Artex založili bývalí galeristé René Rohan a Jan Černý. Než začali s budováním areálu Q Park v Měšicích u Prahy, navštívili v zahraničí desítky institucí, které mají dlouholetou zkušenost se skladováním umění. "Depozitáře mají specifické vnitřní klima. Musí v nich být stálá teplota 18 stupňů Celsia a padesátiprocentní vlhkost. V takových podmínkách vydrží umělecká díla stovky let a v původním stavu. Systémy protipožární ochrany jsme zkoumali i v zahraničí, každá instituce je má trochu jiné. My jsme šli tou cestou, že jsme budovy postavili tak, aby nikdy nemohly vyhořet," popisuje Rohan.
Sklady na umění nemají v Česku konkurenci, jsou jediné svého druhu. Prvními klienty byli Rohanovi přátelé. Přesvědčil je, aby své umění lépe chránili a uchovali pro další generace. Na ně se pak nabalili další zájemci. "Nejhorší je mít obrazy schované u sebe doma, v garáži nebo ve sklepě. Vlivem výkyvů teplot a vlhkosti se ničí. Slyšel jsem argument, že obrazy přece visí na zámcích už 400 let a nic jim není. Je to hloupost. Když se na ně podíváte zblízka, jsou tmavě hnědé, mají černé praskliny a zvlněná plátna," popisuje jednatel firmy, která sběratelům zajišťuje také restaurování děl nebo přepravu na výstavy.
V depozitářích je například Muchova Slovanská epopej nebo socha sovětského maršála Koněva, kterou Praha 6 před dvěma lety odstranila z náměstí Interbrigády. Podívejte se.