Vztah k tělu a dospívání v sektě. Dva krátké filmy z FAMU míří do Cannes

ČTK ČTK
25. 4. 2023 20:18
Na festivalu v Cannes budou soutěžit dva krátkometrážní snímky z pražské FAMU. Elektra režisérky Darji Kaščejevy a drama Petra Pylypčuka nazvané Osmý den se stanou součástí sekce La Cinef, dříve známé jako Cinéfondation, jejíž program pořadatelé zveřejnili toto úterý.
Film Elektra vypráví o dívce, která si buduje vztah k vlastnímu tělu a sexualitě.
Film Elektra vypráví o dívce, která si buduje vztah k vlastnímu tělu a sexualitě. | Foto: Maur film

Studentka magisterského programu na katedře animované tvorby Kaščejeva za předešlý krátký film Dcera, což byl intimní příběh o vztahu dcery a otce, posbírala desítky ocenění v zahraničí včetně studentského Oscara. Dostala se také do užších nominací na Oscara za nejlepší krátký animovaný film, později dostala Českého lva a Cenu české filmové kritiky.

Pro nynější diplomovou práci se režisérka, rodačka z Tádžikistánu, inspirovala Élektrou, v řecké mytologii dcerou mykénského krále Agamemnona a jeho manželky Klytaimnéstry, kterou v autorské vizi vycházející z loutkového filmu převedla do dnešního světa.

Protagonistka pětadvacetiminutového filmu se snaží vymezit vůči matce a pochopit smíšené pocity k otci. Postupně se však izoluje ve svém fantazijním světě "plném prsatých panenek, plastových částí mužských těl a zubařských nástrojů". Tady si buduje vztah k vlastnímu tělu a sexualitě.

"Pro strukturu vyprávění mě inspiroval průběh psychoterapeutické léčby," vysvětluje autorka. "Během sezení se klient točí kolem svých vzpomínek na traumatický zážitek. Přeskakuje z minulosti do přítomnosti, obrazy i vzpomínky se mění. Kombinací animační techniky pixilace společně s hranými scénami jsem mohla dokreslit tuto příběhovou mozaiku," dodává.

I díky úspěchům předchozího filmu Dcera se natáčení studentské Elektry proměnilo v česko-slovensko-francouzskou spolupráci. Hlavním producentem je česká společnost Maur film.

Snímek z Elektry.
Snímek z Elektry. | Foto: Maur film

Tématem hraného absolventského snímku Osmý den od Petra Pylypčuka, druhého zařazeného do programu v Cannes, je dospívání v prostředí striktní náboženské sekty. Snímek inspirovala autorova osobní zkušenost. Sleduje příběh dospívající Anny, která se svým vrstevníkem Josefem utíká z náboženské komunity a čelí výzvám života za jejími hranicemi.

"Je to výpověď o střetu svobodné vůle a ideologické indoktrinace, které jsou vystaveny děti vyrůstající v tomto toxickém a patriarchálním prostředí," říká Petr Pylypčuk. "Osmý den pracuje s tématy domácího násilí, pokřivených mezilidských vztahů, sexuality a individuality," doplňuje. Po osmi letech se jedná o první film katedry režie FAMU uvedený v Cannes.

Tam letos pražská škola představí také jeden nesoutěžní snímek v programu Cannes Focus Script pro projekty ve vývoji. Bude jím dílo nazvané Gone polského režiséra Piotra Jasińského ze zahraniční katedry FAMU International.

Mezi roky 2011 a 2021 bylo do sekce Cinéfondation z FAMU vybráno pět filmů. V roce 2009 ji vyhrál hraný bakalářský snímek Bába od Zuzany Kirchnerové. Výherce sekce má možnost prezentovat své dílo v rámci takzvaného L'Atelier Cannes, který upozorňuje profesionály na slibné projekty a tvůrcům dává možnost dosáhnout na mezinárodní distribuci. Roku 2008 v Cinéfondation soutěžil snímek Naus Lukáše Glasera. Přímo dva filmy v této prestižní soutěži měla FAMU naposledy v roce 2005, a to Slávek the Shit od islandského režiséra Grímura Hakonarsona a Svědomí od Jana Bohuslava.

 

Právě se děje

Další zprávy