Gregory Crewdson (*1962) využívá od poloviny osmdesátých let reálie malých amerických městeček jako kulisy pro fotografované scény. Záhadné výjevy často vyvolávají v divácích otázku, zda je na fotografiích zachycena skutečnost, nebo fikce. Odpověď je taková, že Crewdson při jejich vytváření pracuje podobně jako filmový režisér: vše v obraze je pečlivě zorganizováno a rozmístěno, aby vznikly fotografie, které odrážejí lidskou izolaci a často také propasti ve společnosti.
Velká retrospektivní výstava ve vídeňské Albertině, která potrvá až do 8. září, představuje návštěvníkům celkem devět souborů, které vznikly v průběhu posledních pětatřiceti let. Vše začíná ranou tvorbou z let 1986 až 1988. Jde o snímky z Crewdsonova absolventského projektu na Yale School of Art, ve kterém zachytil obyvatele městečka Lee ve státě Massachusetts v jejich domovském prostředí. Už tam se sobě vlastní lehkostí transformuje reálná místa v tajemné scenérie, které zobrazují předměstí prodchnuté náladou úzkosti a izolace.
Všechno, jen ne "americký sen"
Mezi vystavenými pracemi je také Crewdsonova velmi známá série Soumrak (Twilight), která vznikala mezi lety 1988 a 2002. Scény, připomínající filmové záběry, zachycují lidi, kteří jsou ve svém každodenním životě konfrontováni s nevysvětlitelnými jevy. Fotografie, které Crewdson označuje jako "jednosnímkové filmy", obsahují četné odkazy na klasické malířství a populární kulturu.
Působivé, tajemné velkoformátové obrazy ze série Pod růžemi (2003-2008) se zase zabývají izolací a odcizením lidí od jejich okolí.
Nejnovější dokončený soubor Eveningside (2021-2022) se od většiny Crewdsonovy produkce odlišuje černobílým provedením. Zobrazuje neheroický obraz stejnojmenného fiktivního městečka. Crewdsonova aranžmá důmyslně umisťují protagonisty do prostoru osvětleného jako ve filmech noir s typickými motivy, jako jsou například výkladní skříň a zrcadlo.
Společně se soubory Borová katedrála (Cathedral of the Pines, 2013-2014) a Zatmění můr (An Eclipse of Moths, 2018- 2019) představuje Eveningside závěrečnou část trilogie, jejímž prostřednictvím autor zkoumá sociální úpadek společnosti zcela vzdálené americkému snu.
Fotografuje, jako by točil film
Crewdsonovým velkoformátovým snímkům předcházejí měsíce plánování a vznik se podobá natáčení filmu - včetně toho, že se do přípravy zapojuje kromě fotografa celý štáb dalších lidí - od castingových specialistů přes kostyméry a výtvarníky až po technické pracovníky (například osvětlovače). Crewdsonova práce pak vrcholí rozsáhlou obrazovou postprodukcí, během které skládá výsledné výjevy z mnoha různých předem připravených fotografií.
O výstavě
Gregory Crewdson: Retrospektiva. Muzeum Albertina, Vídeň. Kurátoři Walter Moser a Astrid Mahlerová. V expozici je k vidění 80 velkoformátových fotografií, Výstava potrvá do 8. září 2024. Bližší podrobnosti včetně výše vstupného a otevírací doby najdete na stránkach Albertiny (albertina.at/en/exhibitions/gregory-crewdson/).