Recenze: Jízlivější černá komedie než korejský Parazit v kinech není

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
9. 10. 2019 19:39
Souběžně se do české kinodistribuce dostali letošní vítězové z Cannes a Benátek, dvou nejprestižnějších filmových festivalů světa. Jejich porotci jako by udělením canneské Zlaté palmy jihokorejskému Parazitovi a benátského Zlatého lva americkému Jokerovi vzkazovali, že hrátky s populárními žánry na ostře sledovaných přehlídkách nestojí bokem.
Film vypráví o chudé rodině, z níž se stane dokonalý sociální parazit.
Film vypráví o chudé rodině, z níž se stane dokonalý sociální parazit. | Foto: Aerofilms

Z pomyslného mezifestivalového klání jako ten hravější rozhodně vychází Parazit, snímek o vyšinutém vtipálkovi Jokerovi z batmanovského světa jako by si ze scénáře paradoxně vymazal veškerý úsměv. Zato uznávaný režisér Pon Džun-ho, v anglické transkripci Bong Joon-ho, smysl pro humor neztratil. Parazit se řadí k jeho nejpotutelnějším dílům.

Snímek z Parazita.
Snímek z Parazita. | Foto: Aerofilms

Padesátiletý Pon patří k předním korejským tvůrcům, k vlně autorů, která za uplynulé dvě dekády vytvořila obraz jihokorejské kinematografie coby vulkánu, v němž se perou všechny možné žánry a přístupy. Autoři jako Park Chan-wook s thrillerem Oldboy či Kim Jee-woon se snímky jako Hodný, zlý a divný či Viděl jsem ďábla překvapovali diváky směsicemi, v nichž byl jen krůček od trýzně ke vtipu, od paranoie k parodii.

Pon Džun-ho nejvíce uhranul titulem Pečeť vraha z roku 2003, u nás uváděným také jako Vzpomínky na vraha či Vzpomínky na vraždu. Kriminální drama o pátrání po sériovém vrahovi žen se překlápí z mysteriózního thrilleru v sociálněkritickou detektivku i do dalších poloh. A drtivému závěru na síle neubere ani fakt, že skutečný vrah, jímž se film inspiroval, byl nedávno dopaden.

Většina režisérových následujících snímků pracovala s vědecko-fantastickými prvky - s monstrem ničícím město Soul v Mutantovi či se světy budoucnosti v anglicky mluvené adaptaci francouzského komiksu Ledová archa a také v ekologické futuristické fantasy Okja. Vždy šlo zároveň o společenské alegorie, které se dotýkají dneška.

Nynějším snímkem Parazit se Pon vrací do současnosti. A téma nerovnosti vtělil už do názvu: film vypráví o chudé rodině, z níž se stane dokonalý sociální parazit, kterému coby hostitelský organismus poslouží jiná, o poznání bohatší domácnost.

Vše začne sérií drobných komických eskapád a nenápadných, s kamennou tváří pronášených lží, díky nimž se jeden mladík nechá zaměstnat coby doučovatel v rodině byznysmena Parka. K němu domů se brzy infiltrují i další příbuzní.

Parazit vypráví o rodině, která se infiltruje do domácnosti bohatého byznysmena. | Video: Aerofilms

Parazit se dlouho odvíjí jako černá satirická komedie, pak ale přijde rána kamenem do hlavy. Je to ten typ filmu, z něhož se nesluší prozrazovat mnoho, ale každý znalec Ponovy tvorby ví, že režisér se nebude ostýchat provést publiku takřka cokoli.

Jeho novinku si lze užít čistě jako sérii legračních i napínavých scén, poháněných jednoduchou premisou "kdy a jak to vše praskne". Jenže pak to opravdu praskne a dostavuje se další emoce, která pomalu přebírá otěže: neklid.

Snímek z Parazita.
Snímek z Parazita. | Foto: Aerofilms

Zprvu je divák zneklidněn tím, co vidí. Slabším povahám nezvyklým na to, jak nečekaně v korejských filmech přichází extrémní násilí z míst, odkud by ho nikdo nečekal, se může chvilkově udělat nevolno. Byť se většina událostí odehrává pod pláštíkem groteskní nadsázky.

Skutečná nevolnost, ta, která přetrvá déle než pár vteřin během jedné scény, ale není fyzická. Pramení z uvědomění, jak dovedně, podprahově a přitom účinně tato umně zkonstruovaná multižánrová hříčka hovoří o dnešní společnosti.

Je to ten typ filmu, který nevyhlašuje revoluci ani nehalasí, že je vše na světě špatně. Přesto se trefuje do podstaty dnešního konzumního života, v němž se svět nedělí na jednoduché hodnotové póly. Je to zásah odněkud zpoza rohu, ale přesný.

V poslední čtvrtině, a především v závěrečných obrazech, se na publikum valí různé druhy smutku. Některé pramení z brutálních skutků, které se udály. Další, ty jemnější a hlubší, se dotýkají nitra hrdinů, kteří jsou zároveň obětí vlastní malosti i světa, v němž žijí.

Snímek z Parazita.
Snímek z Parazita. | Foto: Aerofilms

Punův nový film je skvělý v tom, že nikomu nestraní, že jízlivě hledí na bohaté i chudé. Vlastně je rodinka chudých výtečníků přinejmenším v prvním plánu ještě méně sympatická než ten naleštěný svět, na němž se rozhodli parazitovat.

V tomto ohledu je Parazit zároveň opakem černých komedií, kde se hrdinové sice chovají nekorektně, sprostě či trochu podle, v jádru to ale obvykle bývají dobráci či sympaťáci. Režisér Pun nešetří jedny ani druhé a publikum posílá na autodrom protichůdných pocitů, kde do sebe autíčka narážejí až do vyčerpání sil. A přitom se u toho - jako na každé pouti - lze od začátku do konce bavit.

Jen je třeba si uvědomit, že právě sledujete film, který parazituje i na té vaší zábavě. Což je v pořádku, tady žádnou symbiózu čekat nelze, k uzdravení organismu nedojde. Lze se jen nechat velmi plodným způsobem infikovat.

 

Právě se děje

před 5 hodinami

Zemřel autor dobrodružných bestsellerů Clive Cussler

Ve věku 88 let zemřel americký autor dobrodružných knih Clive Cussler, který po celém světě prodal desítky milionů výtisků svých knih spojených s postavou hlavního hrdiny, oceánografa Dirka Pitta. O jeho pondělním úmrtí ve středu informovala agentura AP. Cusslerovy bestsellery vyšly ve více než 40 jazycích, včetně češtiny.

Cussler je autorem více než 80 dobrodružných románů, největšího ohlasu však dosáhla série inspirovaná jeho vlastním vášnivým zájmem o hledání lodních vraků. Hlavním hrdinou více než dvacítky knih učinil autor své alter ego Dirka Pitta, který řeší detektivní případy, pátrá po ztracených pokladech na dně oceánů a snaží se rozplést záhadné mocenské konspirace.

"Předlohou pro Dirka jsem byl já sám. Oba jsme stejně vysocí a máme zelené oči… Jediný rozdíl je, že on to umí lépe se ženami a že zestárl jen o deset let, zatímco já o 50," řekl Cussler v jednom z rozhovorů, z nějž citoval server BBC.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Basketbalistky USK na závěr Euroligy vyhrály v Braine

Basketbalistky USK zakončily základní část Evropské ligy bezbroblémovým vítězstvím 89:65 na palubovce belgického Braine. Pražanky měly postup do čtvrtfinále jistý už před zápasem, ale jméno soupeře pro play off se dozví až po administrativní dohře skupiny B, jejíž závěr zkomplikovalo šíření koronaviru na severu Itálie.

Pražanky, které v Eurolize obhajují bronzové medaile, na úvod play off čeká třetí tým skupiny B, ale jeho jméno zatím neznají. Šoproň totiž kvůli obavám ze situace na severu Itálie odmítla nastoupit k utkání posledního kola na palubovce Schia.

Zápas byl stejně jako utkání skupiny A mezi Benátkami a Rigou nejprve přeložen na čtvrtek a přesunut do Lublaně. Dnes však evropská sekce FIBA informovala o tom, že oba duely byly zrušeny a o případné kontumaci bude vedení soutěže teprve rozodovat.

Na dnešní výhře USK, který měl už před zápasem jisté druhé místo v tabulce, se 21 body podílela pivotka Brionna Jonesová, dalších 17 bodů přidala Kateřina Elhotová. Pražanky zakončily skupinu s bilancí 12 výher a dvou porážek, které jim obě nachystal obhájce titulu a vítěz skupiny Jekatěrinburg.

První utkání čtvrtfinále hraného na dvě vítězství jsou na programu 11. března, odvety pak 18. března a případné třetí zápasy 25. března. Závěrerčný turnaj Final Four, o jehož pořadateli se bude teprve rozhodovat, by se pak měl uskutečnit od 17. dubna do 19. dubna.

Evropská liga basketbalistek - 14. kolo:

Skupina A:

Castors Braine - USK Praha 65:89 (16:26, 33:51, 45:75)

Nejvíce bodů: Siksnuiteová 13, Trahanová-Davisová 12, Wallaceová 8 - Jonesová 21, Elhotová 17, Oblaková 15. Fauly: 17:11. Trestné hody: 12/10 - 10/7. Trojky: 5:6. Doskoky: 31:49.

Jekatěrinburg - Cukurova 112:37, Orenburg - Bourges 74:65.

1. Jekatěrinburg 14 13 1 1258:851 27
2. USK Praha 14 12 2 1199:846 26
3. Orenburg 14 9 5 938:911 23
4. Bourges 14 8 6 969:961 22
5. Castors Braine 14 3 11 922:1073 17
6. Benátky 13 4 9 780:961 17
7. Cukurova 14 3 11 787:1177 17
8. Riga 13 3 10 866:939 16

Skupina B:

Dynamo Kursk - Gdyně 64:58, Lyon - Fenerbahce Istanbul 78:65, Montpellier - Girona 45:57.

1. Fenerbahce Istanbul 14 11 3 1003:838 25
2. Lyon 14 8 6 1020:984 22
3. Montpellier 14 7 7 969:980 21
4. Dynamo Kursk 14 7 7 957:993 21
5. Girona 14 6 8 904:913 20
6. Schio 13 7 6 774:793 20
7. Šoproň 13 6 7 803:826 19
8. Gdyně 14 3 11 926:1029 17
Další zprávy