Recenze: FIFA 17 přináší efektní fotbalový příběh bez české ostudy s pojištěním

Otakar Schön
3. 10. 2016 16:30
Nový ročník fotbalové série FIFA přináší hned dvě změny, které hru citelně osvěží. Příběhový režim Cesta, který sleduje příběh mladého fotbalisty Alexe Huntera nabízí zábavnější seznámení se s hrou i pro nováčky. Druhou novinkou je nahrazení herního enginu. Vývojáři nově použili systém Frostbite, který pohání hry ze série Battlefield. Pro milovníky českého fotbalu je letošní ročník opět zklamáním, domácí kopanou zastupuje pouze národní tým, chybí liga i český komentář.

Každý rok to samé, jen s novými soupiskami týmů. Letos si podobné hodnocení mohou fanoušci fotbalu odpustit. FIFA 17 není nutně výrazně lepší než předchozí ročník, ale liší se od něj zásadně. Vývojáři v EA Sports se pustili hned do dvou odvážných akcí. Vyměnili technologii, která pohání celou hru, a přidali něco, co ve sportovním simulátoru minimálně překvapí - příběhový režim, který vedle tréninků a zápasů nabízí také emoce, intriky a skvělou atmosféru velkého fotbalu.

Překvapivě povedený příběhový režim si zaslouží pozornost jako první, jinak by to autoři ani nechtěli, jde o základní volbu po prvním spuštění hry. Cesta (The Journey) mladého fotbalisty Alexe Huntera za slávou začíná krátkým pohledem na žáčkovský zápas s trochou rodinného dramatu, ale opravdová Cesta za titulem šampióna začíná až na soustředění, které dává šanci mladým hráčům získat profesionální smlouvu s některým z klubů britské Premier League.

Na dvacet mladíků připadá deset smluv, a jen váš výkon na hřišti může zajistit, že jednu z nich dostanete. Hra už v tuto chvíli odhaluje, co virtuální fotbalisty čeká - zápasový poločas, tréninkové aktivity, dohrání zápasu… Minimálně dovednostní soutěže v zacházení s míčem můžete opakovat, abyste se udrželi nad čarou, která znamená přijetí mezi elitu. Pokud uspějete, umožní vám manažer vybrat si, za jaký klub chcete hrát. Pokud fandíte Chelsea, nebudete muset povinně hrát za Arsenal.

Alexova Cesta pak pokračuje v rytmu tréninků, zápasů, tiskových konferencí a občasných zlomových událostí, které ukazují, jak náročný a občas nepříjemný je život fotbalových hvězd. Zvláště, když se touží vyrovnat dědečkovi, který kdysi v Premiere League hrál také. Vývoj Cesty ovlivňujete jako hráči jednak výkonem na hřišti, které občas sledujete také ze střídačky, jednak volbami odpovědí v dialozích. Systém převzatý z her Mass Efect dává na možnost tři varianty odpovědí - přezíravou, vášnivou a vyrovnanou. Pokud budete přezíraví, nebude se to líbit fanoušků, pokud budete příliš rozlícení, neocení to trenér… bude na vás, komu budete nadbíhat.

Herní režim Cesta je spojený s rozporuplným režimem FUT, ve kterém s pomocí sběratelských karet tvoříte co nejsilnější tým. Za absolvování Cesty Alexe huntera získáte hned několik silných karet pro svůj tým, a pokud nebudete chtít utrácet peníze za lepší karty s hráči, tak se absolvování příběhu Alexe Huntera rozhodně vyplatí.

Battlefield na hřišti

Technologická změna FIFA 17 spočívá v nahrazení herního enginu. Vývojáři nově použili stejný systém Frostbite, který pohání hry ze série Battlefield. Součástí grafické proměny je přepracování postav většiny hráčů ve hře, nové stadiony včetně několika amerických, a hlavně řada nových animací. Fotbal ve FIFA 17 vypadá plynuleji a hráči jsou často téměř k nerozeznání od tváří z televizních záběrů. Nejvíc je ale množství detailů, které nový herní engine zvládá, vidět právě v The Journey a jejích sekvencích mimo samotné fotbalové hřiště.

Změna enginu se projevila i na hratelnosti, simulace fyziky znamená, že se občas fotbalisté správně netrefí při přihrávkách i střelách, protože jim to "prostě nesedne".

Vedle hezké grafiky je tu otázka toho, co vzalo ve hře za své. Z pohledu českého fanouška je odpověď už dva roky stejná - chybí český dabing, chybí česká liga. Zástupci českého fotbalu a EA se už několik let nedovedou dohodnout na podmínkách. Zvláštní na tom je, že hokejová extraliga v NHL stále je, přitom se v Česku lépe prodává fotbalová FIFA. Alespoň, že ve hře, i na konzolích, zůstává český překlad všech textů. Není jich totiž nijak málo a virtuální fotbal nehrají jen absolventi výběrových škol s dokonalou angličtinou.

Práce v obraně

Jak už je u sportovních her od EA zvykem, změnila se i samotná hratelnost. Letošní ročník je, možná i díky novému enginu, pomalejší a vyžaduje taktičtější uvažování. Není to ale vždycky dobře - nejcitelnější změnou je oslabení obrany, snaha vzít soupeřům míč je občas zdrojem frustrace, zvláště pokud hrajete proti lépe hodnocenému týmu. Pokud se budete snažit soupeřům vzít míč příliš urputně, skončí to žlutou kartou, přímým kopem nebo penaltou, a to pak bolí.

Vzhledem k tomu, kolik hra nabízí možností ovládání a hlavně speciálních fint s míčem, dá se naštěstí obrana počítačem ovládaného soupeře relativně snadno obelstít. Na nižší obtížnost velmi dobře fungují přihrávky do běhu - musíte si ale dát velký pozor na to, abyste své fotbalisty příliš nevyčerpali. Minimálně tady se projeví výhoda dobře naplánovaného střídání. Zjednodušeně řečeno byl ale loňský ročník o něco zábavnější, co do samotného hraní. V NHL je to podobné, obranná fáze hry působí často jako dřina.

V první i poslední řadě však zůstává FIFA věrná své snaze nabízet co nejvěrnější simulaci fotbalu. Ať už chcete hrát ligové zápasy proti počítači, soupeřit s kamarády přes internet nebo si užívat ženský fotbal s dominantním americkým týmem, můžete. Stejně tak se můžete dát dohromady s deseti kamarády a vytvořit tým, ve kterém každý z vás bude hrát za jednoho fotbalistu proti jinému týmu ovládaného čistě lidskou inteligencí.

Oficiální trailer ke hře FIFA 17. | Video:

Union Berlín dvěma góly ze standardních situací porazil Lipsko

Fotbalisté Unionu Berlín v generálce na čtvrteční zápas proti pražské Slavii v Evropské konferenční lize porazili v německé lize Lipsko 2:1. Úřadující vicemistr prohrál poprvé v klubové historii tři bundesligová utkání za sebou. Union skóroval ze dvou standardních situací. Skóre otevřel v 6. minutě Awoniyi, který po rohovém kopu a hlavičce Baumgartla dorazil míč podrážkou do sítě. Nigerijský útočník dal devátý gól v soutěži a je třetí v tabulce střelců. Lipsku se povedlo brzy vyrovnat, když gólman Andreas Luthe nezkrotil skákavou střelu Christophera Nkunkua z dálky. O výhře berlínského celku rozhodl v 57. minutě Baumgartl, jenž zblízka poslal do sítě odražený míč.

Před víkendovými zápasy 14. kola poskočil Union na čtvrté místo, Lipsko je osmé.

Berlínský tým hrál v sestavě Luthe - Friedrich, Knoche, Baumgartl - Khedira, Prömel - Ryerson, Giesselmann - Kruse (72. Haraguči) - Becker (80. Voglsammer), Awoniyi (80. Behrens).

Sáblíková skončila na trojce v Salt Lake City pátá

Rychlobruslařka Martina Sáblíková obsadila páté místo na trati 3000 metrů na Světovém poháru v Salt Lake City a o jednu příčku si polepšila oproti úvodní trojce v Polsku. I třetí závod na dlouhé trati v sezoně vyhrála Nizozemka Irene Schoutenová, jež na rychlé dráze v Utahu atakovala světový rekord české reprezentantky.

Sáblíková zajela čas 3:56,719. Ve třetí rozjížďce od konce prohrála přímý duel s Norkou Ragne Wiklundovou, která nakonec skončila třetí.

Aktualizováno před 5 hodinami

V Michiganu po střelbě na střední škole obvinili také rodiče údajného útočníka

Rodiče 15letého Ethana Crumbleyho, kterého policie považuje za pachatele smrtící úterní střelby na střední škole v americkém státě Michigan, čelí obviněním ze čtyřnásobného neúmyslného zabití. Okresní prokuratura oznámila stíhání Jamese a Jennifer Crumbleyových, jejichž chování bylo podle prokurátorky Karen McDonaldové horší než pouhá nedbalost. Dvojici se nepodařilo ihned zadržet, úřady po ní pátrají.

Kvůli úterní střelbě na škole v obci Oxford severně od Detroitu přišli o život čtyři studenti, dalších sedm lidí utrpělo zranění. Strážníci na místě zadrželi údajného pachatele, který na školu také docházel. Následně byl obviněn ze čtyřnásobné vraždy, terorismu a dalších trestných činů, stíhán je jako dospělý.

Podle agentury Reuters se nestává často, aby byli v souvislosti s útoky mladých střelců na amerických školách obviněni i rodiče. Úřady v Michiganu se ale touto cestou vydaly ve světle zjištění o počínání Crumbleyových. Mimo jiné se ukázalo, že poloautomatickou pistoli použitou při útoku koupil James Crumbley minulý týden za přítomnosti svého syna. Podle prokurátorky McDonaldové byla zbraň v nezamčeném šuplíku v ložnici rodičů a jejich synovi byla podle všeho "volně dostupná".

Média ovšem podotýkají, že žádný zákon v Michiganu neukládá vlastníkům zbraní povinnost držet je mimo dosah mladistvých. McDonaldová na tiskové konferenci popisovala i další aspekty případu a hovořila o reakci rodičů na nedávné upozornění školy, že si Ethan při vyučování na mobilu vyhledával náboje do střelných zbraní. Jeho matka prý nereagovala na zprávy od vedení školy, svému synovi ale napsala: "Nejsem na tebe naštvaná. Musíš se naučit dělat to tak, aby tě nenachytali."

před 5 hodinami

Schůzka Bidena s Putinem se odehraje prostřednictvím videokonference

Nadcházející jednání prezidentů Ruska Vladimira Putina a USA Joea Bidena se uskuteční ve formátu videokonference. Na přesném termínu rozhovoru se ještě pracuje. Podle agentury TASS to dnes řekl mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov.

Náměstek ruského ministra zahraničí Sergej Rjabkov ve čtvrtek řekl, že Moskva doufá, že v "nejbližších dnech" dojde na "kontakt" Putina a Bidena, ale datum ještě dojednáno není. Následně šéf americké diplomacie uvedl, že prezidenti budou o eskalaci kolem Ukrajiny "pravděpodobně" hovořit "v blízké budoucnosti".

"Přesné datum stále není dohodnuto, stále se na tom pracuje," odpověděl Peskov na otázku týkající se upřesnění informací o možném jednání šéfů Kremlu a Bílého domu. "Bude to videokonference," dodal s tím, že jeden ze zvažovaných termínů je 7. prosince.

Řekl rovněž, že zatím nepanuje přesná shoda ohledně případné účasti delegací obou zemí na jednáních. "Všechny tyto nuance musí být ještě potvrzeny," poznamenal mluvčí Kremlu. Očekává od nich "pozitivní signál o potřebě stabilizovat rusko-americké vztahy".