Dobové drama z poválečného Londýna vypráví o skutečném výstředním návrháři Reynoldsi Woodcockovi. | Video: CinemArt
Nit z přízraků
Režie: Paul Thomas Anderson
Nejnovější projekt Paula Thomase Andersona, autora Magnolie či drsného dramatu Až na krev, působil nenápadně. Dobové drama z poválečného Londýna o skutečném výstředním návrháři Reynoldsi Woodcockovi, jehož šaty tehdy musela mít každá londýnská dáma, co něco znamenala.
Jenže Anderson svou látku - což je tu slovo dvojznačné a obzvlášť příhodné - utkal do podoby jednoho z nejpozoruhodnějších romantických filmů poslední doby. Nebo lépe řečeno do podoby filmu o samotné možnosti romance, mistrně ušité úvahy o tom, jak může vypadat vztah dvou lidí, z nichž jeden je emočně vyprázdněný jedinec se sociopatickými sklony.
Výstřednost je tu zachycena uměřeněji, než je v poslední době zvykem. Daniel Day-Lewis ve strhujícím výkonu oscarových parametrů hraje Woodcocka jako muže, jehož talent i chyby se diváků dotýkají rovnou měrou. V jediné scéně zkoušení šatů Anderson předvede svět očima muže, který nevidí lidi, ale jen látky, tvary, barvy. Svět, kterého se lze dotknout, který je tak rozmanitý na omak - a přitom tak citově prázdný. Jeden z nejjemnějších a nejsmutnějších filmů nejen letošního roku.