FOTO 1914. Optimisté vedou boj s pesimisty pod dohledem Času

Soňa Červená v roli Času.
Podívejte se na ukázku z představení 1914 v režii Roberta Wilsona.
1914.
1914.
1914.
Foto: HN - Lukáš Bíba
Kultura Kultura, HN - Lukáš Bíba
Aktualizováno 30. 4. 2014 21:30
Slavný divadelní režisér Robert Wilson v Praze nazkoušel inscenaci 1914, v níž skloubil motivy z Osudů dobrého vojáka Švejka Jaroslava Haška a Posledních chvil lidstva Karla Krause.

Fotogalerie - Režisér Robert Wilson, který přinesl do světového divadla druhé poloviny 20. století revoluční změny, uvedl ve středu večer na scéně Stavovského divadla inscenaci o událostech roku 1914, které byly jednou z největších revolucí našich politických dějin.

Počátek první světové války změnil tvář Evropy i celého světa. Wilson tuto dobu nahlíží s odstupem rovného století. Vychází z dvou protiválečných literárních děl, z Osudů dobrého vojáka Švejka Jaroslava Haška a Posledních chvil lidstva Karla Krause. V jeho režijních pracích ovšem nejsou hlavní komunikační kanály literární, ale tělesné, fyzické, hudební a vizuální.

"Mělo by to být děsivé i směšné. První světová válka byla tragická událost. Abyste však mohli hrát jakoukoliv velkou tragédii, potřebujete komediální herce. Vezměte si Shakespearova Krále Leara. Když ho hrajete jen na vážno, nikdy nedosáhnete takového účinku, jako když se vám podaří diváky při králově umírání taky rozesmát," říká Wilson.

Hlavní postavy inscenace nejsou konkrétní lidé, ale abstraktní veličiny, díky čemuž Wilson zobecňuje zvolené téma a přináší obraz archetypálního střetu sil. Na souboj "optimistů" a "pesimistů" dohlíží věčný Čas v podání Soni Červené, oblíbené herečky Boba Wilsona.

"Před dvěma lety jsme se začali zabývat myšlenkou na projekt připomínající výročí první světové války. Velice jsme stáli o to, aby se režie ujal Robert Wilson. Kdyby to totiž režíroval Evropan, vždycky bude ovlivněn sentimentem. Ale Bob Wilson z dalekého Texasu je přesně ten odstup a přístup, který potřebujeme," konstatuje Červená.

Další postavy ztvární Pavla Beretová, Taťjana Medvecká, Eva Salzmannová, Vladimír Javorský, Václav Postránecký, Enikö Eszenyi z maďarského divadla Vígszínhás, člen Slovenského národního divadla Ján Koleník a další herci.

Divadelní vizionář Bob Wilson se pražskému publiku již představil inscenacemi Věc Makropulos a Káťa Kabanová. Autorský kabaret 1914 vznikl jako koprodukce pražského Národního divadla, Slovenského národního divadla a maďarského divadla Vígsínház.

"Spolupráce s budapešťským divadlem Vígszínház a se Slovenským národním divadlem činí z projektu podnik skutečně mezinárodní. Jméno režiséra je nepochybnou zárukou kvality, a zejména téma stoletého výročí od rozpoutání Velké války, které jsme se posléze naučili říkat První světová... To vše jsou důvody, proč premiéru lze označit bez nadsázky za světovou," konstatoval šéf činohry Michal Dočekal. Inscenaci podle něj čekají reprízy v Bratislavě, Budapešti, Linci, na festivalu v Karlsruhe a v roce 2015 v Portugalsku.

Podoba inscenace se celý duben formovala na jevišti Stavovského divadla, kde měla 30. dubna světovou premiéru. Další představení se uskuteční 2. a 11. května.

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Komise: Obětí církevního sexuálního zneužívání může být ve Francii od roku 1950 až 10 tisíc

Obětí církevního sexuálního zneužívání může být ve Francii od roku 1950 až 10.000. Aktualizovaný odhad dnes podle agentury AFP zveřejnila komise, která problematiku zkoumá. Nezávislou komisi pro sexuální zneužívání v církvi (Ciase) v roce 2018 zřídila katolická církev v reakci na sérii skandálních odhalení sexuálního zneužívání ve Francii i ve světě. Komise v polovině minulého roku odhadla počet obětí na nejméně 3000, což dnes její předseda Jean-Marc Sauvé označil za "jednoznačné podhodnocení".

Komise na více než rok zřídila telefonní linku pro hlášení sexuálního zneužívání, na kterou se za tu dobu obrátilo 6500 obětí či svědků těchto násilných činů. V polovině telefonátů se jednalo o případy z 50. a 60. let minulého století, útokům častěji čelili muži a 87 procent volajících bylo v době zneužívání nezletilých, zveřejnila loni na podzim Ciase.

"Zdaleka ale nejde o všechny", upozornil dnes Sauvé. "Zásadní otázkou zůstává, kolik lidí se ozvalo. Deset procent, pět procent, méně?" dodal.

"I když je 10.000 hodně, jsme stále daleko od pravdy," komentoval nový odhad Jean-Pierre Sautreau, jež stojí v čele organizace sdružující oběti církevního zneužívání v západofrancouzském departementu Vendée. "Skutky jsou často datovány do 50. let minulého století a ti lidé již zemřeli, nebo je jim přes 80 a už o tom nechtějí mluvit," vysvětluje.

"Je to vrchol ledovce, je to rozhodně mnohem více," domnívá se rovněž Véronique Garnierová z jiného sdružení obětí.

Zpráva komise má na podzim představit celkovou diagnózu problematiky a vysvětlit, jak se církev do situace dostala. Instituce mají následně navrhnout podobu odškodnění obětí. Podle Sauvého však trauma obětí nevyřeší pouze odškodnění finanční, "obzvlášť v případě, že by jej doprovázel příkaz mlčet".

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Grammozis se stal pátým trenérem fotbalistů Schalke v sezoně

Novým trenérem fotbalistů Schalke 04 se stal Dimitrios Grammozis. S klubem z Gelsenkirchenu, který už má jen minimální šance na udržení v první lize, podepsal dva dny po odvolání kouče Christiana Grosse smlouvu do roku 2022. Ve funkci by měl podle médií zůstat i v případě sestupu.

Dvaačtyřicetiletý Grammozis byl bez angažmá od loňského léta, kdy skončil u druholigového Darmstadtu. Na lavičce Schalke je už pátým koučem v aktuální sezoně, před ním se u týmu vystřídali David Wagner, Manuel Baum, Huub Stevens a naposledy Gross.

Premiéru s mužstvem absolvuje v pátek v duelu s dalším kandidátem na sestup Mohučí.

Zdroj: ČTK
Další zprávy