Farma v jeskyni: Politika nakonec namíří svou agresi do těl

Nina Vangeli
16. 2. 2014 9:31
Kultovní divadelní scéna Farma v jeskyni chystá představení Informátoři. Zpracovává tentokrát vyhraněně politické téma. Přečtěte si reportáž ze zkoušky.
Informátoři (Farma v jeskyni).
Informátoři (Farma v jeskyni). | Foto: Nguyen Phuong Thao

Praha - Současná nezávislá divadelní scéna se politizuje. I Farma v jeskyni – kultovní pražský soubor fyzického divadla – překvapivě změnila téma z obvyklých ritualizujících na vyhraněně politické.

Nové představení pod názvem Informátoři rozkrývá praktiky nadnárodních korporací, které vytvářejí stínovou geopolitickou mapu světa, vytvářejí paralelní „státy“ s vlastními virtuálními „státními“ hranicemi, v nichž dávají průchod svému vlastnímu právu, které prosazují vlastními mediálními kanály, vlastní špionáží, vlastní ozbrojenou mocí.

Vraždy a byznys

Syžet připravovaného představení se točí kolem kauzy provalené v roce 2008. Nadkontinentální potravinová korporace, jejíž zájmy byly ohrožovány skupinou aktivistů, zaměřených na zdraví, ekologii a lidská práva v zemích třetího světa, nasadila do skupiny aktivistů špionku.

V důsledku její činnosti došlo pak dokonce i k sérii vražd odborových předáků, spolupracujících s aktivisty a pořádajících demonstrace proti korporaci.

Představení je součást širšího projektu LOBBY, který „zkoumal vlivy korporátního lobbingu na život běžného člověka v evropském i širším kontextu“.

Viliam Dočolomanský, umělecký vedoucí souboru, je známý svým ukrutným perfekcionismem. Proto musí fanoušci Farmy čekat nekonečně dlouho na nové premiéry. Připomeňme, že jeho předchozí inscenaci - extatickému Divadlu (2010), které si kladla otázku po pravé podstatě divadelnosti a odpověď nacházela v rytmu, předcházelo dlouhé studium afro-brazilské taneční tradice přímo v Brazilii.

Přípravy v terénu jsou pro Farmu typické. Tentokrát se výzkum odehrával v Bruselu; zde se členové divadla setkali s vlivnými lobbisty pracujícími pro korporace a s aktivisty, angažovanými ve zmíněné kauze.

Perfekcionismus v papírně

Po zhlédnutí zkoušky na nové představení soudím, že tento perfekcionismus není zbytečný. Do premiéry zbývá nyní ještě více než měsíc a půl. Je plánována do tanečního Divadla Ponec na 1. dubna. Zkoušku tohoto představení jsem navštívila jako členka výběrové jury České taneční platformy společně s ostatními kolegyněmi. Už v této chvíli se tvar nového představení rýsuje jako značně pokročilý a neobyčejně zajímavý.

Zkušebna divadla Farma v jeskyni se nachází v prostorách bývalé bubenečské papírny. Prostředí je to nevlídné, má atmosféru a vzhled skladiště, zima je tu jako v psinci. O patro výš sídlí jiný soubor nezávislého divadla, rovněž s mezinárodní působností – Těatr Novogo Fronta.

Informátoři (Farma v jeskyni).
Informátoři (Farma v jeskyni). | Foto: Nguyen Phuong Thao

Viděly jsme velkou část choreografické partitury, složené z řetězců pohybových situací, které byly dramatické, ale nikoli popisné; spíše chimérické, svým způsobem šílené, avšak zároveň co do provedení nesmírně exaktní. Toto spojení exaktnosti s šíleností bych označila za značku Farmy v tomto okamžiku (možná odjakživa).

Choreografická partitura se už v tomto stadiu jevila jako velmi propracovaná kostra budoucí pohybové struktury inscenace (a to do nejjemnějších kostiček). – Ráda bych při této příležitosti vyzdvihla schopnost tanečního/fyzického divadla (možná pro někoho překvapivou) vstoupit do dialogu na vyhraněně politická témata.

Je tomu tak proto, že politické metody od násilných dělí jen tenká stěna, a akt násilí vždy míří proti křehkým lidským tělům, jejich důstojnosti a životu. Tělesná umění jsou proto ze své podstaty přímo odsouzena k vytváření pravdivých, a zároveň i vysoce emotivních, zasahujících obrazů násilí.

Dopady politiky na lidská těla

Choreografické obrazy zde nevypráví, jsou kódem, metaforou – spředenou z ústřelů nočních můr, z křečí traumat, předkládají sumu dopadů politiky na lidská těla. Pohyb je doprovázen jediným hudebníkem, který jde s performery krok za krokem, situaci za situací, událost za událostí. Je zde i paralelní ozřejmující text, na zkoušce ho četl z papíru sám Vilo vsedě na stupínku poblíž poroty.

Koryfejka souboru Hana Varadzinová prořezává záludnými přískoky a úsečnými pohyby prostor jako by vytahovala jedny po druhých malé ostré nůžky z exkluzivní sady. Podobně jako ostatní performeři je oblečena do tmavých, víceméně civilních šatů, těžko říct, zda je to kostým, náznak nebo cvičné oblečení. Zastavuje se chvílemi a nervózně přeorganizovává svá kloubní spojení jako by čistila a znovu nabíjela pistoli.

Anna Kršiaková se pohybuje prostorem inteligentně, měkce a s přehledem, bez afektu, vždy k věci. Rytmicky myslící korejský tanečník Jun-Wan Kim má plastické, elegantní, ale především odhodlané tělo, které v každém okamžiku dělá dojem, že rozepne křídla a vrhne se do prostoru z blízkého továrního komína.

Nguyen Minh Hieu, vietnamského původu, subtilní, ohebná, skladná, přenosná; pohybuje se decentně a přece je jí plný prostor. Zároveň si uchovává ezoterickou auru své rasy. Emil Leeger ze Slovenska je civilizační typ s kapkou roztěkaného masochismu, jako dělaný pro fyzické ústrky, pády a polohy při zemi.

Režisér s Krišnovým komplexem

Po očku jsem pozorovala také poblíž sedícího Vila. Nešlo si ho nevšimnou. Předváděl divadlo samo o sobě. Střídavě jednou nebo oběma rukama pohyboval bez přestání neuroticky u úst, prstíky se mu kroutí a třepotají jako by sám byl muzikantem, hrajícím tanečníkům pod nohy. Nazvěme to třeba Krišnův komplex. A nejen ruce, celé tělo se choulí, kroutí, napíná – už už vyrazit kupředu a vtrhnou na jeviště, vlní se horizontálně i diagonálně.

Vilo prožívá s performery každou vteřinu, je tu za muzikanta, za dirigenta i za postsynchron. Je v tranzu. Občasné věcné gesto režijního pokynu je však bleskurychlé, rytmicky precizní na zlomek vteřiny, vysoce vědomé. Viliam Dočolomanský je vysoce inteligentní a umanutý divadelník s infinitezimálním rytmickým cítěním. Vilo Dočolamanský je úplnej magor.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 51 minutami

Na Děčínsku se v sobotu navečer převrátil traktor, zemřeli dva lidé

Na Děčínsku u Dolních Habartic v sobotu navečer zemřeli muž a žena, s nimiž se převrátil traktor. Okolnosti tragické nehody policie dál vyšetřuje.

Traktor se dvěma lidmi se převrátil kolem 18:00. "Utrpěli zranění neslučitelné se životem a bohužel na místě jim podlehli. Na místo vzlétl vrtulník a vyjela i sanita, bohužel už těmto osobám jsme nemohli pomoci," uvedl krajský mluvčí záchranné služby Prokop Voleník. Podle regionální mluvčí policie Aleny Bartošové je šetření příčiny tragické nehody na začátku. 

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Karlovarský kapitán Vondráček dostal třízápasový trest za účast v bitce

Hokejový útočník Tomáš Vondráček z Karlových Varů dostal od disciplinární komise extraligy třízápasový trest za účast v bitce v závěru pátečního utkání 7. kola ve Zlíně. Kapitán Energie se zapojil do šarvátky s obráncem Tomášem Žižkou poté, co na led skočil ze střídačky. Jednozápasový trest dostal litvínovský útočník Martin Havelka, který fauloval Davida Kašeho.

Vondráček se do bitky s Žižkou, kterou odstartoval kontakt zlínského kapitána s brankářem Karlových Varů Filipem Novotným, zapojil i přesto, že v momentě jejího začátku nebyl na ledě. Od rozhodčích Reného Hradila a Filipa Vrby za to dostal vedle pětiminutového trestu i osobní trest do konce utkání.

"V okamžiku zahájení šarvátky nebyl na ledové ploše, ale opustil hráčskou lavici a po příjezdu napadl protihráče zaměstnaného konfliktem s dalším soupeřem. V úderech do helmy a nechráněné části obličeje pokračoval i nadále, přičemž se agresivním způsobem zbavil čárového rozhodčího, který se snažil šarvátku přerušit a zabránit, aby se dostal do blízkosti protihráče," uvedl předseda disciplinární komise Viktor Ujčík v tiskové zprávě s tím, že Vondráčkovi zároveň udělil i pokutu ve výši deseti procent měsíčního platu.

Karlovarský útočník tak nuceně vynechá zápasy v Pardubicích, Třinci a Mladé Boleslavi. Trest v horní polovině možné sazby dostal Vondráček i proto, že v uplynulých dvou letech byl dvakrát trestaný.

Havelka dostal jednozápasový trest za faul na Kašeho v polovině druhé třetiny pátečního zápasu, za který jej ale rozhodčí Vladimír Pešina a Oldřich Hejduk nevyloučili. Disciplinární komise jej však na základě podnětu Sparty řešila.

"Zneužil situace, kdy byl protihráč po předchozím pokusu o zakončení ve snížené pozici a měl minimální šanci se střetu bránit, k tomu, aby cíleně změnil směr své jízdy a zasáhl ho. Před střetem nezvýšil rychlost, ruce držel u těla a před zákrokem se neodrazil, jednoznačně však zneužil protihráčovy situace a porušil zásadu, že je povinen postupovat tak, aby zásahem do hlavy nebo krku neohrozil zdraví protihráče," uvedl Ujčík. Havelka vynechá dnešní utkání 8. kola proti Plzni.

Zdroj: ČTK
Další zprávy