Proč se výrobci kol tak nadchli pro elektřinu? „Každý třetí bicykl prodaný v Evropě bude elektrokolo,” odhaduje Tamara Winogradová, šéfka marketingu ve firmě Bosch e-Bike Systems. A zatímco prodej klasických kol stagnuje, elektrokol se loni v EU prodalo 1,36 milionu, což znamená pětinový meziroční růst.
Letí hlavně dražší horská elektrokola
Eurobike je festival cyklistiky
- Eurobike je nejvýznamnější evropský cyklistický veletrh.
- Představují se na něm trendy a novinky pro následující sezonu.
- Odehrává se vždy na konci prázdnin v německém Friedrichshafenu.
- Letos ho navštívilo přes 70 tisíc lidí.
Jak ukázal Eurobike, nejvýraznějším trendem poslední doby je ohromný zájem o dražší horská kola s elektrickým pohonem, a to zejména celoodpružená. „V posledním roce jejich prodej vzrostl o polovinu,” řekl Steven Limbrunner z firmy KTM. Ano, z té KTM, která je známá svými motocykly a nyní už i e-biky.
Výrobci dokážou dostat z elektromotorů stále vyšší výkony a některá elektrokola se kvůli tomu začínají až příliš přibližovat motocyklům. Všechno je v pořádku, pokud elektromotor pomáhá cyklistovi do rychlosti 25 km/h a pak zasáhne omezovač. Kola s výkonnějšími elektromotory, která omezovač nemají, už mohou spadat do kategorie malých motocyklů s rychlostí do 45 km/h. To znamená, že v řadě zemí je k jejich řízení potřebný řidičský průkaz – a měla by mít i registrační značku.
Tlouštíci jsou stále oblíbenější
Dalším trendem, který bude patrný na kolech modelového roku 2017, je stále častější používání širších pneumatik. Jejich rozměr se označuje jako "plus size" a je někde mezi běžnými plášti používanými na horských kolech a těmi, které jsou typické pro takzvané fatbiky (jejich kola připomínají více motorky než bicykly).
Výrobci tvrdí, že „plus size“ přináší lepší záběr a zároveň větší komfort. Objevují se i snahy prosadit široké pláště na silniční kola, ale i když se o tom dost mluví a píše, na Eurobiku jich bylo k vidění jen málo.
Přibývá silničních kol s diskovými brzdami
Přestože světová cyklistická federace UCI pozastavila možnost používat na silničních závodních kolech diskové brzy (kvůli zranění, které na závodě Paříž-Roubaix zřejmě způsobil horký brzdový disk), výrobci toto řešení stále razantněji prosazují. Firma Parlee dokonce vyrobila velmi neobvyklý časovkářský speciál s diskovými brzdami – a získala za to jednu z cen udělovaných na veletrhu nejzajímavějším výrobkům.
Gravel biky na vzestupu
Další kategorií kol, která vzbuzuje pozornost, jsou takzvané gravel biky. Většinu genů zdědily od silničních a cyklokrosových kol, něco převzaly z kol horských. Jejich anglický název napovídá, k čemu jsou určeny – gravel znamená štěrk.
Ideálním terénem pro ně by mohly být například i české polní a lesní cesty. Je pro ně typická lehkost, hbitost a ovladatelnost silničních kol a přitažlivé na nich je, že ji dokážou přenést i do lehčího terénu. Tam se chovají lépe než horská kola.
Designové orgie u městských kol
Zatímco výrobci silničních kol jsou svázáni pravidly UCI, která velmi ovlivňují podobu bicyklů, firmy produkující stále oblíbenější městská kola mají zcela volné ruce. A tak se designéři předhánějí v různorodosti tvarů a konstrukčních řešení.
Městská kola považuje za důležitá i Shimano. Pro prezentaci své nové městské sportovní sady Metrea, která přišla na trh na začátku letošního roku, si japonský gigant zajistil velkou plochu hned za vchodem do rozsáhlého výstavního areálu – aby byla každému na očích.
Na kolo s radarem a chytrými brýlemi
Stále více cyklopočítačů, ale i samotných kol se dokáže propojit s chytrými mobily. Na stánku Garminu bylo kromě toho možné vidět třeba i brýle, které v zorném poli ukazují nejen okamžitou rychlost nebo ujetou vzdálenost, ale i vzdálenost, ve které je za vámi jedoucí auto. Je to možné díky senzoru, který je zabudovaný v zadním světle. Pokud je auto příliš blízko, světlo se varovně rozbliká a v brýlích se rozsvítí varování.
Šedesátá léta se vrací
Nástup supermoderních technologií a elektrických pohonů je vyvažován zajímavou retro vlnou. Řada firem ukázala modely kol, které jako by vznikly v padesátých nebo šedesátých letech. Trend se projevuje i v oblečení – ke koupi jsou třeba dresy připomínající doby, kdy na Tour de France soupeřili legendární Jacques Anquetil a Raymond Poulidor.