Z Hollywoodu zpět k britské gangsterce a buranství. Film Gentlemani baví i klopýtá

31. 1. 2020 13:37
Gentlemani jsou po dlouhém hollywoodském intermezzu režiséra Guye Ritchieho opět krimikomedií v duchu jeho raných filmů Sbal prachy a vypadni či Podfu(c)k. Hvězdně obsazený snímek připomíná souboj opileckých vtipů, v nichž je dost prostoru pro britské burantsví i snobství. A také pro režisérovu příliš okázalou snahu obojí spojit a mezi řádky mluvit o velkých věcech.
Colin Farrell a Charlie Hunnam v Gentlemanech.
Colin Farrell a Charlie Hunnam v Gentlemanech. | Foto: Vertical Ent.

Britský filmař Guy Ritchie má rád lokální produkty. Na své farmě mezi hrabstvími Dorset a Wiltshire postavil minipivovar, který vaří řemeslné pivo z vlastního ječmene. A hned v první scéně režisérova nového snímku Gentlemani si pintu piva značky Gritchie dává herec Matthew McConaughey. Spolu s nakládaným vejcem.

Jeho postava Mickey Pearson také miluje vlastnoručně vypěstované produkty nejvyšší kvality. Mickeyho vášní, za kterou stojí byznys v řádu stovek milionů liber, je marihuana.

Kolem této drogy se točí zápletka zamotané krimikomedie. Ritchie se jejím prostřednictvím po sérii hollywoodských snímků vrací zpět k žánru, který ho proslavil. A jemuž se naposledy věnoval v roce 2008.

Gentlemani opět míří do Londýna plného bizarních postav a postaviček z podsvětí, kde se odehrával Ritchieho úspěšný debut Sbal prachy a vypadni z roku 1998 a částečně také následující, o dva roky mladší film Podfu(c)k. V obou režisér zběsilým tempem zahrnoval diváky hromadami komických a do sebe zašmodrchaných situací, jichž se účastnilo množství postav, ještě větší množství náhod a spousta podivných nápadů.

Ritchieho první dvě krimikomedie se odvíjely jako gigantický souboj opileckých historek a anekdot. Až pak svým dosud posledním příspěvkem k žánru - filmem RocknRolla z roku 2008 - trochu zvážněl, více se soustředil na postavy i na vypilovanější vypravěčské zákruty. A také na poněkud snobštější prostředí či současná témata jako zdražování londýnského bydlení.

Snímkem Gentlemani se vrací někam mezi své první dva tituly a RocknRollu. Podobně jako ona jsou Gentlemani nejen gangsterskou historkou, ale také snahou uvažovat o stylu a vyprávění. Zároveň se Ritchie navrací ke kořenům, ke všem těm vtípkům a historkám, které si lidé obvykle vyprávějí po páté pintě piva v zaplivaném anglickému pubu.

Na britské půdě si to tentokrát příznačně rozdávají Američané. Jako by tvůrce chtěl oznámit: "Jsem zpátky doma, ale přivezl jsem s sebou kus Hollywoodu." Protagonista Mickey Pearson se chystá prodat své marihuanové impérium jinému "podnikateli" původem ze Spojených států. Je to obdivuhodný, sofistikovaně ukrytý komplex pěstíren, produkující drogu nejvyšší jakosti. Ale to, co se kolem prodeje rozehraje, po všech stránkách zavání lacinou šmelinou. A zahrnuje to nejrůznější pochybné party, od rapujících boxerů po čínské gangy obchodující s heroinem.

Gentlemany kina promítají od čtvrtka. | Video: Vertical Ent.

Hugh Grant se objeví ve velmi neromantické roli upoceného informátora. Jednou večer navštíví Pearsonovu pravou ruku, chlapíka na špinavou práci jménem Ray, s nabídkou, že by od jeho bosse rád 20 milionů liber. Jejich rozhovor - který se točí kolem komplikovaně zodpovídané otázky "za co?" - snímek rámuje.

Ze zápletky už se nesluší prozradit víc, neboť Gentlemani stojí právě na odhalování nových informací a především nových perspektiv vnímání toho, co už diváci vědí. Ritchie si opět pohrává s náhodnými střety malých a velkých ryb gangsterského rybníka a orchestruje obří podraz, u něhož do poslední chvíle není jasné, kdo koho podrazil.

Michelle Dockery a Matthew McConaughey.
Michelle Dockery a Matthew McConaughey. | Foto: Vertical Ent.

Někdy se z děje vynořují až karikaturní postavy jako šéf bulvárního deníku Daily Print, který jakmile promluví, poprská i diváky ve třetí řadě kinosálu. Naopak těm na dně "potravního řetězce" režisér přiznává čest a respekt, byť si zároveň dělá srandu z jejich amatérismu.

Roli férového boxerského trenéra, který tvrdým drilem chrání své hochy před poflakováním se po ulicích a překračováním zákona, si maximálně užívá Colin Farrell. Dokonce neváhá - proti duchu dnešního společenského klimatu - svému černošskému svěřenci vysvětlovat, že nadávka "ty černá …." od kolegy není rasistická, neboť se vztahuje jen k němu a obě slova, ze kterých se skládá, pro něj platí. Jinak je to v režisérově vidění ale čestný chlap.

Tohle je typický Guy Ritchie, tvůrce, který hraje velkou hru trochu špinavými prostředky. A za žádnou cenu se nehodlá vzdát urážlivých vtípků či jiných libůstek. Jenže právě v tomto terénu začíná klopýtat. Ritchie v jedné scéně pomrkává po Pulp Fiction, v jiné zároveň po zápletce epizody seriálu Black Mirror i po vlastních vtípcích s prasaty. A celý rámující a delikátně vyprávěný rozhovor ukazuje, že nejen jeho postavy, ale i tvůrce umí být na úrovni. Že by rád patřil do první ligy filmových vypravěčů.

Jeho novinka se pokouší o spoustu her se samotným kriminálním žánrem. Třeba už tím, jak - mezi řádky - posouvá téma klasických gangsterek: otázku zločinecké cti. Ve filmech jako Kmotr či Mafiáni bylo obchodování s drogami tabu. Ritchie podobné dělítko vede mezi zavrženíhodným heroinem a eticky přijatelnější marihuanou, která "nikoho nezabíjí".

Hugh Grant.
Hugh Grant. | Foto: Vertical Ent.

A jak napovídá název, Gentlemani relativizují samotný význam slova, které filmu dalo jméno. Colin Farrell například ukazuje, že gentlemanem lze být v kostkovaném obleku i v teplákovce. A celý snímek pak říká, že sako, šlechtický původ či vybraná mluva gentlemanství nezaručují.

Ritchie by si rád nonšalantně hrál a přitakával těm nejpřízemnějším věcem. Přitom mnohdy křičí: podívejte, jaké jsem rozehrál velké divadlo.

Nelze mu upřít, že zůstává zábavný. Jen se v poslední fázi kariéry stává obětí vlastního megalomanství. Gentlemani jsou mnohem zdařilejší projekt než Ritchieho hollywoodský pokus spojit ve své reinterpretaci artušovské legendy temné, zasmušilé fantasy se svým typickým přidrzlým a nespolehlivým vyprávěním o zlodějích a zlodějíčcích.

I tak je ale tenhle Ritchieho "řemeslný lokální produkt" příliš nasáklý velkovýrobou.

Gentlemani

Režie: Guy Ritchie
Vertical Ent., česká distribuční premiéra 30. ledna

před 6 minutami

Při sebevražedném útoku v Somálsku zemřelo nejméně sedm lidí

Nejméně sedm lidí v sobotu zemřelo při sebevražedném útoku nedaleko prezidentské rezidence v somálské metropoli Mogadišo, informovala agentura Reuters s odvoláním na místního představitele. Osm lidí je po výbuchu zraněných., dalších osm je zraněnýc

Bomba nastražená v autě explodovala ve chvíli, kdy byl vůz na křižovatce. Svědek agentuře Reuters popsal, že viděl sedm zničených automobilů a tři rikši. Celá křižovatka byla podle něj potřísněna krví.

Kdo za útokem stojí, zatím není zřejmé. Podobné útoky nicméně často provádí islamistické hnutí Šabáb, které je napojeno na teroristickou síť Al-Káida. Šabáb chce v africké zemi svrhnout vládu a prosadit svůj přísný výklad islámského práva.

před 18 minutami

Kanadská katolická církev se omluvila za utrpení, které musely snášet domorodé děti v internátních školách

Kanadská katolická církev se veřejně omluvila za utrpení, které musely snášet statisíce domorodých dětí v internátních školách, kde se usilovalo o jejich násilnou asimilaci. Biskupové v prohlášení napsali, že cítí hlubokou lítost a upřímně se omlouvají za to, že se církev podílela na systému, jehož cílem bylo vymazání domorodé kultury a spirituality, a za to, že její představitelé týrali a zneužívali své svěřence.

Internátními školami, které financoval stát a které provozovaly povětšinou katolické misionářské kongregace s cílem asimilovat děti původních obyvatel, prošlo v Kanadě v 19. a 20. století na 150 000 nezletilých. Vyšetřovací zpráva kanadských úřadů z roku 2015 označila systém, který vynucoval odloučení dětí od rodičů, za "kulturní genocidu". Děti navíc byly často vystaveny týrání, sexuálnímu zneužívání a hladovění, odhadem 6000 jich zemřelo.

Letos se o zločinech spáchaných v těchto školách a otřesných podmínkách, které tam panovaly, opět začalo mluvit kvůli nálezům hromadných pohřebišť na pozemcích internátů. Na místě bývalé internátní školy v Marievalu v provincii Saskatchewan objevili vyšetřovatelé na 750 neoznačených hrobů. U někdejší církevní školy ve městě Kamloops v Britské Kolumbii se našly ostatky 215 dětí, těm nejmladším byly zhruba tři roky.

"Řada katolických komunit a diecézí se podílela na systému, který vedl k potlačování domorodých jazyků, kultury a spirituality a nedokázal respektovat bohatou historii, tradice a moudrost původních obyvatel. Uznáváme, že někteří členové katolického společenství spáchali těžké přečiny," uvedli biskupové.

Kajakářka Galušková postoupila do finále MS ve vodním slalomu

Kajakářka Antonie Galušková postoupila do finále mistrovství světa ve vodním slalomu. Předloňská juniorská mistryně světa obsadila v dnešním semifinále v Bratislavě páté místo. Vypadly naopak olympionička Kateřina Minařík Kudějová a Lucie Nesnídalová. Semifinálovým sítem neprošly ani obhájkyně titulu Eva Tercejlová ze Slovinska a trojnásobná mistryně světa Jessica Foxová z Austrálie.

Dvacetiletá Galušková postupovala ze druhé kvalifikační jízdy, takže jela v semifinále už jako pátá. Všechny branky projela čistě a neudělala výraznější chybu a dostala se do čela. Nakonec ji předjely jen čtyři ze zbývajících 25 závodnic. Při premiéře na seniorském MS si tak vyjela finále. "Je to úplně neuvěřitelné. Před jízdou jsem na tom nebyla psychicky nejlíp. Půl hodiny před semifinále jsem brečela, protože to pro mě bylo strašně psychicky náročné, ale pak jsem si povídala s tátou a trenérem a natolik mě uklidnili, že jsem mohla jet s klidnou hlavou. A když jsem dojela do cíle, měla jsem z toho dobrý pocit," svěřila se.

Řada kajakářek v semifinále chybovala. Jízda se nevyvedla ani Minařík Kudějové, která po doteku osmé branky ztratila hodně času v protivodné dvacítce a stejně jako na mistrovství Evropy a olympijských hrách skončila před branami finále. "Začátek jsem jela dobře, ale pak mi odešly ruce. Nemohla jsem pořádně zabrat a ztrácela jsem všude," řekla po konečné 15. příčce. Podepsalo se na ní nachlazení, od středy ji trápila rýma. "Ale za ty dva dny jsem se vykurýrovala, dneska jsem už byla fakt dobrá. Ale možná to tam zůstalo," uvažovala.

Nadějně se vyvíjela jízda Nesnídalové, která ale ztratila v závěru a obsadila 18. pozici. Světová šampionka z roku 2019 Tercejlová pádlem odhodila tyčku na deváté brance a dostala padesátisekundovou penalizaci. Australská superhvězda Foxová, která jela jako poslední, po dojezdu figurovala na vedoucí pozici, ale pak dostala padesátisekundovou penalizaci za špatný průjezd dvanácté branky. Nedostala do branky celou hlavu, což rozhodčí potvrdili z videozáznamu.

O finálovou účast nyní bojují kajakáři včetně českého tria Jiří Prskavec, Vít Přindiš, Vavřinec Hradilek.