Včerejší nominace na České lvy a blížící se vyhlášení těchto cen znovu rozvířily diskuzi o financování české kinematografie. To je filmovými tvůrci tradičně kritizováno. Stát příliš nejeví zájem o podporu českých filmů, i když tento týden sněmovnou schválený zákon o státním fondu by mohl leccos změnit k lepšímu. Jaké jsou tedy formy financování českých filmů?
Nejčastěji se filmaři se žádostí o podporu obracejí na Státní fond pro podporu a rozvoj české kinematografie. Ten dosud hospodařil s poměrně malým rozpočtem zhruba 70 až 80 milionů korun - kvůli tomu pokrýval ujen asi 10 až 15 procent rozpočtu filmů.
Novela zákona o fondu, kterou tento týden schválila sněmovna, by měla tuto částku až čtyřnásobně navýšit. Novela navrhuje, aby na výrobu českých filmů přispívali i provozovatelé kin, televize, distributoři videokazet a DVD nosičů. Pokud projde úspěšně také Senátem, mohl by nastat výrazný obrat k lepšímu.
Výsledky aktuálního kola grantů Fondu na podporu a rozvoj české kinematografie najdete ZDE.
Další formou financování jsou filmové aktivity bohatých českých firem, například projekt Energie českého filmu plynárenské společnosti RWE.
Obrátit se na Evropu
Jinou možností jsou evropské fondy; z nich loni české filmy získaly přes osm milionů korun. "Podporu získalo jedenáct hraných a dokumentárních projektů šesti společností," informuje výkonná ředitelka kanceláře Media Desk Daniela Kučmášová.
Mezi podpořenými projekty je hned několik titulů produkční společnosti Negativ: například chystaný film Bohdana Slámy Venkovský učitel, drama z doby protektorátu od autorské trojice Tuček, Najbrt, Geisler či film Petra Václava Nikdy nejsme sami.
"Zaměřujeme se na projekty a tvůrce, kteří mají evropský koprodukční a distribuční potenciál. Řada našich spolupracovníků ho už prokázala a zaslouží si z naší strany systematickou péči a podporu. Nové osobnosti, jako je slovenská filmařka Mira Fornayová, dostávají příležitost k práci na celovečerním debutu. V tomto případě jde o snímek Lištičky o práci takzvaných au-pair v Anglii," komentoval to producent Negativu Petr Oukropec.
Evropský program Media dále podpořil chystaný válečný snímek Tobruk Václava Marhoula, dokumentární film Pavla Schnabela z česko-polsko-německého pomezí nazvaný stylově Šchkola bez hranic a chystaný celovečerní film Jana Svěráka s názvem Sámo.
Program Media rozděluje nezi jednotlivé tituly několikanásobně vyšší částky než český státní fond, na evropském poli ale také panuje mnohem silnější konkurence. Získání evropských financí tak lze brát jako jistou záruku kvality daných českých projektů.
České filmy se o peníze z programu Media mohou ucházet od roku 2003. V letošním roce bude mít premiéru několik filmů, které program podpořil - debut Dana Wlodarczyka Indián a sestřička, animované Fimfárum II a film Davida Ondříčka Grandhotel.