Brutální krajiny z výšky: velkovýkrmny, ropná pole a toxická jezírka

Brutální krajiny z výšky: velkovýkrmny, ropná pole a toxická jezírka
Ropné pole Levelland, Hockley Country, Texas, 2012
Velkovýkrmna Black Diamond Feeders, Harrington, Texas
Ropné pole San Andreas, Hockley Country, Texas
Velkovýkrmna Tascosa Feed Yard, Bushland, Texas Zobrazit 15 fotografií
Foto: Aktuálně.cz / Mishka Henner / Galerie Fotografic / www.fotografic.cz / Se souhlasem k užití
dap vot dap, vot
23. 8. 2023 7:00
Snímky americké krajiny, přetvořené v něco nelidského strukturami velkovýkrmen skotu nebo zařízeními pro těžbu ropy, působí znepokojivě a možná až děsivé. Zpracoval je světově uznávaný belgický vizuální umělec Mishka Henner a momentálně jsou k vidění v pražské Galerii Fotografic. Ve fotogalerii přinášíme ukázky z výstavy, která potrvá do 7. října.

Výstava Earth Works představuje díla, která vznikla na základě satelitních snímků. Mishka Henner spojil stovky screenshotů pořízených z veřejně přístupného satelitního softwaru. Výsledné velkoformátové fotografie zachycují současnou podobu industriální krajiny. Vizuálně velmi působivé obrazy podávají mimořádně silnou výpověď nejen o současném zemědělství či energetice, ale i o společnosti jako celku.

Výstava se skládá ze tří celků. Prvním z nich jsou záběry velkovýkrmen, druhým pohledy na ropná pole a třetím vypařovací jezírka u elektráren na zemní plyn. 

Jak Galerie Fotografic upozorňuje v úvodním textu výstavy, projekt Feedlots ukazuje gigantické rozměry amerického masného průmyslu. "Dříve trvalo pět let, než kráva dosáhla porážkové hmotnosti, dnes se tato doba zkrátila na méně než osmnáct měsíců. Zářivé laguny jsou pak plné toxických látek, které nejdříve prošly trávicím traktem nadopovaných zvířat," konstatuje Mishka Henner.

Soubor zachycují ropná pole zase ukazuje, jak se tato zařízení drasticky a nevratně zařezávají do velkých ploch americké krajiny. Tyto zářezy připomínající rozmáchlé tahy štětcem abstraktních expresionistů jsou však vytvářeny rukou jednoho z nejkontroverznějších průmyslů, konstatuje galerie Fotografic.

"Potřeboval jsem rok, abych se naučil číst v těchto krajinách a pochopil rozdíl mezi stínem potrubí a telegrafního sloupu; abych rozeznal přenosové vedení od prašné cesty nebo funkční pumpovací přípojku od nepoužívané," vysvětluje  Mishka Henner. "Nebyla to čistě vizuální krajina, ale krajina dat naskládaných ve vrstvách stejně silných a hlubokých jako hornina, kterou musí těžaři proniknout."

Ve třetím vystaveném projektu jsou zachycena odpařovací jezírka, která se nacházejí poblíž plynových elektráren. "Jejich uhrančivá barva a textura popírá jejich toxickou povahu," uvádí galerie.

Mishka Henner (*1976) je světově uznávaný vizuální umělec pocházející z Belgie a žijící ve Velké Británii. Vytváří autorské knihy, filmy či fotografické a sochařské projekty, které reflektují kulturní a průmyslové infrastruktury a vytváří působivý a mrazivý obraz naší doby. Henner vystavoval v mnoha prestižních institucích po celém světě, např. v MoMa v New Yorku, Centre Pompidou v Paříži, v Guggenheimově muzeu v New Yorku, Victoria & Albert Museu v Londýně a mnoha dalších. Žije a pracuje v Manchesteru. 

 

Právě se děje

Další zprávy