Obří kšeft s trávou se zvrtne. V nové české krimi se taxikáři bojí jezdit na Žižkov

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
12. 7. 2021 19:11
Prahou se šine starý volkswagen, řídí ho Mireček a říká mu Golfík. Veze pizzu, ale pod jejími osminkami se ukrývá také speciální zboží. Debutová komedie Ubal a zmiz jede na vlně stylových britských gangsterek režiséra Guye Ritchieho. Po česku, tempem omláceného Golfíka. Nelze se na ni zlobit.
Martin Hofmann coby Ruda a Predrag Bjelac v roli Bulhara.
Martin Hofmann coby Ruda a Predrag Bjelac v roli Bulhara. | Foto: Vojtěch Resler
Leoš Noha jako Václav a Martin Hofmann coby Ruda. | Foto: Vojtěch Resler
Marek Lambora jako André a Matouš Ruml v roli Mirečka. | Foto: Vojtěch Resler
Raperka Sharlota hraje krásku. | Foto: Vojtěch Resler
Ernesto Čekan jako Zlatan a Predrag Bjelac v roli Bulhara. | Foto: Vojtěch Resler
Matouš Ruml v roli Mirečka. | Foto: Vojtěch Resler
Predrag Bjelac v roli Bulhara a Robert Jašków jako gangster. | Foto: Vojtěch Resler
Matouš Ruml v roli Mirečka a raperka Sharlota coby kráska. | Foto: Vojtěch Resler
Karel Dobrý a jeho oběť. | Foto: Vojtěch Resler
Leoš Noha jako Václav a Martin Hofmann coby Ruda. | Foto: Vojtěch Resler
Ernesto Čekan jako Zlatan. | Foto: Vojtěch Resler
Lukáš Duy Anh Tran jako Dužan, Matouš Ruml v roli Mirečka a Janek Gregor coby Vilém. | Foto: Vojtěch Resler
Vlevo je Robert Jašków jako gangster, vpravo Marek Lambora coby André. | Foto: Vojtěch Resler
Marek Lambora jako André. | Foto: Vojtěch Resler
Matouš Ruml v roli Mirečka a Andrea Hoffmannová coby manažerka pizzerie. | Foto: Vojtěch Resler
Lukáš Duy Anh Tran jako Dužan, Janek Gregor coby Vilém a Matouš Ruml v roli Mirečka. | Foto: Vojtěch Resler
Lukáš Duy Anh Tran jako Dužan. | Foto: Vojtěch Resler
Lukáš Duy Anh Tran jako Dužan. | Foto: Vojtěch Resler
Tomáš Matonoha s kapelou Kranken Wagen. | Foto: Vojtěch Resler
Tomáš Matonoha jako frontman rockové kapely Kranken Wagen. | Foto: Vojtěch Resler
Janek Gregor jako Vilém a Matouš Ruml v roli Mirečka. | Foto: Vojtěch Resler
Janek Gregor jako Vilém. | Foto: Vojtěch Resler

Když režisér a scenárista Guy Ritchie v roce 1998 natočil svůj debut Sbal prachy a vypadni, byla to pro mnohé stylotvorná záležitost v žánru krimi. Zašmodrchané příběhy plné outsiderů a lehce i více přihlouplých gangsterů, kterým do života stejnou měrou zasahuje náhoda jako vlastní neschopnost, se staly trendem.

Přitom to nebyla žádná novinka vzniklá ve vzduchoprázdnu. Inspirovala se třeba snímkem Pulp Fiction, pro leckoho Ritchie vyprávěl jen humpolácký londýnský odvar toho, jak své příběhy uměl konstruovat a co do nich schoval Quentin Tarantino.

Několik dekád nato se teď o podobně humpolácký odvar pokouší debutující český režisér a scenárista Adam Hobzik. Ten ostatně inspiraci přiznává už v názvu, navíc Ritchie jednu ze svých posledních londýnských krimi věnoval pěstitelům a prodejcům marihuany, stejně jako nyní autoři Ubal a zmiz.

Jenže Praha není Londýn, a tak ti místní pěstitelé jsou spíš kluci k politování, kterým život lehce protekl mezi prsty. Navzdory tomu, že je jim kolem třiceti, od prahu dospělosti žijí setrvačností dál.

Mireček v podání Matouše Rumla a Vilém, kterého ztvárnil Janek Gregor, pěstují prvotřídní konopí v bytě s obří terasou s výhledem na Nuselský most. Toho prvního prudí matka, domnívající se, že syn stále studuje, ten druhý si myslí, že je kšeftař, ale člověk by mu dal pětikorunu. A jejich třetí kamarád Dužan také nevypadá jako grázl, když se skripty vysedává v zázemí večerky svých vietnamských rodičů.

Podobně roztomilá je představa pražského Žižkova jako drsného místa, kam se bojí jezdit taxikáři. V noci se mění v jakýsi Bronx, kterým se pohybuje dvojice vyhořelých brutálních policistů a taxikář s useknutým malíčkem, jenž zná podsvětí stejně dobře jako každý článek svých prstů na rukou.

Film Ubal a zmiz promítají kina od minulého čtvrtka. | Video: CinemArt

Zápletka o jednom obřím kšeftu s trávou, který se hned několikrát zvrtne, není ani tak zběsilá, ani tak dotažená, ani tak drsná jako v energických filmech Guye Ritchieho. Přesto je nutné docenit snahu o styl. Česká komedie pro dospělé se obvykle vyznačuje konverzační nudou a takřka nulovou invencí. A ta zaměřená na mladší publikum se zase z velké části honí kolem pubertálních vtipů o sexu.

Ubal a zmiz však poměrně sebevědomě vytváří mýtus o Žižkově odtrženém od skutečnosti, kde v noci není nic než zvrhlé existence, plivající či močící bezdomovci a dvojice kriminalistů degradovaných na dopraváky, kteří si vybíjejí frustraci na všem, co se pohne.

Leoš Noha jako Václav a Martin Hofmann coby Ruda.
Leoš Noha jako Václav a Martin Hofmann coby Ruda. | Foto: Vojtěch Resler

Autor filmu Hobzik tuší, že v českých podmínkách se hodí vyprávět trochu ušmudlaný příběh, že je třeba postavy na hraně karikatury vymyslet jinak než v Londýně. A tak je Matouš Ruml v jádru podobný ňouma jako Lexa ze sitkomu Comeback, jen už není chodícím tlampačem přisprostlých vtípků, ale v jádru romantik, správňák a snílek.

Drobný, nenápadný prodej konopných produktů je pro něj cestou k nezávislosti, k postupnému odtržení se od matky posedlé kontrolou, od hlídání jejího papouška, od buzerace šéfovou v pobočce řetězce s pizzou. A hlavně cestou na pláž vlastním obytným karavanem, kde všechny starosti zmizí.

Kamarád Vilém sní o tomtéž. Jen by tu cestu rád urychlil. Jediným obřím kšeftem. Bohužel v tom, který se nabízí, má prsty chlapík jménem Bulhar, jenž se vyznačuje mimo jiné zálibou obstarávat manikúru neposlušným parťákům pomocí obřího sekáčku na maso.

Lokální přeborník na mafiány z postjugoslávského prostoru Predrag Bjelac jej ztvárnil tak jako všechny své zločinecké figurky, s nadhledem, kusem křupanství i schopností ukázat, že je ten nejostřejší kohout v ringu, kde se právě konají nelegální kohoutí zápasy.

Marek Lambora jako André a Matouš Ruml v roli Mirečka.
Marek Lambora jako André a Matouš Ruml v roli Mirečka. | Foto: Vojtěch Resler

Všechny takové drobnosti nakonec ze snímku Ubal a zmiz dělají příjemné překvapení. Autorům se daří dát většině figurek nějakou důstojnost. Byť působí směšně, nejsou jen karikaturami, které by posilovaly stereotypy. Třeba o neschopných policajtech, co v české komedii až příliš často neumí počítat do pěti.

Leoš Noha a Martin Hofmann sice působí, jako by vylezli z nejbližšího kanálu, a jako magorům jim občas přeskočí, ale rozhodně ve svém počínání nejsou jen k smíchu či politování.

Ubal a zmiz je pokus o filmový produkt a letní hit balancující na hraně kompromisů mezi tvůrci a producenty i na hraně toho, jak jsou autoři schopní vystavět zápletku plnou zákrut na hraně absurdity.

Pár efektních prostřihů na volkswagen poskakující noční Prahou nezakryje, že tvůrci nenasazují zdaleka tak frenetické tempo, jak bývá zvykem u Guye Ritchieho a jeho následovníků. A také se nedaří dotáhnout některé postavy do konce a opatřit jisté linie buď extrémní absurditou, nebo naopak uvěřitelností.

Nepravděpodobnost může být někdy osvobozující, jenže jindy nevede k záplavě přebujelého děje, pouze k pokrčení ramen. Tak je to bohužel se závěrečnou pointou, která příliš nedává smysl, a není jasné, proč většina postav kromě hlavní trojice koná, jak koná.

Tak jako starému volkswagenu či jeho majiteli s věčným klukovským výrazem ve tváři se však chce tvůrcům fandit. Umí nenuceně trefit pointu dialogu, načasovat vtip či proměnit Žižkov a Holešovice v atmosférické místo, kterým se prohání červená corvetta s 500 koňmi pod kapotou v honičce s policií, aniž by to působilo trapně.

Raperka Sharlota hraje krásku.
Raperka Sharlota hraje krásku. | Foto: Vojtěch Resler

Není to málo. Navzdory mouchám, které by nepochytala mucholapka standardních proporcí, si autoři dovedou hrát. S divákem, stereotypy, a hlavně s představou o české mainstreamové komedii jako etalonu malosti a nulových ambic.

Srovnání se zahraničními vzory, k nimž se touží přiblížit, snímku ubližuje. Oproti českému střednímu proudu jde však o sympatický úkrok stranou. Asi ho ocení hlavně mládež, ale je vkusnější než většina komedií o vztazích designovaných pro jejich rodiče.

Ubal a zmiz

Scénář a režie: Adam Hobzik
CinemArt, premiéra 8. července.

 

Právě se děje

před 6 hodinami

Francouzský obránce Varane odchází z Realu do Manchesteru United

Fotbalový mistr světa Raphaël Varane odchází z Realu Madrid do Manchesteru United. Podle britských médií se oba kluby dohodly na transferu, odstupné by mělo činit 50 milionů eur (zhruba 1,3 miliardy korun) a bonusy. Varane měl v Madridu smlouvu ještě na nadcházející sezonu, španělský klub původně požadoval údajně 80 milionů eur.

Osmadvacetiletý Varane přišel do Realu v roce 2011 z Lensu, nastoupil od té doby do 350 utkání a získal s "Bílým baletem" tři španělské tituly a čtyři trofeje v Lize mistrů. S francouzskou reprezentací vyhrál v roce 2018 titul mistra světa, na letošním evropském šampionátu odehrál všechny čtyři zápasy do vyřazení od Švýcarska v osmifinále. V Manchesteru je pro něj připravená pětiletá smlouva.

před 7 hodinami

Američané do konce roku ukončí bojovou misi v Iráku, působí tam přes 18 let

Americký prezident Joe Biden s iráckým premiérem Mustafou Kázimím v pondělí ve Washingtonu formálně uzavřel dohodu o ukončení americké bojové mise v Iráku do konce letošního roku, píše agentura Reuters. Děje se tak více než 18 let poté, co USA své vojáky do Iráku vyslaly.

Spojené státy mají v Iráku nyní asi 2500 příslušníků ozbrojených sil, kteří se soustředí na potírání zbytků teroristické organizace Islámský stát (IS). Už v dubnu se obě země dohodly, že USA bojové operace v Iráku ukončí a mise pak bude pokračovat jako výcviková a poradní. Tehdy ale nebyl dohodnut rozvrh stažení.

Biden se v pondělí s Kázimím setkal v Oválné pracovně Bílého domu. Šlo o jejich první osobní jednání v rámci strategického dialogu mezi USA a Irákem. Americký prezident řekl, že USA budou v Iráku nadále k dispozici a budou poskytovat výcvik i pomoc při potírání radikálů z IS. Zdůraznil však, americké síly přestanou do konce letošního roku v Iráku působit v bojových zónách.

Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

U Libye se převrátila loď, zemřelo nejméně 57 migrantů

Na západě Libye, nedaleko od města Chums, se v neděli převrátila loď s nejméně 75 migranty na palubě. Při neštěstí jich přinejmenším 57 zahynulo a dalších 18 lidí zachránili rybáři a libyjská pobřežní hlídka, uvedla Mezinárodní organizace pro migraci (IOM). Ta již delší dobu varuje, že počet migrantů, kteří letos zahynuli při cestě přes Středozemní moře do Evropy, se výrazně zvýšil.

Podle přeživších se plavidlo muselo zastavit v moři, mělo problém s motorem. Kvůli silným vlnám a špatnému počasí se převrátilo. Podle jejich svědectví mezi je oběťmi nejméně 20 žen a dvě děti.

Podle IOM se počet migrantů, kteří zahynuli ve Středozemním moři, ve srovnání s loňským rokem více než zdvojnásobil. Vloni podle údajů IOM zahynulo ve Středozemním moři 427 osob, letos jich už nyní je přes 1100. Podle údajů Úřadu vysokého komisaře OSN pro uprchlíky letos přes Středozemní moře doplulo do států Evropské unie přes 44 000 uprchlíků. Počet se výrazně zvýšil od května, kdy se zlepšilo počasí.

Zdroj: ČTK
Další zprávy