RECENZE Ve Výchozí bod musíte uvěřit. Navzdory logice

27. 9. 2014 18:40
Směs patosu, sebeironie a opravdové emoční investice nakonec diváka filmu Výchozí bod donutí odpustit mu i jednotlivé nelogičnosti.
Výchozí bod.
Výchozí bod. | Foto: Cinemart

Recenze - Snímek Výchozí bod režiséra Mike Cahilla, který právě vstupuje do kin, zahajoval letos karlovarský festival a sklidil spíš rozpačité reakce. Je pravda, že cynické středoevropské publikum je patrně už z principu skeptičtější vůči podobným emo sci-fi melodramatům než návštěvníci festivalu Sundance, který Cahilla pasoval už na počátku téhle dekády na jednu z vycházejících hvězd amerického nezávislého filmu.

Podívejte se na ukázku z filmu I Origins s Michaelem Pittem v hlavní roli.
Podívejte se na ukázku z filmu I Origins s Michaelem Pittem v hlavní roli. | Video:

Ve dvojici s kolegyní herečkou, scenáristkou a producentkou Brit Marling si už v roce 2011 udělal slušné jméno filmem Jiná země, v němž příběh o vyrovnávání se s traumatem ze zaviněné autonehody napasoval na sci-fi koncept o druhé zeměkouli, která se jednoho dne objeví na obloze a kterou obývají takřka identičtí dvojníci obyvatel naší matičky Země. A Výchozí bod není ve svých metaforách o nic méně ambiciózní.

Spor o existenci vyšších sil

Výchozí bod.
Výchozí bod. | Foto: Cinemart

Cahillův film se sice odehrává do velké míry ve vědecké laborce a neřeší se v něm nic menšího než spor mezi věřícími a náboženskými skeptiky o existenci vyšších sil, filozoficky sofistikovaný zážitek typu Kubricka ale nečekejte. A přestože kombinuje žánrové ingredience s odvahou, kterou by mu záviděli i pejsek s kočičkou, výsledek přesto drží vcelku pohromadě.

Zápletce pohrávající si s ideou reinkarnace chybí jen krůček od toho, abyste ji odpískali jako přitaženou za vlasy. Ale režisérova směs patosu, sebeironie a opravdové emoční investice nakonec člověka donutí odpustit filmu i jednotlivé nelogičnosti.

Výchozí bod.
Výchozí bod. | Foto: Cinemart

Biolog Ian Gray (Michael Pitt) je fascinovaný lidským okem. Říká se, že že oko je okno do duše, ale tohle slovo je na blacklistu všech seriózních vědců. Duše je jen pověra propagovaná zpátečníky, kteří ve složitosti oka vidí důkaz existence inteligentního designéra. S kolegyni Karen (Brit Marlingová) se proto Ian pokouší prokázat evoluční podstatu oka.

Rozum protestuje, cit jásá

Půvabné oči skryté za maskou stojí na počátku vzplanutí vášně racionálního Iana ke spontánní a duchovně založené argentinské krásce Sofi (Astrid Bergés-Frisbey). Tahle část filmu je exaltovaná love story pro rozervané teenagery, kterým nevadí, že se milenci spolu nebaví jako lidi, ale předhánějí se v oduševnělých bonmotech o podstatě všehomíra.

Výchozí bod (60%)

Výchozí bod I origins

Výchozí bod se sice odehrává do velké míry ve vědecké laborce a neřeší se v něm nic menšího než spor mezi věřícími a náboženskými skeptiky o existenci vyšších sil, filozoficky sofistikovaný zážitek typu Kubricka ale nečekejte. A přestože kombinuje žánrové ingredience s odvahou, kterou by mu záviděli i pejsek s kočičkou, výsledek přesto drží vcelku pohromadě. Rozum protestuje, ale cit říká, že ho tenhle film ho vlastně příjemně zahřál na duši. Tedy pardon, samozřejmě že nic takového jako duše není. Nebo ano?

Po čase ale dojde k jisté tragédii, bizarní děj se začne ubírat nepravděpodobnými směry, ale závěr (odehrávající se kde jinde než v Indii, když mluvíme o reinkarnaci) docela elegantně nechá otevřenou odpověď na celé to skepticko-duchovní dilema a ještě poskytne hlavnímu hrdinovi dojemnou osobní katarzi.

Mike Cahill je trochu (no, možná víc) pozér, ale všechno to okázalé pohrávání s velkými myšlenkami a tématy mu odpustíte. Možná proto, že herci hrají skvěle (scéna prvního setkání Iana, Sofi a Karen je nabitá hmatatelnou trapností) a režie a střih jsou víc než slušné (klíčová scéna ve výtahu je nabitá opravdovým napětím).

Rozum protestuje, ale cit říká, že ho tenhle film ho vlastně příjemně zahřál na duši. Tedy pardon, samozřejmě že nic takového jako duše není. Nebo ano?

Výchozí bod (I Origins). USA, 2014, 107 minut. Scénář a režie: Mike Cahill. Hrají: Michael Pitt, Brit Marling, Astrid Berges-Frisbey, Archie Panjabi, Charles W. Gray, Cara Seymour, William Mapother, Steven Yeun, Rhonda Ayers.

Polská PiS žádá přepočítání hlasů senátních v šesti obvodech, kde její kandidáti neuspěli

Polská vládní strana Právo a spravedlnost (PiS) v pondělí požádala polský nejvyšší soud o přepočítání hlasů v několika volebních obvodech, kde předminulou neděli neuspěli její kandidáti na senátory poměrně malým rozdílem hlasů. PiS podle televize TVN 24 zatím požádala o přepočítání hlasů v šesti obvodech, kde údajně byla jako neplatná vyřazena část hlasů. V Polsku o půlnoci vyprší čas na námitky stran vůči volbám. PiS si v parlamentních volbách 13. října udržela většinu v dolní komoře parlamentu, Sejmu, ale přišla o většinu právě v senátu, což jí může komplikovat další vládnutí.