Vrahovi vadí nezodpovědné matky. V krimi od Netflixu nechává figurky z kaštánků

Jan Gregor Jan Gregor
25. 10. 2021 18:25
Kdyby nějaká pokročilá umělá inteligence schroustala všechna severská krimi uplynulých dvou dekád a na jejich základě se pokusila vytvořit modelový příběh, dost možná by vypadal jako Kaštánek. Aktuální seriálový hit dánské provenience patří k nejsledovanějším také na českém Netflixu.

Lze si na něm odškrtávat všechny populární atributy tohoto podžánru: prolog odkazující na trauma sériového vraha, podivné předměty zanechávané na místě činu, vyšetřovatele s rozháraným životem, sondu do nejvyšších politických kruhů.

Jistou míru klišé vykupuje mistrně vystavěné košaté vyprávění a atmosféra tak hutná, že diváka od prvních minut chytne a nepustí. Třiapadesátiletý autor stejnojmenné knižní předlohy Søren Sveistrup už vytvořil populární seriál Zločin a převod svého literárního debutu do šesti epizod na Netflixu teď ohlídal coby hlavní scenárista. Jeho zkušenost je znát. Příznivcům skandinávského noir předkládá napínavý a bezútěšný thriller, jímž se jako červená nit prolíná motiv nefunkčních rodin.

Pifku na nezodpovědné matky má vrah, jak vyplyne z vyšetřování. Případy spojuje jen to, že u zohavených těl mladých žen pachatel zanechává figurky z kaštánků. Ještě bizarnější je fakt, že na každé figurce jsou otisky prstů pohřešované dvanáctileté dcery ministryně sociálních věcí Rosy Hartungové. Domnělý vrah malé Kristine byl odsouzen, tělo se však nikdy nenašlo.

Co spojuje vrcholnou političku s infantilním sadistickým vrahem, se pokouší zjistit nesourodá dvojice policistů. Naia Thulinová řeší svůj poslední případ na oddělení vražd. Chce přejít na klidnější kancelářské místo, aby měla více času věnovat se předpubertální dceři Le. Do jejich narušeného vztahu ale pátrání po Kaštánkovi moc harmonie nepřináší. A pro detektiva Europolu Marka Hesse je kauza také osobní - při nešťastné tragédii přišel o ženu i dítě.

Z popisu může čtenář právem usuzovat, že seriál nenabízí příliš odlehčených momentů. Popravdě řečeno spíše žádné. Důsledně se drží depresivní noir stylizace. Většina klíčových scén se odehrává v noci nebo v potemnělých interiérech, převažují studené a chladné barvy, v jejichž světle se dánská metropole Kodaň nezdá být tou výspou štěstí, za kterou je považována v různých žebříčcích kvality života.

Všech šest epizod seriálu Kaštánek je na Netflixu s českým dabingem i titulky. | Video: Netflix

Za silný, skoro až hypnotický účinek na diváka může luxusní, více než pětihodinová stopáž. Minulé roky mnohokrát prokázaly, že snaha vměstnat epickou dějovou strukturu těch lepších skandinávských detektivek do přibližně dvouhodinového filmu nevede k nejlepšímu výsledku.

Zkratkovitost ubližuje adaptacím knih od Jussiho Adler-Olsena, které jsme mohli komplet vidět v českých kinech. Katastrofálně z různých důvodů dopadl Sněhulák podle hitu Joa Nesbøho, který má přitom ke Kaštánkovi možná nejblíž.

Seriálová stopáž tvůrcům dovoluje vyprávět knižní příběh v celé šíři, včetně matoucích stop a falešných odboček, což je jedním z předpokladů čtenářského i diváckého potěšení. Umožňuje také lépe a silněji vybudovat vztah k protagonistům.

Když jim v závěrečném díle a půl - po odhalení vrahovy identity - jde o život, divák se o ně vážně bojí. Přitom to scenárista Sveistrup s kolegy divákům neusnadňují. Takřka všichni aktéři od ministryně po detektivy jsou ve vykreslení charakterů i hereckými projevy maximálně civilní a neokázalí, zkrátka anticharismatičtí.

Velkorysost seriálové formy se projevuje také v neuspěchaném rytmu vyprávění. Záběry často tvoří pomalé jízdy kamery, které se přes překážky přibližují k centru dění. Nebo ulpívají na tvářích herců déle, než by u filmu bylo možné. Když je ovšem potřeba přepnout do akce, kamera i střih se dynamikou vyrovnají nejlepším thrillerům.

Nepříliš velká originalita je jedinou slabinou série, která si závěrem nechává otevřená vrátka pro pokračování. Suverénně odvyprávěná mistrovská lekce z žánru krimi si ho zaslouží.

Kaštánek

Tvůrci: Dorte Warnøe Høgh a David Sandreuter
Seriál je k vidění na Netflixu.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Dubovská dojela v Killingtonu osmnáctá, Shiffrinová vyrovnala Stenmarka

Lyžařka Martina Dubovská skončila ve slalomu Světového poháru v Killingtonu osmnáctá. I pátý slalom v historii v americkém středisku ovládla domácí Mikaela Shiffrinová a v nejtočivější disciplíně vyrovnala 46. triumfem Švéda Ingemara Stenmarka.

Shiffrinová byla po prvním kole druhá, ale zajela dobře druhé, zatímco její největší soupeřka Petra Vlhová chybovala. Slovenská obhájkyně velkého křišťálového glóbu, která minulý týden dvakrát kralovala v Levi, tak skončila druhá. Třetí místo obsadila Švýcarka Wendy Holdenerová.

Dubovská jela mezi elitou po devadesáté. V prvním kole ztratila na Vlhovou více než dvě sekundy a byla šestnáctá. Do druhé jízdy se pustila razantněji, pozici ale neudržela a propadla se o dvě pozice. Nenavázala tak na životní šesté místo z minulého týdne ve Finsku.

V Killingtonu se dosud konaly čtyři slalomy a všechny vyhrála Shiffrinová. Před týdnem Američanka v obou závodech ve Finsku brala za Vlhovou vždy stříbro a na druhé místo to po prvním kole vypadalo i letos. Po druhé jízdě si ale tentokrát pozice vyměnily.

Pro Američanku je Killington prakticky domácím svahem a před rozhovorem dojatá emocemi plakala a chvilku trvalo, než dokázala mluvit. "Jsem šťastná, jak jsem jela druhé kolo. Neudělala jsem tak velkou chybu jako Petra. Bojovala jsem. Hodně to pro mě znamená," řekla Shiffrinová, která ve Světovém poháru celkově oslavila 71. vítězství.

Na rozdíl do Dubovské se nedostala do bodované třicítky Gabriela Capová. Z 63 slalomářek obsadila v 1. kole 51. místo s mankem více než pěti sekund na nejlepší.

Další slalom SP je na pořadu až za měsíc 29. prosince v rakouském Lienzu. Příští týden se rozjedou v kanadském Lake Louise rychlostní disciplíny s Ester Ledeckou.

Zdroj: ČTK
Další zprávy