Farma v jeskyni: Politika nakonec namíří svou agresi do těl

Nina Vangeli
16. 2. 2014 9:31
Kultovní divadelní scéna Farma v jeskyni chystá představení Informátoři. Zpracovává tentokrát vyhraněně politické téma. Přečtěte si reportáž ze zkoušky.
Informátoři (Farma v jeskyni).
Informátoři (Farma v jeskyni). | Foto: Nguyen Phuong Thao

Praha - Současná nezávislá divadelní scéna se politizuje. I Farma v jeskyni – kultovní pražský soubor fyzického divadla – překvapivě změnila téma z obvyklých ritualizujících na vyhraněně politické.

Nové představení pod názvem Informátoři rozkrývá praktiky nadnárodních korporací, které vytvářejí stínovou geopolitickou mapu světa, vytvářejí paralelní „státy“ s vlastními virtuálními „státními“ hranicemi, v nichž dávají průchod svému vlastnímu právu, které prosazují vlastními mediálními kanály, vlastní špionáží, vlastní ozbrojenou mocí.

Vraždy a byznys

Syžet připravovaného představení se točí kolem kauzy provalené v roce 2008. Nadkontinentální potravinová korporace, jejíž zájmy byly ohrožovány skupinou aktivistů, zaměřených na zdraví, ekologii a lidská práva v zemích třetího světa, nasadila do skupiny aktivistů špionku.

V důsledku její činnosti došlo pak dokonce i k sérii vražd odborových předáků, spolupracujících s aktivisty a pořádajících demonstrace proti korporaci.

Představení je součást širšího projektu LOBBY, který „zkoumal vlivy korporátního lobbingu na život běžného člověka v evropském i širším kontextu“.

Viliam Dočolomanský, umělecký vedoucí souboru, je známý svým ukrutným perfekcionismem. Proto musí fanoušci Farmy čekat nekonečně dlouho na nové premiéry. Připomeňme, že jeho předchozí inscenaci - extatickému Divadlu (2010), které si kladla otázku po pravé podstatě divadelnosti a odpověď nacházela v rytmu, předcházelo dlouhé studium afro-brazilské taneční tradice přímo v Brazilii.

Přípravy v terénu jsou pro Farmu typické. Tentokrát se výzkum odehrával v Bruselu; zde se členové divadla setkali s vlivnými lobbisty pracujícími pro korporace a s aktivisty, angažovanými ve zmíněné kauze.

Perfekcionismus v papírně

Po zhlédnutí zkoušky na nové představení soudím, že tento perfekcionismus není zbytečný. Do premiéry zbývá nyní ještě více než měsíc a půl. Je plánována do tanečního Divadla Ponec na 1. dubna. Zkoušku tohoto představení jsem navštívila jako členka výběrové jury České taneční platformy společně s ostatními kolegyněmi. Už v této chvíli se tvar nového představení rýsuje jako značně pokročilý a neobyčejně zajímavý.

Zkušebna divadla Farma v jeskyni se nachází v prostorách bývalé bubenečské papírny. Prostředí je to nevlídné, má atmosféru a vzhled skladiště, zima je tu jako v psinci. O patro výš sídlí jiný soubor nezávislého divadla, rovněž s mezinárodní působností – Těatr Novogo Fronta.

Informátoři (Farma v jeskyni).
Informátoři (Farma v jeskyni). | Foto: Nguyen Phuong Thao

Viděly jsme velkou část choreografické partitury, složené z řetězců pohybových situací, které byly dramatické, ale nikoli popisné; spíše chimérické, svým způsobem šílené, avšak zároveň co do provedení nesmírně exaktní. Toto spojení exaktnosti s šíleností bych označila za značku Farmy v tomto okamžiku (možná odjakživa).

Choreografická partitura se už v tomto stadiu jevila jako velmi propracovaná kostra budoucí pohybové struktury inscenace (a to do nejjemnějších kostiček). – Ráda bych při této příležitosti vyzdvihla schopnost tanečního/fyzického divadla (možná pro někoho překvapivou) vstoupit do dialogu na vyhraněně politická témata.

Je tomu tak proto, že politické metody od násilných dělí jen tenká stěna, a akt násilí vždy míří proti křehkým lidským tělům, jejich důstojnosti a životu. Tělesná umění jsou proto ze své podstaty přímo odsouzena k vytváření pravdivých, a zároveň i vysoce emotivních, zasahujících obrazů násilí.

Dopady politiky na lidská těla

Choreografické obrazy zde nevypráví, jsou kódem, metaforou – spředenou z ústřelů nočních můr, z křečí traumat, předkládají sumu dopadů politiky na lidská těla. Pohyb je doprovázen jediným hudebníkem, který jde s performery krok za krokem, situaci za situací, událost za událostí. Je zde i paralelní ozřejmující text, na zkoušce ho četl z papíru sám Vilo vsedě na stupínku poblíž poroty.

Koryfejka souboru Hana Varadzinová prořezává záludnými přískoky a úsečnými pohyby prostor jako by vytahovala jedny po druhých malé ostré nůžky z exkluzivní sady. Podobně jako ostatní performeři je oblečena do tmavých, víceméně civilních šatů, těžko říct, zda je to kostým, náznak nebo cvičné oblečení. Zastavuje se chvílemi a nervózně přeorganizovává svá kloubní spojení jako by čistila a znovu nabíjela pistoli.

Anna Kršiaková se pohybuje prostorem inteligentně, měkce a s přehledem, bez afektu, vždy k věci. Rytmicky myslící korejský tanečník Jun-Wan Kim má plastické, elegantní, ale především odhodlané tělo, které v každém okamžiku dělá dojem, že rozepne křídla a vrhne se do prostoru z blízkého továrního komína.

Nguyen Minh Hieu, vietnamského původu, subtilní, ohebná, skladná, přenosná; pohybuje se decentně a přece je jí plný prostor. Zároveň si uchovává ezoterickou auru své rasy. Emil Leeger ze Slovenska je civilizační typ s kapkou roztěkaného masochismu, jako dělaný pro fyzické ústrky, pády a polohy při zemi.

Režisér s Krišnovým komplexem

Po očku jsem pozorovala také poblíž sedícího Vila. Nešlo si ho nevšimnou. Předváděl divadlo samo o sobě. Střídavě jednou nebo oběma rukama pohyboval bez přestání neuroticky u úst, prstíky se mu kroutí a třepotají jako by sám byl muzikantem, hrajícím tanečníkům pod nohy. Nazvěme to třeba Krišnův komplex. A nejen ruce, celé tělo se choulí, kroutí, napíná – už už vyrazit kupředu a vtrhnou na jeviště, vlní se horizontálně i diagonálně.

Vilo prožívá s performery každou vteřinu, je tu za muzikanta, za dirigenta i za postsynchron. Je v tranzu. Občasné věcné gesto režijního pokynu je však bleskurychlé, rytmicky precizní na zlomek vteřiny, vysoce vědomé. Viliam Dočolomanský je vysoce inteligentní a umanutý divadelník s infinitezimálním rytmickým cítěním. Vilo Dočolamanský je úplnej magor.

 

Právě se děje

před 29 minutami

Skotsko bude první zemí, která poskytne všem ženám bezplatný přístup k vložkám, tamponům a dalším potřebám pro intimní hygienu. Schválil to parlament

Skotsko bude první zemí, která poskytne všem ženám bezplatný přístup k vložkám, tamponům a dalším potřebám pro intimní hygienu. Příslušný zákon dnes jednomyslně schválil místní parlament, informoval list The Scotsman. Podle odhadů by mělo opatření vyjít na 9,7 milionu liber ročně (285 milionů Kč).

Zdroj: ČTK
Další zprávy