivnou ženskou se vzezřením, jež jako by ztělesňovalo nejhloupější argument na téma nekonsenzuálního sexu: "Neměla se tak oblékat, říká si o to."

Carey Mulliganová jako Cassandra.
Carey Mulliganová jako Cassandra. | Foto: CinemArt

Zároveň tu sice jediný muž není bez škraloupu, snad kromě Cassandřina dobromyslného a velkorysého otce, film ale v mnoha případech nabízí i empatii k oněm mladíkům, kteří se v mládí zachovali strašně a po letech za to ponesou důsledky. Nebo k těm, kteří si - pravda, trochu sjetí kokainem - povídají s Cassandrou a sami se považují za docela fajn chlapíky s poměrně počestnými úmysly.

Šokující závěr zcela mění atmosféru, nutí přemýšlet. Zároveň autorka neztrácí nadhled a navzdory temnému finále se nezříká údernosti žánrové zkratky.

Emerald Fennellová nenatočila komplexní drama s mnoha fasetami, spíše rázně rozrazila hned několikeré dveře, aby se na plátno mohly vyvalit všechny předsudky. Možná trochu bez ladu a skladu. Díky všudypřítomnému nadhledu se ale jimi lze brodit takřka radostně.

Nakonec je inspirativní i otázka, zda lze některé problémy vyčítat pojetí filmu, nebo naopak vlastním utkvělým představám o tom, jak by se o určitých tématech mělo "vhodně" vyprávět.

Nadějná mladá žena

Režie: Emerald Fennellová
CinemArt, česká premiéra 27. května.

 

Právě se děje

před 43 minutami

Slavná sopranistka tvrdí, že s ní francouzská policie jednala jako se zločincem

Jihoafrická sopranistka Pretty Yende tvrdí, že s ní francouzští policisté při kontrole na letišti Charlese de Gaulla v Paříži zacházeli jako se zločincem. "Svlékli mě a prohledali, jako bych byla zločinec, a umístili mě do cely," tvrdí zpěvačka.

Ta podle policistů přicestovala v pondělí z Milána na jihoafrický pas, v němž neměla vízum. "Nebyl tam ani v jedné chvíli žádný incident," tvrdí policejní zdroj a popírá, že by se sopranistka kvůli letištní kontrole musela svléknout. Z místnosti, kde čekala na vyřízení případu, vyšla po hodině a půl s vízem, které jí povolovalo vstup na francouzské území, a barva její kůže nehrála žádnou roli, řekl zdroj z letiště agentuře AFP. "Pro lidi, jako jsem já, je policejní násilí skutečné," tvrdí naopak pěvkyně. Do Francie přiletěla proto, že zpívá Belliniho operu Náměsíčná v Théâtre des Champs-Élysées.

Zdroj: ČTK/AFP
před 46 minutami

Mezi Berounem a Královým Dvorem skončila rekonstrukce trati za 2,6 miliardy Kč

Mezi Berounem a Královým Dvorem skončila rekonstrukce železniční trati, díky níž tudy vlaky budou moci projíždět až stošedesátikilometrovou rychlostí. Zrychlí se tak cestování mezi Prahou a Plzní. Součástí akce byla i obnova berounského nádraží a stanice Králův Dvůr a modernizace zabezpečovacího zařízení. Náklady jsou přes 2,6 miliardy bez DPH, tři čtvrtiny pokryla dotace z Evropské unie.

Podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody se zlepšil komfort pro cestující a vznikl i bezbariérový přístup na nástupiště v Berouně i Králově Dvoře. "Zvýšila se traťová rychlost na 160 kilometrů v hodině a zkrátily se jízdní doby. Myslím si, že se už skutečně jedná o koridorovou trať se vším všudy," řekl Svoboda při dnešním slavnostním ukončení prací. Poukázal na to, že nyní je hotová rekonstrukce celého třetího koridoru z Berouna až do Chebu, včetně průjezdu plzeňským uzlem.

Práce na 5,7 kilometru dlouhém úseku mezi Berounem a Královým Dvorem začaly v roce 2016. V první etapě stavbaři opravili osobní nádraží v Berouně. Součástí byla obnova kolejiště, vznikl nový podchod, nástupiště a přístřešky. Přístup na nástupiště pro handicapované zajišťují výtahy. Železniční stanice byla také vybavena informačním systémem pro slabozraké a nevidomé. Dělníci vyměnili technologická zařízení a obnovili kolejiště na seřaďovacím nádraží.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Průměrný obrat regionálních obchodních center loni klesl o 25,5 procenta

Průměrný roční obrat regionálních obchodních center (OC), vyjma Prahy, loni po šesti letech růstu podle analýzy společnosti CBRE meziročně klesl o 25,5 procenta. Nejvíce byly v centrech zasažené gastronomické provozy, u kterých propad proti roku 2019 činil 36 procent. Návštěvnost regionálních OC se v uplynulém roce meziročně snížila o 29 procent, lidé ale v centrech více utráceli. Hodnota průměrného nákupního koše vzrostla o 5,7 procenta na 233 korun za jednu návštěvu. Vyplývá to z analýzy Shopping Centre Index, kterou letos podeváté připravila společnost CBRE.

Gastronomie byla v nákupních centrech podle CBRE nejdynamičtějším odvětvím posledních tří let, jež v minulosti zaznamenávalo dvouciferný růst. Prostor pro stravovací provozy se v centrech rozšiřoval. Podle vedoucího maloobchodního sektoru a oddělení správy OC v CBRE Tomáše Míčka byla gastronomie v minulém roce v důsledku protiepidemických opatření uzavřená zhruba 130 dní.

"Vloni sehrál rozhodující roli podíl, jaký měly na celkové ploše obchodních center ty obchody a služby, které mohly být i přes vládní omezení v provozu. Právě tito nájemci nakonec ovlivňovali celkovou návštěvnost centra i jeho ekonomické výsledky," řekl Míček.

Móda, která je na nákupní ploše typického regionálního centra (bez započítání Prahy) zastoupená nejvíce, když zaujímá 37 procent plochy, loni zaznamenala propad obratu o 34 procent, hned za ní byly doplňky s poklesem zhruba 32 procent. U těchto kategorií podle CBRE sehrála roli sezonnost. Prodejci kvůli zásobám neprodaných kolekcí neměli dostatek peněz na nákup nového zboží.

Zdroj: ČTK
Další zprávy