SKUTR chytají stříbrem světlo a zastavují čas

Markéta Faustová
6. 2. 2014 9:55
Rozhovor s Martinem Kukučkou a Lukášem Trpišovským, režisérským duem SKUTR, o nové inscenaci Laterny magiky Human Locomotion, jejímž hrdinou je fotograf Eadweard Muybridge.
Představení Human Locomotion vypráví příběh Eadwearda Muybridge.
Představení Human Locomotion vypráví příběh Eadwearda Muybridge. | Foto: Národní divadlo

Rozhovor - Martin Kukučka s Lukášem Trpišovským tvoří režisérské duo SKUTR již dvanáct let. Jejich práce je jedna velká výzva. Režírovali cirkusová představení, muzikál i balet.

Nyní přicházejí s představením Human Locomotion, které měli podle zadání vytvořit pro Laternu Magiku: Americký vynálezce a fotograf Eadweard Muybridge, který dokázal zastavit pohyb koně, chytal stříbrem světlo a zastřelil milence své ženy.

Aktuálně.cz: Kdo s nápadem zpracovat život Eadwearda Muybridge vlastně přišel?

Eadward Muybridge
Eadward Muybridge | Video: Youtube

Martin Kukučka: Náš scénograf Kuba Kopecký, který hned, jak ho ta myšlenka napadla, také vytvořil bohatý scénografický materiál. Bez toho, aby bylo nějaké libreto, šla všechna jeho scénografie do výroby. A my jsme si řekli – je to téma pro vizuální divadlo, tak proč nevzít jako základ scénografii a z ní pak režijně vycházet. Honza Kodet simultánně začal pracovat s materiálem pohybovým inspirovaným nějakým způsobem Muybridgovými fotkami, ať již tematicky, tak formálně - fázovaným pohybem.

SKUTR - Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský.
SKUTR - Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský. | Foto: Aktuálně.cz

A.cz: Neměli jste obavy z toho, že se scénografie vyrobí a potom ji nebudete moci využít?

MK: Měli. Na začátku byl materiál hodně různorodý. Nakonec ale musím říci, že veškeré věci, co se vyrobili, najednou zapadají do nějaké skládačky. Ve smyslu přípravy je to hodně alternativní projekt.

A.cz: Jak scénografický materiál vypadá?

Lukáš Trpišovský: Kuba Kopecký kdysi říkal: Scénografie je jakási mentální krajina. To je přesně ono. Nechceme vyprávět hollywoodský příběh a zároveň nechceme dělat exkurzi do dějin fotografie.

Human Locomotion
Human Locomotion | Foto: Národní divadlo

MK: Máme tam okamžiky, kdy světlo zaplní prostor. Je tam i klasická 2D projekce. Vedle digitální technologie ale používáme i úplně mechanické věci, jako je jezdící klobouk nebo kamera obscura v otočeném modelu, kdy se na jevišti objeví obří domeček, ve kterém je čočka a zevnitř domečku vysíláme obraz. Ten obraz má samozřejmě úplně jinou kvalitu než projekce. Je rozmazaný. V kontrapunktu těchto technologií nacházíme citlivost

A.cz: Takže na jevišti zažijeme svět Muybridgových vynálezů?

MK: Chceme, aby si divák zažil sám malé zázraky, kterými byl fascinován i Muybridge. Že to, co člověk nasvítí přes nějaký malý otvor, se objeví někde na druhé straně. Bez projektoru. To je pro mě největší iluze.

Human Locomotion
Human Locomotion | Foto: Národní divadlo

LT: A určitě se na jeviště, asi nejvíc v podobě kostýmů a masek, také promítne doba, ve které Muybridge žil. Představte si, že přišel v roce 1860 do San Franciska, které bylo deset let staré. Z New Yorku se v tu dobu teprve stavěla železnice. Všechno bylo otevřené. Pokrok šel ohromnou rychlostí.

MK: Byla to doba amerického snu, doba patentů. Každý chtěl něco vymyslet, dát si to patentovat a zbohatnout. To měl samozřejmě i Muybridge. Nejde tedy jen o analytický svět vynálezce, ale také o peníze.

Human Locomotion
Human Locomotion | Foto: Národní divadlo

A.cz: Je představení Human Locomotion ještě něčím specifické ve vaší tvorbě?

MK: Je to asi daleko tanečnější představení, než naše představení obvykle bývají. V zásadě je to taneční divadlo. Taneční a výtvarná složka jsou dominantní a herectví je trochu více upozaděno. Ale v naší tvorbě to není něco úplně nového, třeba Čarodějův učeň je celý taneční. Co se týká tématu, v Arše jsme zase dělali představení Andersen, které bylo postavené na výrazné osobnosti. K tomu lidé, se kterými pracujeme, známe.

A.cz: Už jste pracovali na baletu, muzikálu, cirkusu. Teď Laterna Magika. Co vás nutí zkoušet stále něco nového?

Human Locomotion
Human Locomotion | Foto: Národní divadlo

MK: Je to boj proti nudě, proti zevšednění. Lukáš říká, že ať přijdeme kamkoli, tak se tam vlastně nehodíme. V opeře jsme činoherní režiséři, na divadle zas ty alternativci, v baletu jsme operní režiséři a na muzikál jsme už vůbec příliš alternativní. Kamkoli přijdeme, tak nám vysvětlují, jak se to tam dělá. Ale pro nás je to pořád stejné. Je to divadlo a to má vždy stejné zákonitosti. Jen jazyk divadla může být různý. Říci miluji tě projekcí nebo loutkou má pokaždé jinou kvalitu a to je to, co nás baví.

A.cz: Co chcete říci v Human Locomotion. Co vás na Muybridgovi fascinuje z pohledu režisérů?

MK: Když vyvoláte nějakou vzpomínku, třeba z dětství, tak si ji pamatujete jako nějaký sled zastavených obrazů, jako chronografii. Ne jako film. Sled zážitků je v životě tak rychlý, že je normálním okem nejsme schopni zachytit. Muybridge vymyslel systém, který to umí. Pouhým okem nevidíme, jestli se v běhu kůň odlepí, či neodlepí od země, ale fotografie to dokáže. Ten jeden okamžik - jít za milencem své ženy a zastřelit ho, člověk vidět nemůže, ale bylo by strašně zajímavé, kdyby se to najednou zastavilo a my to nahlédnout mohli.

Human Locomotion
Human Locomotion | Foto: Národní divadlo

LT: Pro mě jsou tématem také jakési cyklické návraty v milostném trojúhelníku. Protože to, co nás na životě nejvíce zajímá, jsou vždycky vztahy. Jde o to, jak to vyjádříte. Nechtěli jsme promítat Muybridgovy fotografie, ale spíše se ponořit do jeho světa, zaměřit se na některé momenty v jeho psychice. Muybridge tuší, že ta jeho Flora není úplně v pořádku.

MK: Výpravnou rovinu jsme přenechali americkému bijáku o Muybridgovi, který vyjde na jaře 2014. To, co ale neumí film, je vyprávět asociativně. Divadlo umí žít jakousi zvláštní poezií.

 

Právě se děje

před 57 minutami

Požár haly na Bruntálsku způsobil škodu okolo 20 milionů korun

Škodu okolo 20 milionů korun způsobil v sobotu ráno v Bílčicích na Bruntálsku požár výrobní haly na zpracování dřeva. Podle hasičů před vypuknutím ohně budovou otřásl výbuch. Příčinu výbuchu i následného požáru zjišťují vyšetřovatelé. Událost se obešla bez zranění.

Hasiči se o výbuchu a následném požáru haly o velikosti 30 krát 15 metrů dozvěděli okolo 5. hodiny ráno. Na místě pak zasahovaly dvě desítky hasičů z šesti profesionálních a dobrovolných jednotek.

Zdroj: ČTK
Další zprávy