Dekáda v divadle: Zásahy politiků, změny v Praze i Brně, vzestup nového cirkusu

Marie Reslová Marie Reslová
3. 1. 2020 13:40
V uplynulé dekádě výrazně vzrostly příspěvky pražským scénám i Národnímu divadlu. Vzniklo Studio Hrdinů, spolek Jedl nebo novocirkusový Cirk La Putyka. Skončily éry Vladimíra Morávka v Brně a Davida Drábka v Hradci Králové, začaly nové v Divadle pod Palmovkou nebo Městských divadlech pražských. Shrnujeme, co v posledních deseti letech zažila česká divadla.

Laboratoř jménem Rubín

Petr Kolečko v době, kdy působil v pražském Rubínu.
Petr Kolečko v době, kdy působil v pražském Rubínu. | Foto: Martin Svozílek

Fenoménem pražské nezávislé scény, který sahá až do normalizačních 70. let minulého století, je malostranské divadlo Rubín.

V podzemním sálku si na počátku uplynulé dekády jako umělecký šéf plnil své představy o autorském divadle dnes slavný filmový a televizní scénárista Petr Kolečko. S ním tu pracovali třeba současný umělecký šéf a kmenový režisér činohry Národního divadla Daniel Špinar a Jan Frič, hráli Ondřej Pavelka, Jakub Prachař, Pavla Beretová nebo Vojtěch Dyk.

Dnes Rubín vede dramaturgyně Dagmar Radová a opět je divadelní laboratoří, v níž autoři dávají tvar dosud nereflektovaným společenským tématům. Jan Frič tu vloni uvedl jednu ze svých nejsilnějších a nejosobnějších prací: inscenaci BurnOut aneb Vyhoř!.

Nezávislé soubory platí za svou svobodu existenční nejistotou. Musí vystačit se zlomkem financí, které mají k dispozici městem či státem zřizovaná divadla, a ani ty nemají jisté. Jejich zájmy hájí Asociace nezávislých divadel, ustavená v roce 2016.

 

Právě se děje

Další zprávy