Praha - Prima se dnes poprvé s novými zprávami postaví soupeři nejsilnějšímu - Televizním zprávám na Nově.
"Hlavně se víc těším jako šéfredaktor zpravodajství než jako moderátor," říká v rozhovoru pro Aktuálně.cz šéfredaktor Primy a moderátor Pavel Zuna.
Už předtím se jako předskokani utkají o koláče nekonečná Ulice a obnovený Milionář. Po Romanu Šmuclerovi se diváci na Primě dočkají nového studia, nové znělky a nové grafiky.
"Na změnách obsahu pracujeme od září. To, co uvidí diváci, bude moderní zpravodajství," říká Zuna, někdejší populární tvář konkurenční Novy.
A.cz: Vaším partnerem bude právě bývalá kolegyně Mirka Čejková z Novy. Koho to napadlo?
Překvapivě vedení televize, nikoliv mě. Výkonný ředitel Petr Chajda došel k závěru, že jednou z možností, jak diváky oslovit a vlastně přimět je, aby se alespoň zkusili na to podívat, je moderátorská dvojice já s Mirkou Čejkovou. Nicméně nemyslím si, že moderátor je samospasitel. Podle mě nerozhodne jen moderátorská dvojice, ale hlavně obsah.
A.cz: Proč tedy v 19:30 právě Prima?
Řeknu jen jeden základní důvod: diváci tam uvidí něco úplně jiného, než na co byli na Primě vždycky zvyklí. A potom ať se svobodně rozhodnou, ale ať to aspoň zkusí. Budou překvapeni, jakou Primu v 19:30 uvidí.
A.cz: A není přesun tak trochu sebevražda....
Je to něco, co může skončit buď velkým úspěchem, nebo totálním neúspěchem. To je přesně projekt pro mě.
Zvířátka za každou cenu? Nebudou
A.cz: Je už rozhodnuto: budou zvířátka nakonec?
Nebude to železným pravidlem, zrovna před pár dny jsme měli příběh, kdy se narodila jedné ovci čtyři jehňata - to se stává jednou za mnoho let a v zoo je to docela nezvyklé. Ale zvířátko nebude na denním pořádku a za každou cenu. Ono to ani na Nově každý den nevycházelo.
Já si myslím, že oproti Nově je to jen zlomek. Mám pocit, že obrovská videostěna, kterou mají v Televizních zprávách moderátoři za sebou, je stála stejně jako celá naše grafika.
Čtěte také: Lidské příběhy a zvířátka doplní na Primě Čejková Čtěte také: Televizní tahouni roku 2007: Střepiny, taneční a Zuna Čtěte také: Televize 2007: v novém kabátě se starým obsahem |
A.cz: Za vašeho působení na Primě sledovanost zpráv jen rostla. Jaká čísla byste si přál po přesunu?
To nedokážu říct. Řeknu minimální cíl, cokoliv pod ním je fiasko. Tím je sledovanost, která je tam teď. Že bychom přesunuli zprávy a šli pod sledovanost seriálu MASH, to by byl velký malér. Kolik nad ně je úspěch? Nerad bych si dělal závazky, ale když se přiblížíme plus mínus k dvaceti procentům, tak to v první fázi není vůbec špatné. Všechno nad to by byl fantastický úspěch. Každého diváka, kterého chcete získat, musíte vzít Nově.
Nový význam slova reportáž
A.cz: Změnila se práce redaktorů, máte i zahraniční zpravodaje?
Zahraničního redaktora venku nemáme, Slovensko máme pokryto tím, že spolupracujeme s televizí JoJ, ale jsme schopni a připraveni poslat do zahraničí reportéra. Když byla kauza v Norsku s Barborou Šrklovou, měli jsem tam reportéra, na prezidentské volby v Americe někoho vyšleme. Ale stálý korespondent by se nám nevyplatil.
A.cz: A co se týče práce domácích reportérů?
Musíme jít do minulosti a zjistíme, že Prima měla dlouhá léta desetiminutové krátké zprávy. Potom se protáhly, byli dva moderátoři, ale systém se nezměnil: uděláme krátké zprávy, omezíme se na hlavní zprávy. Tou změnou tedy je, že se reportéři naučili dělat reportáže hodné toho slova: mají aspoň minutu dvacet či minutu třicet, musejí mít určitý background a jsou náročnější.
A.cz: Poběží jako na Nově část reportáže za moderátory?
Ne, tím se od Novy odlišovat. Diváky nemá nic rozptylovat, koncentrace se má zaměřovat na tu zprávu a moderátora. Trochu jiné to bude ve sportu, kde v pozadí budou grafické výřezy, protože sport je hezký a barevný.
O internetové budoucnosti
A.cz: Prima se zaměřuje na mladší diváky. Bude to platit i pro zpravodajství?
Pokud má být zpravodajství úspěšné, musí mít široký profil; pro mě jsou důležití jak mladí, tak ti starší. Ostatně zprávy víc sleduje starší generace než mladí lidé - ti patří vám, internetu.
A.cz: Ale i Prima se prý chce pustit do internetového zpravodajství.
Můj pocit je jednoznačný - že neumíme dělat internetový portál, nemáme know-how a kapacity, ale existují velmi dobré internetové portály, které dělají trochu horší video zpravodajství. Takže tady možná je ideální cesta - kdyby se vedení firmy spojilo s nějakým portálem a každý by dělal to, co umí.
A.cz: Co říkáte tomu, že zpravodajství je u nás vůbec nejsledovanějším pořadem?
Jsou to částečně dané stereotypy, lidé jsou prostě zvyklí si zapnout zprávy o půl osmé, i když to často mají jako zvukovou kulisu. Ale člověk má pocit, že malým úsilím dostane základní informace, které potřebuje k životu i k sociální komunikaci.
Taky je nedostatek silných jiných formátu, které by byly úspěšnější než zprávy. V dobách první Pojišťovny štěstí a SuperStar se stávalo, že měly větší sledovanost než zprávy. A je tu i další věc: často je zábavný pořad zúžen věkově, zatímco zprávy jsou pro všechny.
A.cz: Chcete se zaměřovat na lidské osudy, kam až bude zacházet při "formování" reality?
Lidské osudy neznamenají, že to budou vyprávěnky. Pořád je to zpravodajství, ale málokdo u nás umí dovádět společenské události až do života normálních lidí.
Já už viděl tisíc reportáží o poplatcích u lékaře, ale málokdy vidím příběh svobodné maminky se sociálně slabým zázemím, která dá dvakrát třicet za prohlídku, potom peníze za recept - a je najednou o sto osmdesát korun lehčí
Čili nebudou to příběhy, které bychom si vymýšleli, nebo je jen tak hráli. Společenské události by měly být ukázány tak, jak se projevují v životě normálních lidí.