Praha - Petr Zuska a Michal Dočekal skončí v Národním divadle na postech šéfů baletu a činohry v červnu 2015.
V prvním případě baletního souboru už ředitel Jan Burian oslovil kandidáty ze zahraničí, k vedení činoherního souboru hodlá vyzvat během podzimu několik domácích osobností v uzavřeném výběrovém řízení.
"Protože zahraniční šéf musí mít delší přípravný čas na převzetí souboru, domluvil jsem se s Petrem Zuskou na prodloužení jeho současného funkčního období až do června 2017," komentoval to Burian.
Vítěz výběrového řízení by se měl na vedení baletního souboru podílet nejpozději od roku 2016.
Umělci ze zahraničí?
O vedení baletu Národního divadla mají zájem umělci ze zahraničí. Ke jménům bratří Bubeníčků a primabaleríny Darii Klimentové se v posledním období připojilo i jméno Filipa Barankiewicze ze stuttgartského baletu. "Námluvy" však vedení české první scény nechce komentovat. "Probíhají zajímavá jednání, formulují se podmínky srovnatelnější s baletními soubory v zahraničí," popsal Burian.
Sdílnější nebyl ani v případě změny na postu šéfa činohry, uvedl jen, že s Dočekalem počítá na jednu z klíčových manažerských pozic v rámci plánované nové struktury. "Odpovídat by měl za Stavovské divadlo a Novou scénu," dodal.
Dočekal už před časem svůj odchod na konci června příštího roku avizoval, i jemu vyprší několikáté funkční období. "Změna musí přijít, vedu činohru už dvanáct let a měl by přijít někdo mladší," podotkl. Výměnu chápe jako přirozený proces. Zvláště nyní, kdy českou první scénu čeká transformace a měl by v ní fungovat jasně stanovený systém.
Funkční období vedení operního souboru je shodné s mandátem ředitele Národního divadla, tedy do konce sezony 2019. Na pozici ředitelky opery nastoupila loni v srpnu Silvia Hroncová, uměleckým šéfem je Petr Kofroň s hudebními řediteli Martinem Leginusem a Robertem Jindrou.
První krok k samostatnosti
"Další reorganizační kroky v souladu s předloženou koncepcí provede Burianův management od 1. září 2014. Změny se budou týkat především decentralizace technického servisu," dodal mluvčí Národního divadla Tomáš Staněk.
Podle Buriana půjde o krok k budoucí podobě samostatných divadel, který umožní efektivnější řízení s odpovědností ředitelů jednotlivých domů a důrazem na lepší produktivitu práce. "Jevištní provozy i personál hledišť budou od září podřízeny novým funkčním celkům," vysvětlil ředitel Burian.
V říjnu do Národního divadla nastoupí na novou pozici náměstkyně pro rozvoj, koncepci a restrukturalizaci Jana Dvořáková, která je nyní ekonomickou ředitelkou Jihočeského divadla v Českých Budějovicích.
Tyto strukturální změny budou dalším krokem k holdingovému uspořádání. Jedním z cílů reorganizace bude ustavení lépe řiditelných celků s větší osobní odpovědností jednotlivých manažerů. Cílem nové koncepce je autonomie uměleckých souborů, tedy vytvoření právně, ekonomicky i umělecky samostatných celků pod společnou značkou. Opera, balet a činohra by pak jako právnické osoby využívaly služeb společné servisní organizace.