Traktoristka, závodnice i feministický plamen. To jsou české bojovnice za emancipaci

Magdaléna Daňková Magdaléna Daňková
5. 5. 2019 17:18
Celkem 25 příběhů bojovnic za ženskou emancipaci představuje nová výstava v pražském Náprstkově muzeu s názvem Vlastním hlasem. Expozice byla zahájena při příležitosti 100. výročí zavedení volebního práva žen v Československu a představuje přelomové body, které formovaly postavení žen v české společnosti. "Vlastní hlas je pro nás synonymem ženské emancipace. Je to úsilí žen o možnost definovat se ve společnosti, definovat své životní role, je to nárok na vlastní hlas," říká hlavní autorka výstavy Jitka Gelnarová. Na výstavě je představena Božena Němcová, první ministryně Československa Ludmila Jankovcová i traktoristka Zlata Medunová. Podívejte se na příběhy některých z nich.

Podle Gelnarové byly české bojovnice za ženská práva srovnatelné s těmi zahraničními. "Vždycky musíme brát v úvahu konkrétní podmínky země, ve které žily. V českých zemích boj za volební právo žen přišel až později, na přelomu 19. a 20. století, zatímco třeba v Americe to bylo už v polovině 19. století, ale to souvisí s vývojem a politickými podmínkami v daných zemích. V Čechách získalo všeobecné a rovné volební právo na významu až na počátku 20. století," uvedla specialistka na genderovou historii z Národního muzea a Karlovy univerzity. 

Podle ní ale proces ženské emancipace není ani dnes u konce, protože s každou dobou vyvstávají nové překážky, jež je třeba překonávat. 

Výstava v Náprstkově muzeu trvá až do konce ledna roku 2020 a její součástí je řada doprovodných akcí. 

Vítězslava Kaprálová
Vítězslava Kaprálová | Foto: Wikimedia Commons - Mike Hayes (CC BY-SA 2.0)

Vítězslava Kaprálová

Jednou z feministických ikon 20. století je také skladatelka a dirigentka Vítězslava Kaprálová. I přes svůj krátký život (zemřela v 25 letech na tuberkulózu) se stihla stát jednou z nejzajímavějších žen uplynulého století. Ve 30. letech se stala vůbec první dirigentkou v Brně, a navíc uvedla svoje vlastní dílo.

Z Brna přešla do Prahy a později do Paříže. Podle dobových dokumentů se proslavila četnými poměry s vícero muži najednou. Mezi její milence patřil Bohuslav Martinů a později si vzala syna malíře Alfonse Muchy Jiřího.

O brněnské rodačce připravila divadelní hru s názvem Vitka spisovatelka Kateřina Tučková

 

Právě se děje

Další zprávy