Reklama, kterou Dior zveřejnil minulý týden na Twitteru a po kritice ji opět stáhl, se odehrává v srdci jihozápadního Utahu. Kromě Johnnyho Deppa v ní hraje také válečný tanečník domorodého kmene Rosebud Siouxů Canku One Star a kanadská herečka s indiánskými předky Tanaya Beattyová.
Video eskaluje ve chvíli, kdy Johnny Depp dojde na útes, kde zahraje skladbu od slavného šavanského kytaristy Linka Wraye. To vše pod heslem "Sauvage", což ve francouzštině znamená divoký či nespoutaný.
Právě spojení názvu parfému za v přepočtu tři a půl tisíce korun a americké domorodé kultury rozčílilo veřejnost i řadu neziskových organizací pracujícími s indiánskými kmeny.
Crystal Echo Hawková z organizace IllumiNative, zabývající se zobrazováním amerických indiánů a dalších členů americké společnosti v médiích, britskému zpravodajskému serveru The Guardian řekla, že reklama je velmi urážlivá a rasistická. "Nechápu, jak si v roce 2019 někdo může myslet, že taková kampaň bude dobře fungovat," dodala.
Zobrazení indiánů jako divochů podněcuje rasismus
Indiáni jsou s parfémem Dioru Sauvage spojeni již od 60. let uplynulého století, pokračování tohoto narativu však řada lidí ostře kritizuje. "Tyhle typy narativů o indiánech jako divoších jim škodí a podněcují rasismus," uvedla Echo Hawková.
Dallas Goldtooth z organizace usilující o spravedlivé podmínky pro domorodé Američany Indigenous Environmental Network uvedl, že reklama je protkaná ironií a absurditou. "Upřímně jsem nemohl dělat nic jiného než se smát," napsal na Twitteru. "Je politováníhodné, jestli si Dior myslel, že něco takového bude fungovat," dodal.
The absurdity of the @Dior #Sauvage Ad w/ Johnny Depp:
— Dallas Goldtooth (@dallasgoldtooth) August 30, 2019
• Supposedly anti-appropriation, but goes balls deep in appropriation.
• Titles the actress as maiden & the native actor, warrior.
• Says it is helping Native folx, but invokes stupid/ignorant "indian" tropes.
...
Francouzská módní značka uvedla, že spot byl vytvořen ve spolupráci s konzultanty a advokačními organizacemi zastupující domorodé kmeny.
Reklama podle ní měla bořit zaběhnutá klišé o indiánech a předejít negativnímu zobrazení a využívání kultury amerických domorodých obyvatel. Podle kritiků se však pokus nepovedl a pořád se jedná o reklamu "notoricky rasistické společnosti na produkt označovaný jako "Divoký"", jak uvedla jedna z amerických blogerek.