Nová řada Boje o moc. Seriál HBO o rodině ultrabohatých vejde do televizních dějin

Táňa Zabloudilová Táňa Zabloudilová
26. 10. 2021 16:36
Jeden z nejlepších seriálů současnosti je ve třetí řadě zatím nejintenzivnější a zdá se, že na úplný vrchol ještě nedosáhl. Zatímco poslední dvě dekády na HBO kralovaly tituly o osamělých antihrdinech, Boj o moc opulentně předvádí zkaženost těch nejbohatších.

„Změřte moji kulturní teplotu,“ poroučí bratranci Gregovi v autě Kendall. Hned poté, co na tiskové konferenci sabotoval rodinný plán a obvinil svého otce z dlouholetého tutlání skandálu konglomerátu Waystar Royco. Nejde o špatný překlad amerického idiomu, ale Kendallovu trochu idiotskou expresivní kreativitu. Nejdobrodružnější ze sourozenců Royových se triumfálně rozešel s rodinným impériem a teď surfuje na vlně sebevědomí i očekávání, kam ho tento kousek vynese. Vyhlíží sklizeň ohlasů na Twitteru a mediální podporu.

Bratranec Greg, který je na samém chvostu rodinné hierarchie, se stává důstojníkem zodpovědným za mediální monitoring nové potenciální superstar, jež by ráda změnila „kulturní klima“.

V první epizodě třetí řady Boje o moc vidíme Kendalla v úplně jiné pozici než předchozích deset dílů, kdy byl odklizen do luxusního odvykacího zařízení na Islandu a plácal se mezi sebelítostí a pokorou. Sotva mu ale otec vytknul, že není dost velký „zabiják“, Kendall se ho rozhodl přesvědčit o opaku. K tomu nezbylo než vyhlásit válku otcovu mediálnímu impériu.

Nová řada seriálu oceněného dvěma Zlatými glóby a devíti Emmy tak má hned od začátku zběsilé tempo. Nepoleví v něm celých dalších sedm epizod, které HBO předem zaslalo recenzentům.

Všechny loutky Logana Roye

Rodina mediálního magnáta Logana Roye hraného Brianem Coxem se dostává do ještě prekérnější situace, než když poprvé praskly léta ignorované případy sexuálního obtěžování ve firmě. Tehdy alespoň Royovi drželi pohromadě. Teď je rozklížil Kendallův pokus dokázat otci, že právě on je tím vyvoleným Royem, který má na to převzít Waystar Royco. Nastává přeskupování koalic a ustanovení dvou znepřátelených týmů, Kendall by rád měl sourozence na své straně.

Všichni, kdo pamatují předchozích 20 epizod, budou při sledování jeho počínání skeptičtí. Nejen protože ho především zajímá, jestli s jeho obličejem kolují hezké memy po internetu a že ho na Twitteru sleduje papež (později se ukáže, že jde o parodický účet). Už jednou jsme viděli, jak Kendall bitvu s otcem prohrál. A žádný ze sourozenců zatím starého Roye nepřechytračil.

Třetí řada seriálu Boj o moc je k vidění na českém HBO Max. | Video: HBO

Ještě v první řadě, kdy Logan dostal mrtvici, se mohlo zdát, že tahle hra o trůny bude hnána ambicemi tří sourozenců, popřípadě dalších členů rodiny, dokud někdo neprokáže, že je lepší než ostatní. Ve skutečnosti však dění do pohybu vždy uvádí manipulace patriarchy rodu, kterého neskonale baví ponižovat vlastní děti.

Jak říká Shiv Royové dcera jednoho z Loganových nepřátel: „Jsem na tom úplně stejně jako vy. Dělám jen, co mi řekne otec.“ Přesto v nás seriál dál vzbuzuje zvědavost, zda se to nezmění.

Na vrcholu

Zatímco se Kendall hraný Jeremym Strongem pokouší stát novým Ježíšem, zbytek sourozenců usiluje o to, vůbec zůstat ve hře. Druhá linie postav tvořená Shiviným manželem Tomem a bratrancem Gregem nachází ještě horší způsoby, jak sama sebe ponížit, jen aby si zajistila pozice.

Vlevo je Jeremy Strong jako Kendall Roy.
Vlevo je Jeremy Strong jako Kendall Roy. | Foto: HBO

Vysoko postavení zaměstnanci Waystar Royco Gerri, Frank a Karl tradičně fungují jako asistenti chaosu. Nikdy se o nich nedozvíme nic bližšího. Jen to, že i oni ochotně plní rozkazy starého Roye s nadějí urvat něco pro sebe.

Třetí řada, jejíž epizody české HBO po covidové odmlce vysílá vždy v pondělí, prokazuje, že tvůrčí tým je právě na vrcholu sil. Kromě showrunnera Jesseho Armstronga k němu patří scenáristický tým čítající polovinu žen a britských občanů plus režiséři Adam McKay (autor filmů Vice nebo Sázka na nejistotu) a Mark Mylod (podílel se na seriálech Shameless či Hra o trůny).

Kromě epizodních rolí hvězdných hostů Adriena Brodyho a Alexandra Skarsgårda seriál nepřichází s ničím novým, to staré však ve třetí řadě funguje v nejlepší formě.

V Trumpově době

Boj o moc vždy těžil z fascinace elitním prostředím, životním stylem bohatých i silné tradice, kterou mají v dějinách vyprávění tragické příběhy rodinných klanů. Zároveň se objevil v době, kdy bylo arogantní chování mocných celosvětovým tématem kvůli nástupu Donalda Trumpa, pobrexitové atmosféře i mnoha razantním, až agresivním novým politickým lídrům či oligarchům.

Seriál navíc skvěle pracuje s aktuálním děním, na které naráží prostřednictvím firemního skandálu se sexuálním obtěžováním nebo postavou inspirovanou někdejším americkým prezidentským kandidátem Berniem Sandersem. Televizní společnost ATN patřící Royovým je fiktivní verzí americké Fox News - v úvodních titulcích třetí řady vidíme na záběrech ze zpráv ATN titulek „Genderově fluidní migranti mohou do země vstupovat dvakrát“.

Jeremy Strong jako Kendall Roy.
Jeremy Strong jako Kendall Roy. | Foto: HBO

Vizuální styl, v prostřizích evokující publicistické reportáže, dokumenty nebo skandální videa, pak může dotvářet dojem příběhu, který se nám snaží říct cosi důležitého o dnešní americké politicko-mediální krajině i současnosti obecně.

Postřehy tvůrců ohledně americké korporátní kultury i politického klimatu jsou bezpochyby trefné a Boj o moc na jejich základě buduje maximálně realistický fikční svět. Důvod, proč je možná nejlepším současným televizním seriálem, však spočívá v něčem trochu jiném než v dobovém komentáři nepřekvapivě ujišťujícím, že ultrabohatí jsou ultrazkažení.

Osobitost Boje o moc vychází především z autorské osobnosti showrunnera Jesseho Armstronga, jehož scénáře inspirovaného mediálním pokrytím rodiny mediálního magnáta Ruperta Murdocha si před lety všiml Frank Rich, producent HBO a bývalý sloupkař deníku New York Times.

Komedie, která se měla odehrávat na Murdochových narozeninách, sice nikdy nevznikla, Armstrong však dostal možnost sestavit tým, se kterým navázal na silnou tradici nekorektních britských komedií jako Peep Show nebo Je to soda. Na druhé z nich kdysi spolupracoval s Armandem Iannuccim, jehož úspěch se seriálem Viceprezident(ka) a filmy Politické kruhy nebo Ztratili jsme Stalina zase pomohly ke smlouvě Armstrongovi. Ten se na prvních dvou podílel.

Tradici komedií, v nichž se postavy navzájem urážejí kulometným tempem, nikomu není nic svaté a všichni mají ty nejhorší úmysly, v Boji o moc zachoval a v lecčems ještě přitvrdil. Zároveň dohonil vývoj nastolený nástupem takzvané komplexní TV a jednotlivým postavám rozepsal oblouky, jako by tvořil psychologické drama.

Kendall, Shiv v podání Sarah Snookové, Roman hraný Kieranem Culkinem i další jsou traumatizovanými loutkami v rukách svého otce. Přestože působí příliš směšně na to, abychom se o ně strachovali, můžeme Boj o moc číst i jako epickou rodinnou tragédii.

Fascinace bohatými

Ačkoliv příběhy bohatých rezonují od nepaměti, popkulturní přelom desátých a dvacátých let si zpětně možná nejvíc budeme spojovat se satirami z elitního prostředí díky Boji o moc i obecně dramaturgii HBO. To na úspěšný seriál Sedmilhářky navázalo ještě úspěšnější minisérií Mělas to vědět, zatímco kanadská veřejnoprávní televize CBC šest let vysílala oblíbený sitkom Schitt's Creek o rodině milionářů, jež ze dne na den zchudne.

Na poptávku po další chytré satiře bohatých HBO letos odpovědělo seriálem Bílý lotos, který co do empatií k postavám tvoří protipól Boje o moc. Daří se mu prozkoumávat to, co Boj o moc příliš nezajímá, a zároveň potvrzovat jeho nenapodobitelnost.

Armstrongovo absurdně sprosté moderní shakespearovské drama se zkrátka trefilo do doby, kdy nás téma nerovnosti i životy bohatých zajímají víc než dřív. V nultých a desátých letech diváky fascinovali antihrdinové jako Don Draper, Walter White nebo Frank Underwood. Boj o moc dnes komentuje dobu, pro kterou už je zajímavější společenská nerovnost než epické individuální tragédie.

Zároveň je tak kvalitní, že by nejspíš zaujal v každé éře, pracuje totiž s nadčasovými motivy. V záplavě někdy trochu zaměnitelných seriálů tak díky Jessemu Armstrongovi a odhodlání HBO produkovat „velká“ televizní díla výjimečně dobrou třetí řadou pokračuje titul, který do televizních dějin vejde jako ta nejnekompromisnější satira.

Boj o moc

Tvůrce: Jesse Armstrong
HBO vysílá novou epizodu každé pondělí.

před 33 minutami

Schodek rozpočtu ke konci listopadu vzrostl na 337,1 miliardy korun

Schodek státního rozpočtu ke konci listopadu vzrostl na 337,1 miliardy korun z říjnových 286,7 miliardy korun. V tiskové zprávě o tom dnes informovalo ministerstvo financí. Podle ministra financí Zbyňka Stanjury (ODS) stát za celý rok dodrží plánovaný schodek 375 miliard korun. Loni byl ke konci listopadu deficit 401,5 miliardy korun, což byl nejhorší průběžný výsledek hospodaření od vzniku Česka.

Celkové příjmy rozpočtu za letošních 11 měsíců meziročně vzrostly o 7,2 procenta na 1,423 bilionu korun. K růstu příjmů přispěly podle MF zejména výnosy z daní a pojistného, meziroční srovnání naopak negativně zkresluje výnos z dividend, který letos zatím státu nebyl vyplacen.

Celkové výdaje ke konci listopadu meziročně vzrostly o 1,8 procenta na 1,761 bilionu korun.V letošním roce sice stát mimořádně valorizoval důchody, zvýšil životní minimum i různé dávky a přispívá domácnostem na takzvaný úsporný tarif, proti loňsku ale vyplatil méně peněz spojených s protiepidemickou pomocí.

před 34 minutami

Armádní zakázky za 3,5 miliardy projednala vláda

O servis letounů L-159 se české armádě bude nadále starat jejich výrobce Aero Vodochody. Do roku 2029 firmě ministerstvo obrany zaplatí asi 2,3 miliardy korun bez DPH, informoval vládu resort. "Pozáruční servis je nezbytný pro zajištění nepřetržitého výcviku pilotů a k podstatnému zvýšení jejich bezpečnosti při výcviku nebo v bojových podmínkách," uvedlo ministerstvo.

Vláda ve čtvrtek zároveň dostala informaci o nákupu radiostanic a kryptografických prostředků kategorie CCI (Controlled Cryptographic Item). "Zařízení jsou určena do systému taktických radiových komunikací pro velení a řízení Armády ČR," uvedlo ministerstvo. Stát budou asi 1,2 miliardy korun bez DPH a pořízeny budou prostřednictvím americké vlády a jejího programu Foreign Military Sales. Ministerstvo poznamenalo, že jde o jediný možný způsob pořízení vojenského materiálu z USA. "Pořizované radiostanice a kryptografické prostředky zabezpečí hlasové a širokopásmové datové spojení jednotek při různých činnostech jak v zahraničních operacích, tak na území Česka," dodalo ministerstvo.

Další zakázkou, se kterou byla vláda seznámena, je zpracování projektové dokumentace na nový administrativně-technický areál, kde bude možné zpracovávat citlivé informace až do stupně utajení v kategorii přísně tajné. Jeho cena bude 140,5 milionu korun a zpracuje ji společnost Intar. "Dokumentace by měla být hotová do konce roku 2024, v letech 2025 až 2028 by měla proběhnout stavba," uvedl úřad. Místo stavby nespecifikoval.

před 43 minutami

Země EU dohodly postup ohledně ochrany řemeslných a průmyslových výrobků

Stovky druhů tradičních evropských výrobků včetně českého křišťálu jsou o krok blíž k zahrnutí do systému ochranných označení Evropské unie. Unijní ministři totiž dnes přijali stanovisko k návrhu o ochraně řemeslných a průmyslových výrobků. Cílem je zaručit autenticitu produktů, které jsou spojeny s konkrétním regionem.

Unie v současnosti vymáhá pravidla o ochraně takzvané geografické indikace u mnoha druhů potravin, jako jsou parmazán, šampaňské víno či třeboňský kapr. Návrh předložený v dubnu Evropskou komisí (EK) by vytvořil podobný systém pro výrobky, jako je sklo z benátského ostrova Murano, druh porcelánu vyráběný ve francouzském Limoges nebo český křišťál a granát. Unijní exekutiva očekává, že se ochrana dotkne zhruba 800 produktů.

"Toto nařízení zaručí kvalitu a autenticitu výrobků prodávaných v EU," uvedl v prohlášení český ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela. Na jednání Rady EU, kterému předsedá, předtím ministři sedmadvacítky schválili několik úprav v textu EK. Cílem zásahů je sladit připravovanou normu s existujícími pravidly a vyjasnit podmínky pro registraci ochranných známek.