Mají algoritmy právo na život? Sedm experimentálních tipů z jihlavského festivalu

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
26. 10. 2021 17:36
Experimentální sekce Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava, který začal toto úterý a potrvá do neděle 31. října, promítne esej o přírodě z počítačových her, snovou vzpomínku na bicykly v pekingských ulicích nebo pohled na betonové komplexy někdejších novozélandských mrazíren, ze kterých se staly ruiny prorůstající zelení. Zkáza si v nich podává ruku s krásou.
Trailer z filmu Třetí příroda. | Video: MFDF Ji.hlava

Třetí příroda

Režie: Daria Kiseleva, sekce Fascinace

Majestátní vrcholky velehor pokrývá sníh, nahoře se převalují temné mraky, a byť pohled zprostředkovává filmová kamera, vypadá to vznešeně. Na člověka tak může působit snad jen příroda svým monumentálním měřítkem. Jenže náhle se skaliska začnou nepřirozeně měnit. A oko pochopí, že jde o výtvor počítačové animace.

Původem ruská umělkyně působící v Amsterdamu Daria Kiseleva ty lyrické scény natočila v počítačových hrách Grand Theft Auto 5 a The Hunter: Call of the Wild. V černobílém filmovém eseji se zamýšlí nad povahou algoritmů, nad tím, nakolik jsou umělé a do jaké míry mají také „právo na život“.

Zatímco kolem skučí vítr a autorčin hypnotický hlas klade provokativní otázky, digitální krajina divákům nabízí odpovědi. „Je to nová hranice, kterou musíme objevit a prozkoumat,“ říká umělkyně. A podotýká, že některé z virtuálních krajin si vytváří vlastní prostředí či přírodu. Svůj přirozený habitat.

 

Právě se děje

Další zprávy