Zaparkoval se mezi auta, přebarvil sovětské sardinky. Performer Ambroz vystavuje v Domě fotografie

Performer Vladimír Ambroz na snímku, který zachycuje jednu z jeho akcí ze sedmdesátých let, kdy se zaparkoval mezi auta na sídlišti.
Performer Vladimír Ambroz ve výstavní síni. Za ním jsou na zdi snímky dokumentující akci nazvanou "Plastic People".
Vladimír Ambroz, Anonymity – Plastic People, 1976.
Vladimír Ambroz, Highway, 1978.
Vladimír Ambroz, Svět je odrazem, 1979.
Foto: Vladimír Ambroz
Tomáš Vocelka Tomáš Vocelka
30. 1. 2018 15:04
"Na parkovišti poblíž bydliště mých rodičů jsem se na pět minut zaparkoval jako automobil. Pokud šel někdo okolo, tak na uvedenou situaci vůbec nereagoval. Přišlo mu to asi úplně normální," komentuje Vladimír Ambroz jednu ze svých performancí ze sedmdesátých let. Fotografie, které tyto unikátní akce dokumentují, jsou nyní k vidění v pražském Domě fotografie.

Výjimečná výstava představuje dosud velmi málo známou činnost pětašedesátiletého brněnského performera Vladimíra Ambroze, který své akce plánoval a realizoval v průběhu sedmdesátých let, tedy v době hluboké normalizace.

"Jeho práce z tohoto období rozrušují hranici mezi uměním a životem a jsou otevřeny konceptuálním tendencím. Reflektují obecná civilizační témata a současně reagují na atmosféru vrcholící normalizace," vysvětluje kurátor výstavy Tomáš Pospiszyl.  

Na snímcích lze vidět reakce na dobové dění - například na vznik Charty 77 nebo na zatčení hudební skupiny Plastic People of the Universe. Jiné "akce" Vladimíra Ambroze zase odrážejí tehdejší šedivou a beznadějnou realitu.

"Obchody byly v sedmdesátých letech prázdné, uvnitř šedé a nezajímavé," píše v komentáři k jedné z perfomancí jejich autor. "Pokud se objevilo zboží se zajímavým obalem a cizími nápisy, bylo okamžitě vyprodáno. Allan Kaprow jako jeden z otců happeningu mne inspiroval k akci," vysvětluje. Nakoupil běžné sovětské rybí konzervy, zhotovil na ně nové barevnější nálepky s nápisem Allan Kaprow a propašoval tyto upravené konzervy do samoobsluhy. "Přes okno jsem se pak díval na scénu u pokladny," říká.

Podle kurátora jsou práce Vladimíra Ambroze unikátní svým důrazem na fotografickou dokumentaci jeho performancí. "Jejím cílem bylo nejen zaznamenat provedené akce, ale vytvořit významotvorný obraz, jehož působení se blíží postupům umělecké fotografie," konstatuje Pospiszyl. I proto výstava našla své místo v galerii, která se zaměřuje především na fotografickou tvorbu.

Část performancí si fotograficky dokumentoval sám autor, na mnohých akcích však spolupracoval s velmi dobrými fotografy. Jednou z nich je například uznávaná autorka Marie Kratochvílová, kterou proslavilo právě dokumentování brněnské konceptuální a akční tvorby doby normalizace.

Umělecká činnost byla pro Ambroze východiskem z depresivní situace sedmdesátých let 20. století. Na výstavě je k vidění i řada dosud nevystavených děl. 

"Protože se nedochovaly téměř žádné autentické fotografické zvětšeniny Ambrozových aktivit, jsou většinou prezentovány prostřednictvím novodobých tisků z původních negativů. Vedle nich výstava obsahuje i torzo dobové výstavy, filmovou dokumentaci performancí a po třiceti pěti letech i první realizaci autorova díla Videohabitation z roku 1981," doplňuje kurátor.

O autorovi

  • Vladimír Ambroz se narodil 29. června 1952 v Brně.
  • Vystudoval Fakultu architektury VUT v Brně.
  • Jako jevištní technik v letech 1974 až 1976 působil v Divadle na provázku.
  • Uměním akce a performancemi se zabýval převážně v letech 1976 až 1981.
  • Od poloviny 70. let 20. století navrhoval plakáty, obaly desek a jevištní podobu koncertů folkových a rockových skupin.
  • Později působil jako architekt a grafik, je známý mimo jiné tím, že rekonstruoval vilu Tugendhat.

O výstavě

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 11 minutami

Policie vyšetřuje úmrtí čtyř lidí nalezených v rodinném domě u Prahy

V rodinném domě v okrese Praha-východ byli nalezeni čtyři mrtví lidé. Policisté zjišťují, zda zemřeli násilnou smrtí. Na místě jsou vyšetřovatelé a znalci, řekla v pondělí odpoledne policejní mluvčí Barbora Schneeweissová.

"Jde o nález čtyř osob bez známek života, v současné době na místě intenzivně pracují středočeští kriminalisté, výjezdová skupina a znalci. Zjišťujeme, zda osoby nezemřely násilnou smrtí," uvedla mluvčí. Více informací zatím neměla k dispozici.

Podle serveru tn.cz se událost stala v obci Měšice, policie to ale nepotvrdila. Schneeweissová pouze uvedla, že jde o obec v Praze-východ. "Zjišťujeme, jak k úmrtí došlo," dodala mluvčí. Více informací zatím neměla k dispozici.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Cena plynu pro evropský trh sestoupila na nejnižší úroveň od července

Velkoobchodní cena plynu pro evropský trh dnes klesla na nejnižší úroveň od července, přispěly k tomu vysoké námořní dodávky zkapalněného zemního plynu (LNG) a růst dodávek prostřednictvím potrubí z Norska. Cena klíčového termínového kontraktu na plyn s dodáním v říjnu ve virtuálním obchodním uzlu Title Transfer Facility (TTF) v Nizozemsku kolem 16:00 SELČ vykazovala pokles o téměř sedm procent na 173 eur (zhruba 4.300 Kč) za megawatthodinu (MWh).

Během dne cena sestoupila až pod 170 eur za MWh. Stále však zůstává několikanásobně vyšší než před rokem, kdy se pohybovala v blízkosti 40 eur za MWh.

Analytici ze společnosti Refinitiv podle agentury Reuters uvedli, že předpokládaná vlna chladného počasí v severozápadní Evropě příští týden zvýší spotřebu energie na vytápění. Dodali však, že tlaky na růst cen zmírňují rostoucí produkce plynu v Norsku a vysoké tempo dodávek LNG.

Agentura DPA poukázala rovněž na příznivý vývoj zásob plynu v evropských zemích. Podle údajů organizace Gas Infrastructure Europe (GIE) byly zásobníky plynu v Evropské unii o víkendu plné z více než 87 procent. V Německu, které je největším spotřebitelem plynu v Evropě, činila naplněnost zásobníků přes 91 procent a v České republice přes 85 procent.

Zdroj: ČTK
Další zprávy