Jedno procento nejbohatších lidí za poslední dva roky vydělalo téměř dvojnásobek toho, co zbytek světa, napsala začátkem roku charitativní organizace Oxfam. V této situaci dosahuje na své poměry rekordní sledovanosti čtvrtá řada Boje o moc, jehož hrdinové náleží právě k těm nejmajetnějším. Jedno z možných vysvětlení zní, že se rádi díváme, jak bohatí selhávají a trpí.
Seriál, jehož první řadu uvedla HBO v létě 2018, sleduje útrapy dysfunkční rodiny Royových. Prostřednictvím celosvětového multimediálního konglomerátu Waystar Royco ovládají americký byznys i politiku. Podobně jako třeba rodina Murdochových, jejíž zpravodajská stanice Fox News dle některých přispěla k vítězství Donalda Trumpa v amerických prezidentských volbách roku 2016.
Právě o Rupertu Murdochovi chtěl tvůrce seriálu Jesse Armstrong vyprávět původně. Britský scenárista, stojící za pořady Peep Show a Je to soda nebo výbušnou satirou Čtyři lvi, však narazil. Zfilmovat život skutečného mediálního podnikatele se producentům nechtělo, možná kvůli případným žalobám.
Armstrong si proto vymyslel fiktivní dynastii. Kromě Murdochových se inspiroval Robertsovými, kteří vlastní korporaci Comcast, Redstoneovými, rozhodujícími o osudu firem CBS a Paramount, nebo Sulzbergerovými, majiteli deníku New York Times. Ačkoli ve fiktivním Boji o moc skutečná jména nezazní, paralely s jejich osudy jsou četné a zřetelné.
Amorální hrdinové seriálu se chtějí vydrápat ještě o kousek výš. Žijí jen pro zisk a nehledí na nic než spokojenost akcionářů. Bezezbytku to platí pro Logana Roye, hlavu rodiny a podniku. Stárnoucí patriarcha v podání vynikajícího Briana Coxe pohrdá obyčejnými lidmi. Jsou pro něj "ekonomickými jednotkami formujícími trh". Moc lásky nechová ani ke svým čtyřem potomkům. Odříznout je ale nechce, minimálně k uspokojení vlastního přerostlého ega se mu hodí.
Nejstarší syn Connor nepatří k nejbystřejším a nejpilnějším. Většinu času tráví na ranči v Novém Mexiku. Do rodinného byznysu se neplete. Občas uspořádá opulentní večírek, aby se na něj nezapomnělo. Vážně jej neberou sourozenci ani snoubenka, která s ním zůstává jen pro peníze. Aby zaplašil pocit zbytečnosti, Connor se rozhoduje kandidovat na prezidenta.
Prostřední Kendall, v jehož roli exceluje Jeremy Strong, se vyhrabal ze závislosti na drogách. K psychické stabilitě má pořád daleko, zoufale touží po otcově uznání. Doufá, že jej nahradí v čele impéria, jak zněla původní dohoda. Jenže Logan se moci ještě nevzdává. Důvodem jejich rostoucí rivality, která táhne vpřed první tři série, jsou vedle osobní zášti i rozdílné představy o směřování firmy. Střet osobních a profesních zájmů, stejně jako nemožnost oddělit jedno od druhého, vystihuje také ostatní, neméně pokřivené rodinné vazby.
Nejmladší syn Roman v podání Kierana Culkina je nad svět velkých peněz navenek povznesen. Pubertálními žerty a hédonistickým životním stylem však ve skutečnosti maskuje komplex méněcennosti. Po otcově pochvale netouží o nic míň než Kendall.
Sarah Snook coby Loganova jediná dcera Siobhan je pak prototypem "girl boss", ambiciózní, sebevědomé ženy, která si osvojila tvrdé praktiky korporátu. Mohla by se dál živit jako politická konzultantka, vábí ji ale rodinný byznys. Proto se provdala za Toma, slabošského manažera Waystar Royco. Siobhan si uvědomuje, že v otcových očích coby žena nikdy nevzbudí srovnatelný respekt jako její bratři.
Mohlo by jít jen o směšné sociopatické klauny, ale přesvědčivé herectví, společenská neohrabanost a nezhojená traumata z nich dělají plnohodnotné, zlomené lidské bytosti. Všechny je poznamenala Loganova tyranská výchova. Naučili se žít bez lásky. Zatímco kolem nich umírají lidé, oni chladnokrevně uzavírají dohody s cílem zajistit si silnější postavení. Nedokážou fungovat v jiných než transakčních vztazích založených na strachu a nedůvěře. Neumí spolupracovat. V jejich očích může být vítěz jen jeden. Kvůli neustálému taktizování a snaze udržet se ve hře nemají čas zpracovávat emoce, natož žít.
Jestliže sourozenci vůbec vzbuzují nějaké sympatie, pak kvůli otcovým ústrkům, které museli snést. Naposledy je Logan bodnul do zad v závěru třetí řady. Na začátku té čtvrté jsou Kendall, Roman a Siobhan odhodláni vrátit úder. S novou mediální značkou chtějí předvést akcionářům, že mladší generace Royových také ví, jak se točí miliony.
V pěti z deseti dosud odvysílaných epizod využívají všechny špinavé triky, které je naučil otec, nyní ústřední konkurent. Jedině tak ho dokážou zasáhnout na tom nejcitlivějším místě: připravit jej o podíl na trhu. Jak staronovou vztahovou dynamiku v prvním dílu lakonicky shrnuje Siobhan, "nejde o pomstu tátovi, ale když mu to ublíží, zlobit se nebudu".
Závěrečná sezóna začíná stejně jako ta první. Na oslavě Loganových narozenin. Dům je sice plný obchodních partnerů a patolízalů jako Toma, s nímž se Siobhan hodlá rozejít, ale nejbližší rodina chybí. A Logan na absenci tří mladších potomků reaguje viditelným neklidem. Vnímá, že mu dochází elán a že dny podnikatelů jeho střihu jsou nejspíš sečteny. Otěže přebírají výstřední technologičtí vizionáři typu Švéda Lukase Matssona, který chce Waystar Royco koupit.
Logan častěji rozjímá. Možná se v něm dokonce hnulo svědomí, pokud nějaké má. Ale není na nápravu škod pozdě? Pocit blízkého konce a nenávratnosti je pro náladu nejnovější řady určující. Ztracenou důvěru a roky promarněné honbou za mamonem si postavy zpět nekoupí. Přestože po třech sériích by s nimi divák mohl snáze soucítit, převažující emocí zůstává škodolibé pobavení, ne lítost.
Starší seriály o ultrabohatých rodinných klanech, například Dallas a Dynastie, ukazovaly luxus jako lákadlo. V období ekonomického rozkvětu 80. let minulého století mnozí američtí diváci možná snili, že budou bydlet ve stejně honosném sídle jako Bobby Ewing. Nablýskané mýdlové opery vycházely této fantazii vstříc.
Boj o moc už se excesem neopájí a mocné neglorifikuje. Peníze a privilegia Royovým nepřinášejí radost. Jen jim zatemňují mysl a berou energii. Jejich životy jsou vizuálně i emocionálně chladné. Většinu času tráví izolovaní v soukromých tryskáčích, pětihvězdičkových hotelích a sterilních zasedačkách, kde vyjednávají s jinými lidmi, které zajímá pouze obchod. Když už protagonisty vidíme doma, jde o prázdné, nezabydlené prostory. Se zaměnitelnými interiéry. Jen hnědá, modrá a šedá v mnoha odstínech. Ačkoli Royovi řídí svět, nic z něj nemají.
Ani hekticky švenkující a zoomující kamera neulpívá na drahých autech, nábytku a jiných statusových symbolech. Ty tvoří nezajímavé pozadí. Pozornost je soustředěna na tváře herců, kteří po sobě vražednou kadencí pálí repliky plné šťavnatých invektiv a odkazů k reálným kauzám. Jejich udivené reakce na nové informace obvykle působí výmluvněji než neupřímná slova a stávají se také vděčným zdrojem humoru, včetně internetových memů.
Přestože seriál tvoří převážně dialogy několika lidí sedících v místnosti, ubíhá ve zběsilém, pohlcujícím tempu. Nervní styl snímání, kdy se ruční kamera chová jako jedna z postav a pohotovost nadřazuje přehledným kompozicím, připomíná komediální seriály Kancl nebo Viceprezident(ka). Přesně načasované střihy mnohdy pomáhají vypointovat vtip.
Intrikaření Royovic famílie má sice navenek parametry shakespearovské tragédie, čemuž odpovídá i psychologická propracovanost postav, zrežírované je ale jako komedie. Dokonce i zachraňování života vyvolává rozpačitý smích, ne obavu o něčí zdraví.
Boj o moc si z mnohadílných sitcomů půjčuje kromě vizuálního jazyka též cyklickou vyprávěcí strukturu. Skupina nepoučitelných excentriků se stále dokola ocitá v týchž situacích s drobnými obměnami. Síly se všelijak přeskupují, spojenectví vznikají a zanikají, ale cíl zůstává týž - dostat se do vedení. A diváci průběžně přehodnocují, jakou k aktérům pociťují náklonnost nebo zhnusení.
Jesse Armstrong se moudře rozhodl skončit v nejlepším, a tak Boj o moc vyvrcholí poslední epizodou 28. května, i když by klidně mohl pokračovat. Royovi jsou zajatci chamtivé logiky, jež jim znovu a znovu velí sobecky manipulovat okolím a donekonečna se honit za penězi. Potěšení ze sledování Boje o moc spočívá právě v tragikomické neschopnosti aktérů polevit nebo se vzepřít.
Jak se sebedestruktivní cesta Logana a jeho dětí blíží k závěru, původní název seriálu - anglicky Succession, doslova Následnictví - vyznívá stále ironičtěji. Je zřejmé, že ať už Waystar Royco povede kdokoliv, velké změny nenastanou. Ve společnosti ani ve firmě, kde pouze jeden nepotický fracek nahradí jiného a všechno bude jako při starém.
Seriál
Boj o moc IV
Tvůrce: Jesse Armstrong
Seriál je k vidění na HBO Max.