Karlovy Vary - Pár minut před závěrečným ceremoniálem, na němž budou udíleny hlavní ceny, na festivalu v Karlových Varech krystalizují favoriti. Z kuloárů mezi novináři i z uniklých informací od hlavní poroty lze vysuzovat, že vcelku jednoznačně vedou Karamazovi Petra Zelenky.
Režisér tu vyhrál v roce 2002 s mystifikačním hraným dokumentem Rok ďábla a letos potvrdil, že se mu ve Varech daří. Už z odpoledního udílení nestatutárních cen si odnesl od poroty mezinárodních novinářů cenu FIPRESCI. "Hodně novinářů už mi drželo palce a hodně mi to pomohlo v mé kariéře," děkoval režisér.
Čtěte také: Kdo dostal nestatutární ceny
Ceny dostaly i další dva filmy z hlavní soutěže, Ukrutně šťastni a Pátrání - a tím dokázaly že tyto tři postmoderně hravá díla jsou jasnými favority hrané soutěže. Naopak jen u ceny ekumenické poroty asi zůstane snímek Fotograf.
Kdo je za Zelenkou
Až kus za Karamazovými existuje skupinka dobře hodnocených filmů, na nichž se víceméně shodnou všichni. A pak černí koně - favoriti jednotlivých porotců, kde záleží na individuálních přesvědčovacích schopnostech dotyčného, zda strhne své kolegy.
V sobotním Festivalovém deníku vyšla rovněž tabulka s hodnocením všech čtrnácti soutěžních filmů od dvanácti kritiků z různých zemí světa - Polska, Indie, Německa, Francie, USA, Ruska, Brazílie, Česka, Íránu, Maďarska, Estonska a Finsko. Touto pestrostí je vcelku zaručena i jakási zprůměrovaná objektivita.
Na stupnici od jedné do pěti - kde 1 znamená nejhorší a pětka nejlepší bodové hodnocení - mají Karamazovi skvělých 4, 3 bodu. Nejhůře jej hodnotil kritik z Finska, všichni ostatní udělují vysoké známky. Druhé je ruské drama z Čečenské války Zajatec se 4, 1 body - nejlépe je hodnocené ruským, polským a estonským kritikem, nejhůře českým.
Třetí v žebříčku je německé drama z kolumbijských slumů Dr. Alemán, které má celkově 3, 6 bodu, nejhůře hodnocené "skoro domácí" brazilskou kritičkou.
Čtěte také: Speciál - vše o Karlových Varech
Z rozhovorů s dalšími novináři a reakcí publika však zatím - kromě Zelenkova filmu - nejlépe vycházejí dánský snímek Ukrutně šťastni a maďarské Pátrání, oba svého druhu žánrové, detektivní kousky s prvky thrilleru či hororu a oba kořeněné velmi černým humorem.
Svými bodovým hodnocením v rozptylu 3, 4 a 3, 3 bodu ve zmiňované festivalové tabulce dvanácti kritiků jsou hned za prvními třemi favority. Nelíbí se především zástupcům zemí třetího světa (Indie a Íránu) a starším kritikům, kteří odsuzují přílišnou míru násilí na plátně.
Nejhorší je kýčovitá Kytara
I druhý český zástupce v soutěži, intimní psychologický snímek Děti noci, se v hodnocení kritiků drží vysoko - má zprůměrovaných 3, 4 bodu, nejhůře ho hodnotí americký kritik z Hollywood Reporteru. Martha Issová v hlavní roli by každopádně mohla získat herecké ocenění, letošní rok totiž - co se týče ženských postav - není příliš výrazný.
Naopak úplně nejhůře dopadla americká Kytara režisérky Amy Redfordové s hodnocením 1, 9 bodu. jen kousek před ní je italská komedie Ranní ptáče dál doskáče (2, 2 bodu) a španělské psychologické drama Záminky (2, 5 bodu).
Při udělování hlavních i nestatutárních cen však mohou překvapit i filmy s hodnocením natolik smíšeným, že zprůměrovaná známka u nich nemá vypovídající hodnotu. Hovoří se hlavně o drásavém psychologickém chorvatském filmu Za sklem, na který mnozí diváci nezvládají dodívat, a také o minimalisticky pojatém sociálním dramatu z Číny nazvaném Šachta.
Udílení cen nestatutárních porot proběhne odpoledne; v hlavním večerním programu pak udílení cen hlavní poroty, dokumentární poroty a poroty sekce Na východ od západu.
Mezi dokumenty se nejvíc napsalo o českém snímku Heleny Třeštíkové René o nenapravitelném recidivistovi a o americkém Větší, rychlejší, silnější o steroidové mánii v USA.
Ruská tematika zabírá
V sekci Na východ od západu jsou favority slovenské drama Muzika od Juraje Nvoty a kazašské drama Tulpan Sergeje Dvorcevoje. Šance má i Vladimír Michálek s adaptací knihy Emila Hakla O rodičích a dětech. Špatná pověst se naopak šíří okolo naivně natočeného ruského filmu Křemen.
V diváckém hodnocení, jež organizuje hlavní mediální partner festivalu deník Právo, se z celého festivalu - nikoli tedy jen hlavní soutěže - drží ruské soudní drama slavného režiséra Nikity Michalkova nazvané 12, jež je variací na klasický snímek Dvanáct rozhněvaných mužů zasazenou do reálií rusko-čečenské války.
Rusko a ruská tematika obecně letos zabírá. Hitem festivalu jsou kromě Karamazových, Zajatce a 12 i magická a rozverná Rusalka zaškatulkovaná jako „drsnější Amélie z Montmartru", která dostala od České televize cenu Nezávislá kamera.
Za jeden z nejpůsobivějších snímků přehlídky je rovněž považován depresivní a mimořádně násilný Náklad 200 slavného režiséra Alexeje Balabanova.