Podle agentury Reuters se mezi odborníky hned začalo mluvit o tom, že Fraser by za roli mohl dostat Oscara. Jeho postava vážící 270 kilogramů se snaží navázat vztah se svou odcizenou dcerou.
Aby na plátně působil opravdově, Fraser musel využít takzvaný prostetický make-up. Nasadit jej někdy trvalo až šest hodin a herec měl problémy se vůbec fyzicky pohybovat po rozpadajícím se domě protagonisty Charlieho. "Musel jsem se naučit úplně jinak chodit. Při natáčení jsem posílil svaly, které jsem ani nevěděl, že mám," popisuje Fraser.
Když mu pak maskéři nánosy umělého tuku večer opět sundali, z té změny se mu točila hlava. Zkušenost ho prý naučila větší empatii vůči lidem nadměrné váhy. "Pochopil jsem, nakolik musí být člověk fyzicky a mentálně silný, aby to zvládl," říká.
Snímek The Whale vznikl adaptací stejnojmenné divadelní hry současného amerického dramatika Samuela D. Huntera z roku 2012. Vypráví o postupném chřadnutí křehkého učitele a homosexuála Charlieho, jenž se marně snaží vyrovnat se smrtí svého milence.
Deprese zahání neustálým jezením, přestává vycházet z domu a stydí se kvůli tomu, jak vypadá. Během distanční výuky si vypíná kameru v programu Zoom. Hned v úvodní scéně jej chytne křeč poté, co masturboval u online pornografie. Vzápětí se dozvídá, že mu možná zbývá jen několik dnů života.
Charlie je však v jádru dobrák. Nejvíc se to projevuje na tom, kolem čeho se film točí - jeho snaze znovu nalézt cestu k dospívající dceři Ellie. Neviděl ji od chvíle, kdy kvůli milenci před osmi lety opustil ji a její matku. Soud následně rozhodl, že se o Ellie bude starat matka.
Dívku hraje dvacetiletá Sadie Sinková známá jako Max ze sci-fi seriálu Stranger Things. "Má toho hodně co říct, takže na plátno fakt vtrhne. Ale podle mě nečekala, že by na ní někomu mohlo až tak moc záležet," popisuje svou postavu Sinková.
Ellie je v situaci, kdy jí hrozí vyhazov ze střední školy, a vůči otci projevuje neskrývanou nenávist. Přesto se rozhodne mu dát šanci, když Charlie nabídne, že dceři pomůže napsat školní esej a že jí po smrti odkáže všechny zbylé peníze.
Brendan Fraser označuje Charlieho za "jednoznačně největšího hrdinu, kterého kdy hrál". Jeho pomyslná superschopnost "spočívá v tom, že dokáže ve druhých vidět dobro a dostat ho na povrch", poznamenává třiapadesátiletý Fraser, který na sebe upozornil v komedii Král džungle. Především pak v letech 1999 až 2008 třikrát ztvárnil dobrodruha Ricka O’Connella v populární akční sérii Mumie.
Poslední více než dekádu však hlavní role nedostával a zdálo se, že jej sláva opustila. "Vypadal jsem trochu jinak, ale už je to pryč," říká dnes Fraser, který návrat na stříbrné plátno naposledy plánoval v superhrdinském filmu Batgirl. Ten už je sice natočený, studio Warner Bros. se ho však rozhodlo neuvést.
V nejbližší době Frasera čeká ještě druhý comeback. Bude účinkovat po boku Leonarda DiCapria a Roberta De Nira v novince slavného režiséra Martina Scorseseho nazvané Killers of the Flower Moon.
Film The Whale natočil oceňovaný Darren Aronofsky, autor Requiemu za sen, Černé labutě nebo Wrestlera, který v roce 2008 na benátském festivalu získal hlavní cenu. Sám říká, že adaptovat tuto divadelní hru jej přiměla jedna věta, která mu uvízla v hlavě. "Lidé nedokážou být lhostejní k druhým," parafrázuje ji Aronofsky.
"Myslím, že není nic důležitějšího, co by teď svět měl slyšet. Všichni propadají cynismu a temnotě nebo se vzdávají naděje. Právě proto teď potřebujeme podobné filmy," tvrdí Aronofsky.
O hře se dozvěděl tak, že si přečetl recenzi její inscenace v deníku New York Times. Článek ho zaujal, na představení se byl podívat a seznámil se s autorem. Pak ale skoro deset let hledal vhodného představitele hlavní role.
"Zkoušel jsem si jako Charlieho představit každou filmovou hvězdu, na kterou si vzpomenete. Ale nikdo mi neseděl, vždycky něco nehrálo," líčí. Na Frasera si vzpomněl poté, co jej viděl v traileru na nízkorozpočtový brazilský snímek, říká.
A Fraser tvrdí, že se tuto příležitost k návratu pokusil využít naplno, jako by měla být poslední. "Až sem jsem se dostal díky tomu, kolik jsem mohl hrát rozličných postav. Žádná ale nebyla složitější než tahle," dodává.
Podle agentury AP to bylo patrné také po světové premiéře na benátském festivalu. Když skončila projekce v kině Sala Grande, publikum snímek odměnilo dlouhým potleskem vestoje a bylo vidět, jak si herec otírá slzy z tváře.
Fraserova proměna v obézního muže je podle britské BBC úchvatná, skutečně hodná Oscara. Herec by díky špičkovému výkonu mohl zažít podobný comeback, jaký se před lety podařil jeho kolegovi Matthewovi McConaugheymu.
"Přes mohutný zjev si Fraser udržuje jistou čipernost ve tváři, jemnost v hlase a jeho prosebné, nadějeplné modré oči přímo září. Těžko si představit, že by na tuhle postavu někdo byl vhodnější," shrnuje BBC. Ta už je kritičtější k celému snímku, který přes veškerou snahu nezapře, že vychází z divadelní hry. Prospělo by mu, kdyby byl výpravnější, méně sentimentální a také se méně opíral o dialogy, kdy se u Charlieho dveří střídá jedna postava za druhou, argumentuje web.
Časopis Hollywood Reporter napsal, že filmu se daří přenést diváka do hrdinova klaustrofobního světa. Dojem podporuje fakt, že režisér Aronofsky snímek netradičně natočil na čtvercový formát. Zvlášť dojemný je Fraser ve scéně, kde vzpomíná, jak se na rodinném výletu naposledy koupal - tedy ještě v době, než začal přibírat na váze. "Fraserův hrdinský herecký výkon jednoznačně zasluhuje pozornost," hodnotí Hollywood Reporter.