Zaparkoval se mezi auta, přebarvil sovětské sardinky. Performer Ambroz vystavuje v Domě fotografie

Performer Vladimír Ambroz na snímku, který zachycuje jednu z jeho akcí ze sedmdesátých let, kdy se zaparkoval mezi auta na sídlišti.
Performer Vladimír Ambroz ve výstavní síni. Za ním jsou na zdi snímky dokumentující akci nazvanou "Plastic People".
Vladimír Ambroz, Anonymity – Plastic People, 1976.
Vladimír Ambroz, Highway, 1978.
Vladimír Ambroz, Svět je odrazem, 1979. Zobrazit 17 fotografií
Foto: Vladimír Ambroz
Tomáš Vocelka Tomáš Vocelka
30. 1. 2018 15:04
"Na parkovišti poblíž bydliště mých rodičů jsem se na pět minut zaparkoval jako automobil. Pokud šel někdo okolo, tak na uvedenou situaci vůbec nereagoval. Přišlo mu to asi úplně normální," komentuje Vladimír Ambroz jednu ze svých performancí ze sedmdesátých let. Fotografie, které tyto unikátní akce dokumentují, jsou nyní k vidění v pražském Domě fotografie.

Výjimečná výstava představuje dosud velmi málo známou činnost pětašedesátiletého brněnského performera Vladimíra Ambroze, který své akce plánoval a realizoval v průběhu sedmdesátých let, tedy v době hluboké normalizace.

"Jeho práce z tohoto období rozrušují hranici mezi uměním a životem a jsou otevřeny konceptuálním tendencím. Reflektují obecná civilizační témata a současně reagují na atmosféru vrcholící normalizace," vysvětluje kurátor výstavy Tomáš Pospiszyl.  

Na snímcích lze vidět reakce na dobové dění - například na vznik Charty 77 nebo na zatčení hudební skupiny Plastic People of the Universe. Jiné "akce" Vladimíra Ambroze zase odrážejí tehdejší šedivou a beznadějnou realitu.

"Obchody byly v sedmdesátých letech prázdné, uvnitř šedé a nezajímavé," píše v komentáři k jedné z perfomancí jejich autor. "Pokud se objevilo zboží se zajímavým obalem a cizími nápisy, bylo okamžitě vyprodáno. Allan Kaprow jako jeden z otců happeningu mne inspiroval k akci," vysvětluje. Nakoupil běžné sovětské rybí konzervy, zhotovil na ně nové barevnější nálepky s nápisem Allan Kaprow a propašoval tyto upravené konzervy do samoobsluhy. "Přes okno jsem se pak díval na scénu u pokladny," říká.

Podle kurátora jsou práce Vladimíra Ambroze unikátní svým důrazem na fotografickou dokumentaci jeho performancí. "Jejím cílem bylo nejen zaznamenat provedené akce, ale vytvořit významotvorný obraz, jehož působení se blíží postupům umělecké fotografie," konstatuje Pospiszyl. I proto výstava našla své místo v galerii, která se zaměřuje především na fotografickou tvorbu.

Část performancí si fotograficky dokumentoval sám autor, na mnohých akcích však spolupracoval s velmi dobrými fotografy. Jednou z nich je například uznávaná autorka Marie Kratochvílová, kterou proslavilo právě dokumentování brněnské konceptuální a akční tvorby doby normalizace.

Umělecká činnost byla pro Ambroze východiskem z depresivní situace sedmdesátých let 20. století. Na výstavě je k vidění i řada dosud nevystavených děl. 

"Protože se nedochovaly téměř žádné autentické fotografické zvětšeniny Ambrozových aktivit, jsou většinou prezentovány prostřednictvím novodobých tisků z původních negativů. Vedle nich výstava obsahuje i torzo dobové výstavy, filmovou dokumentaci performancí a po třiceti pěti letech i první realizaci autorova díla Videohabitation z roku 1981," doplňuje kurátor.

O autorovi

  • Vladimír Ambroz se narodil 29. června 1952 v Brně.
  • Vystudoval Fakultu architektury VUT v Brně.
  • Jako jevištní technik v letech 1974 až 1976 působil v Divadle na provázku.
  • Uměním akce a performancemi se zabýval převážně v letech 1976 až 1981.
  • Od poloviny 70. let 20. století navrhoval plakáty, obaly desek a jevištní podobu koncertů folkových a rockových skupin.
  • Později působil jako architekt a grafik, je známý mimo jiné tím, že rekonstruoval vilu Tugendhat.

O výstavě

 

Právě se děje

Další zprávy