Životopisný seriál vytvořil americký dramatik Sharr White, jehož hry se úspěšně uvádějí na newyorské Broadwayi i mimo ni. Pod minisérií, která vznikla podle 30 let staré knihy Simply Halston od Stevena Gainese, se jako výkonný producent a spoluscenárista podepsal i jeden z nejplodnějších současných showrunnerů Ryan Murphy. A jeho charakteristický rukopis je znát.
Není to Murphyho první projekt odehrávající se v mondénním světě módy a zároveň v homosexuální komunitě. Produkčně i režisérsky se podílel také na antologii American Crime Story, jejíž druhá řada, uvedená v roce 2018, byla zaměřena na vraždu Gianniho Versaceho.
Autoři dramatu Halston se na čtyřhodinové ploše nepokouší pokrýt celý život protagonisty, který roku 1990 zemřel na rakovinu v důsledku nemoci AIDS. Pomineme-li několik krátkých retrospektiv z útlého dětství, sledují jej až od roku 1961. Tehdy se jako devětadvacetiletý návrhář klobouků prvně proslavil, když si Jacqueline Kennedyová na manželovu inauguraci vzala Halstonovu elegantní světle šedou toku.
Halston se poté obklopil "bandou gayů, bláznů a nevyzrálých holek", s nimiž - navzdory počátečním nezdarům i nedostatku financí - začal radikálně měnit americkou dámskou módu. V 70. letech se stal celebritou. Určoval styl doby, nejkřiklavěji zviditelněné hédonistickými večírky a dekadentními orgiemi v newyorském diskotékovém Studiu 54, jehož exkluzivní klientelu tvořili převážně umělci, modelky a další VIP.
Halstonova hvězda opakovaně stoupala a klesala především v důsledku nekontrolovatelného požívání kokainu i neustálého rozporu mezi jeho uměleckými a obchodními vizemi. Na jedné straně úzkostlivě přemýšlel, jak oblékat tisíce žen a neztratit prestiž, na straně druhé se dostával do konfliktů s obchodními partnery, kteří ho tlačili do lukrativních zakázek.
Halston s oblibou tvrdil, že inspiraci nesmí spoutávat rozpočet. Jelikož jeho tvorbu provázely astronomické výdaje, lehkomyslně prodával - často i zaprodával - své jméno i značku. Práva k užívání obojího na sklonku života vinou neuvážených rozhodnutí ztratil úplně.
Paralelně s kariérou autoři sledují Halstonův podobně rozkolísaný milostný život v době, kdy homosexualita ještě byla nepřijatelným společenským stigmatem. Návrhářův dlouholetý americko-venezuelský milenec se pro něho posléze stal další zničující závislostí.
Minisérie o nekonvenční módní celebritě je natočena podle konvenční životopisné šablony o vzestupu a pádu výjimečného jedince. Příběh sice místy okázale překypuje sexem i drogami, filmaři se však vyhýbají explicitnějšímu zobrazení i provokativnějšímu vyznění.
Halstonův život se v prvních třech kapitolách odvíjí překotně, skoro rychloposuvem od jedné události ke druhé. Těch se však dotýká letmo. Vyprávění zpomaluje pouze ve zlomových momentech kariéry, jakými bylo Halstonovo zapojení do "módní bitvy" mezi americkými a francouzskými návrháři ve Versailles nebo takřka alchymistická příprava extravagantního parfému.
Komplikovanou osobnost však minisérie ke škodě věci začíná podrobněji prozkoumávat až v posledních dvou dílech. Je to přitom více zásluhou Ewana McGregora než scenáristů.
Padesátiletý skotský herec o Halstonovi předtím, než dostal nabídku na hlavní roli, údajně neslyšel. Výkon ale podává znamenitý. "Plující" chůzi i každé gesto, včetně stylizovaného držení dlouhé cigarety, precizně odpozoroval z archivních materiálů. Zdařile napodobuje také Halstonovu květnatou mluvu, specifickou dikci a přízvuk.
Ztělesňuje ho jako narcistního i afektovaného pozéra s nesnesitelně přebujelým egem, jenž zuřivě žárlí na kolegy a s nejbližšími spolupracovníky i milenci ve vypjatých chvílích jedná jako s kusem hadru. Zároveň ale projevuje vemlouvavě nonšalantní kouzlo, jiskřivý vtip, úzkostlivou nejistotu i zranitelnost.
Herecké obsazení patří mezi největší přednosti novinky. Dokládají to především výkony francouzské modelky a herečky Rebeccy Dayanové v roli italské návrhářky šperků Elsy Perettiové nebo amerického herce Billa Pullmana, jenž ztělesnil byznysmena Davida J. Mahoneyho.
Za pozornost stojí taneční i pěvecký výkon broadwayské a televizní herečky Krysty Rodriguezové. Ta ztvárňuje Halstonovu múzu a zároveň blízkou přítelkyni Lizu Minnelliovou. Ačkoli slavné herečce a tanečnici, jež zazářila roku 1972 ve filmu Kabaret, není příliš podobná, v hudebních výstupech si suverénně osvojila její charakteristické pohyby i mimiku.
Minisérii - podobně jako jiné dobové seriály Hollywood nebo Ratchedová, jejichž tvůrcem je Ryan Murphy - doslova zdobí vytříbený retro design. Nezaměřuje se pouze na Halstonovy ikonické, rafinovaně minimalistické kostýmy z měkkých a pohodlných látek. Věrohodně zachycuje atmosféru módních salonů i butiků, modernistických apartmá, prosklených kanceláří či třpytivě mámivého tanečního parketu Studia 54.
Autentičnost umocňuje přesný výběr písní reprezentujících každou ze tří dekád, kdy se příběh odehrává. V seriálu, vyznačujícím se často reklamní vizuální estetikou, průběžně zaznívají magické rockové skladby Velvet Underground, diskotékové hity či snivý pop skotské skupiny Cocteau Twins.
Halstonova rodina se od minisérie distancovala kvůli mnoha údajným nepřesnostem. To však není hlavní problém. Ani honosně nablyštěná obrazová stránka nedokáže zakrýt, že tvůrci ne zcela vystihli protagonistovu výlučnost. Životopisné drama paradoxně srozumitelněji přibližuje okolnosti Halstonova sebedestruktivního pádu než jeho oslnivého vzestupu.
Halston
Tvůrce: Sharr White
Minisérie je k vidění na Netflixu.