Může mít fanoušek skupiny Black Sabbath něco společného se členem odlehlého kmene v Papui-Nové Guineji? Podle anglické antropoložky Lindsay Bishopové z londýnské University College rozhodně ano, píše britský deník The Telegraph.
Bishopová strávila více než deset let studiem chování a komunikace fanoušků heavymetalové hudební scény ve Velké Británii, USA a evropských státech a zjistila, že využívají podobný styl komunikace jako papuánské kmeny.
Poukázala zejména na "rituály", které fanoušci heavy metalu dodržují. Ať už se jedná o specifika takzvaného moshingu (divoký tanec na koncertech, při kterém do sebe lidi vráží a nechávají s sebou házet, pozn. red.), dědění hudebního vkusu z generace na generaci, vyměňování a sbírání předmětů na koncertech, nebo o očistný účinek agresivně znějící hudby.
Bishopová tvrdí, že tyto znaky odrážejí rituály papuánských kmenů, které se během 40 tisíc let téměř nezměnily. "Ukázalo se, že tahle naprosto rozdílná kultura moshingu, heavymetalové muziky a rituálů souvisí s klanovým soužitím domorodců v deštném pralese na Papui-Nové Guineji," vysvětlila britská antropoložka.
Heavymetalová komunita podle ní již dávno není jenom záležitostí "naštvaných bílých mužů", ale je daleko inkluzivnější. Třetinu fanoušků podle Bishopové tvoří ženy a najde se mezi nimi i spousta starších lidí.
Antropoložka přišla také na to, že ačkoliv se moshing jeví jako nekontrolované agresivní chování, ve skutečnosti se jedná o strukturovaný tanec. Pokud při něm někdo upadne, ostatní fanoušci jsou připraveni pomoct.
Bishopová při svém výzkumu hovořila a zaznamenávala chování stovek fanoušků rozličných hudebních skupin. Sama je přitom fanynkou metalu.