Tomáš Stejskal
26. 10. 2021 17:36
Experimentální sekce Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava, který začal toto úterý a potrvá do neděle 31. října, promítne esej o přírodě z počítačových her, snovou vzpomínku na bicykly v pekingských ulicích nebo pohled na betonové komplexy někdejších novozélandských mrazíren, ze kterých se staly ruiny prorůstající zelení. Zkáza si v nich podává ruku s krásou.
Mlátička
Režie: Myun Yi, sekce Fascinace
Jediný statický černobílý čtyřminutový záběr na městskou scenerii stačí, aby jím korejský režisér Myun Yi „rozbil“ své diváky. Zprvu jde pouze o pohled na pár vysokopodlažních budov a fontánku v přilehlém městském parku, kde si hrají děti. A úplně vpravo stojí obrovská kovová socha muže. Ten drží kladivo a jednou za čas jím udeří.
Jenže s každým úderem se něco promění. Drobné dětské postavičky i jedoucí auta se množí, stávají se průsvitnými a obraz nabírá na jasu.
Současnou jihokorejskou kinematografii pohánějí specifika místního divokého kapitalismu, který pomocí kvót dostal tamní kinematografii do kin, kde válcuje Hollywood, i na zahraniční festivaly. A jak ukazují oscarový Parazit či aktuální největší seriálový hit Hra na oliheň, právě tato soukolí kapitalismu, ostře dělící společnost na bohaté a chudé, jsou častým předmětem kritiky.
Tvůrci Parazita či Hry na oliheň tak činí pomocí brutálních žánrových směsí a ostré satiry, umělci jako Myun Yi se spoléhají na metaforické schopnosti jediného až obludně čistého černobílého záběru. S neúprosnou pravidelností zasazuje jednu ránu kladivem za druhou.