RECENZE Marie Antoinetta je krásně povrchní. I ta Špinarova

Klára Fleyberková
22. 2. 2014 11:44
Režisér Daniel Špinar vytvořil v Kladně inscenaci Marie Antonietty, která působí stejně, jako její titulní postava - je krásná, ale tak trochu povrchní.
Marie Antoinetta.
Marie Antoinetta. | Foto: Divadlo Kladno

Recenze - Fascinaci příběhy velkých žen režisér Daniel Špinar prostě nezapře. Ať už těmi mytickými, historickými či literárními. Jeho rukama postupně prošla Élektra, Salomé, Marie Stuartovna, Heda Gablerová, Médeia, Maryša i Anna Karenina. Není tedy nijak překvapivé, že je jeho poslední premiérou právě inscenace Marie Antoinetta, kterou uvedl v Městském divadle Kladno.

Foto: Divadlo Kladno

Tentokrát ale nevycházel z klasického textu, jak to v mnoha případech dělává, předlohou mu byla naopak hra naprosto současná. Americký autor David Adjmi ji napsal před pár lety a záhy za ní posbíral několik cen. Snad i proto, že na dějiny nahlíží s vtipem a nezatěžuje je suchými výklady; takový přístup je sám o sobě vždycky populární.

Ovce konkurují americké inscenaci statečně

Protože je tedy už samotný jazyk více než aktuální, nepřišla až tak ke slovu Špinarova obvyklá záliba v aktualizaci prostřednictvím vizuální stránky inscenace. Marie Antoinetta se nemusela po jevišti prohánět v kožené bundě, aby se přiblížila dnešku, bohatě stačilo, že mluví jako kdejaká oprsklá a přisprostlá současnice. A tak byla cesta k výtvarnému ztvárnění zcela otevřená.

Foto: Divadlo Kladno

Špinarova častá spolupracovnice Linda Boráros vytvořila nádherné kostýmy, v nichž pracovala s dobovými prvky, které umně zakomponovala do modernějšího hávu. V podobném duchu se nesla i její jednoduchá scéna - jakýsi malý pojízdný domek s výraznou tapetou a zdobným křeslem, který doplňoval už jen precizní lightdesign.

Estetika nablýskané, barvami hýřící extravagance nepochybně působila velmi efektně, mírně ovšem připomínala americkou inscenaci Rebeccy Taichman z Yale Repertory Theater. Pravda, kladenské účesy byly o pár centimetrů nižší, bohatě nabírané barevné sukně, několikapatrové servírovací stolky s bonbony, výrazné tapety i ovce však svým americkým protějškům konkurovaly více než statečně.

Hrdá oběť bez důvodu

Výraznému a excentrickému vizuálu pak odpovídalo i herecké ztvárnění. Špinar vedl herce ke stylizovanému projevu, který - spolu s textem - vytvářel groteskní situace.

Foto: Divadlo Kladno

Pavlína Štorková v titulní roli dokázala pohyby i hlasem vzorně naplnit šablonu zhýčkané hloupoučké nanynky, která žije mimo běžnou realitu. Zpočátku byla právě tahle klišovitost zábavná - tři dámičky klevetící nad stránkami Vogue přirozeně vybízely ke smíchu. Čím více se ale šablonovité projevy vršily, tím viditelněji odkrývaly zásadní problém inscenace.

Marie Antoinetta byla od počátku naprosto jednoznačně hloupá a povrchní žena, která se nezajímala o nic než o své šperky. Ničím nevybočovala z řady svých přítelkyň, snad jen tím, že byla ještě o píď hloupější než ony, když nepoznala, s jakou radostí od ní přijímají peníze.

Foto: Divadlo Kladno

Taková interpretace historické postavy je pochopitelně legitimní, jen stěží lze ale pak uvidět jakousi proměnu, kterou měla údajně v druhé půli představení projít. Ani onomu momentu, kdy se najednou rozhodne zůstat po boku svého muže, nelze při nejlepší vůli uvěřit, protože jejich vztah neměl v inscenaci žádný vývoj. Stejně tak jako její postava samotná. Z rozmazlené paničky se zčistajasna stala odvážná a hrdá oběť. Jak k tomu Antoinetta došla, se ovšem můžeme jen domýšlet.

Inscenace ve druhé půli nabrala mnohem rychlejší spád, jako by bylo najednou třeba rychle dohnat všechny ty dlouhé scény popisující rozmarný život královny, při nichž se - nutno přiznat - diváci opravdu baví.

Revoluce, která kdesi za okny řádí, se ale začíná neúnosně rozpínat a Antoinetta postupně přichází o svůj komfort. Kromě pomalu mizejících šperků na ní ale k žádné zásadní změně nedochází. Až najednou s hrdostí a sílou umírá pod gilotinou.

Foto: Divadlo Kladno

Špinarova inscenace tak vlastně působí stejně, jako její titulní postava - je krásná, ale tak trochu povrchní. Po technické, herecké i výtvarné stránce je dokonale zvládnutá, takže se na ni příjemné dívá. Pod těmi vrstvami barevného tylu ale není téměř nic. Charaktery postav, včetně titulní, jako by tu byly vedlejší. Typizované figury zřetelně pokládají otázku, proč je to vlastně příběh zrovna poslední francouzské královny. O ní, o Ludvíkovi XVI., o Francii, o Rakousku ani o Revoluci tahle inscenace totiž neřekla vůbec nic. A že byla vtipná a výtvarně zdařilá? Jenže to je jako celofán bez bonbónu...

David Adjmi: Marie Antoinetta. Režie: Daniel Špinar, překlad: Dana Hábová, dramaturgie: Daniel Přibyl, scéna, kostýmy: Linda Voráros. Hrají: Pavlína Štorková, Ondřej Novák, Šárka Opršálová, Jiří Š. Hájek, Hynek Chmelař, Bohdana Pavlíková, Lenka Zahradnická, Zdeněk Velen, Jiří Böhm. Městské divadlo Kladno. Premiéra 15. února 2014. Nejbližší představení: 23. února.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 21 minutami

Brabec vnímá po debatě o Turówě posun, příští týden se sejde s polským ministrem

Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) vnímá po pátečním jednání expertních týmů významný posun v některých bodech ohledně polského hnědouhelného dolu Turów. Příští týden, pravděpodobně v pondělí, bude jednat s polským protějškem Michalem Kurtykou, opět zasednou i odborné týmy. 

Podle Česka důl Turów u česko-polské hranice mimo jiné ohrožuje zásoby pitné vody v českých obcích. Soudní dvůr Evropské unie v pondělí uvalil na Polsko pokutu půl milionu eur denně (asi 12,7 mil. Kč) za neuposlechnutí předchozího soudního příkazu k přerušení těžby v dole.

Unijní soud už v květnu vydal na základě české žaloby předběžné rozhodnutí o zastavení těžby v dole. Polská vláda reagovala oznámením, že důl zavřít nehodlá, a stejné stanovisko zaujal také generální ředitel společnosti PGE, vlastníka dolu. Náhlé zastavení těžby by podle Polska ohrozilo energetickou bezpečnost země a tisíce pracovních míst. Soud následně vyměřil Polsku zmíněnou pokutu.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Několik stovek lidí demonstrovalo v Praze a v Brně za klima

Několik stovek lidí v pátek v pražských a brněnských ulicích demonstruje, aby před blížícími se volbami upozornili na klimatickou krizi. Protest v Praze demonstranti zahájili na Malostranském náměstí symbolicky za minutu dvanáct pokřikem "Teď nebo nikdy", po projevech se vydali na pochod centrem města. Podle aktivistů totiž politici stále nedělají dost pro ochranu klimatu.

Ulicemi Brna prošly další asi dvě stovky studentů. Organizátoři a další řečníci nejprve upozornili na dopady změn klimatu. "Z těchto voleb musí vzejít vláda, které nebude lhostejný boj za klimatickou spravedlnost," řekl Ctibor Prokop, student tišnovského gymnázia a mluvčí hnutí Fridays for Future.

Protesty jsou součástí celosvětové akce ekologického hnutí Fridays for Future, jehož členové zformulovali klimatické požadavky, podle nichž by lidé měli vybírat budoucí českou vládu. Je mezi nimi například udržení oteplení planety pod 1,5 stupně Celsia, přechod od preferování hrubého domácího produktu ke zjišťování stavu přírody a klimatu nebo ochrana klimatu jako priorita příští vlády. Politické strany pak podle těchto kritérií oznámkovali, nejlépe podle aktivistů dopadli Piráti se starosty a Strana zelených.

Zdroj: ČTK
Další zprávy