Londýn/Praha – Kluci jsou chytřejší na matematiku a přírodní vědy. Dívky excelují v humanitních předmětech. S tímto přístupem je konfrontována celá řada dětí už prvního stupně základní školy.
Takové předsudky mohou ale znevýhodňovat chlapce i dívky při výběru budoucího povolání a zavírat jim tak cestu do genderově netradičních povolání, varují odborníci.
Na nedostatek žen v přírodních vědách si například stěžuje britská nadace pro vědu a výzkum The Institute of Physics (IoP), která proto iniciovala vznik nové ministerské směrnice.
Podle ní by v budoucnu ředitelé škol a pedagogové měli zabránit používání sexistických narážek, a to už u pětiletých dětí, informuje The Telegraph.
"Žádná žena by nikdy neměla mít pocit, že jí ve výběru povolání brání pohlaví," píše se ve směrnici. K zamyšlení nad způsobem komunikace rovněž nabádá pedagogy.
Na dodržování pravidel bude dohlížet speciálně určený pedagog, na některých školách vznikají i dobrovolné dívčí skupinky.
Britskou iniciativu vítá i ředitelka české neziskové organizace Gender studies Helena Skálová. "Považujeme tento přístup za správnou cestu, jak děti stimulovat k tomu, aby genderovým stereotypům nepodléhaly. Aby si uvědomovaly, že v konečném důsledku vedou k nespravedlivému rozlišování mezi dívkami a chlapci," říká.
Upozorňuje dále, že téma genderové citlivosti se v poslední době stává i předmětem úvah českých politiků a političek. "Zabývá se jí například ministr pro lidská práva Jiří Dienstbier a ministryně školství Kateřina Valachová," upřesňuje.
Jednou z klíčových postav je podle Skálové osoba pedagoga, důležitá je i role rodiny i vrstevníků. "Vyučující nicméně přispívají velmi výrazně k formování hodnot a postojů dětí. Jsou tak klíčovými osobami ve snaze prolomit uzavřený kruh stereotypů a předsudků, které jsou s dívkami a chlapci spojovány," dodává.
Podle dětského psychologa Václava Mertina z Karlovy univerzity by k prolomení stereotypů rovněž mohlo pomoct zavedení tzv. pozitivního hodnocení. "Pedagog by měl dítě vést k lepším výsledkům. Odkrývat mu, co bránilo v tom, aby jich dosáhl, a zároveň ho na cestě k nim podporovat," upřesňuje.
Odborníci doporučují pro lepší seznámení s problematikou celou řadu publikací, které pomůžou jak kantorům, tak studentům. Například iniciativa Girls Day seznamuje dívky s technickými obory, které jsou typické především pro muže.
Stereotypy ve školách se zabývá i české ministerstvo školství, které podle mluvčí Kláry Bílé zajišťuje pedagogům pravidelné vzdělávací kurzy.