Praha - S kým vším si může jeden navléknout národní trikot? Se šermířem Janem Třískou nebo oštěpařem Richardem Krajčem? Takový pocit by chtěla vybudit metropolitní olympijská kampaň Všichni jsme v národním týmu.
Zcela jiné spielmachery ovšem nabízí na šesti billboardech umístěných od čtvrtka na zdi pod letenskými sady, tedy "v" galerii Artwall, umělecko-aktivistická skupina Guma Guar. Projekt Kolektivní identita prolíná spokojené obličeje paní Barkové a pánů Krejčíře, Koženého, Mrázka, Srby, Pitra s tmelícím sloganem Všichni jsme v jednom týmu.
„Všechny tyto - v uvozovkách - osobnosti symbolizují ve veřejném povědomí napojení na podsvětí a politickoekonomickou korupci," definují svůj záměr členové umělecké skupiny. V celé instalaci na nábřeží kapitána Jaroše jim jako šťastný mnohovýznamový prvek hraje do karet i vyústění Letenského tunelu.
Čtěte také: Zničili prezentaci zakázaných komunistů Ztohoven? Výstavu zakázaných komunistů napadli sprejeři Jsem Milan Knížák a kupuji předražená díla Politika umění nesvědčí. Nebo naopak? |
„Ovšem z naší strany to není útok na tyto osoby," dodává za Guma Guar Milan Mikuláštík. „Šlo nám víc o kritiku toho, jakým způsobem - s využitím reklamních strategií - si současná moc zjednává souhlas veřejnosti pro své záměry."
Guma Guar reflektují téma, kterému se v mediální teorii říká „výroba souhlasu". Poprvé jej v souvislosti s formováním a ovlivňováním veřejného mínění použil americký novinář a politický komentátor Walter Lippman a následně ve stejnojmenné knize proslavil Noam Chomsky.
„Existuje-li zde například zájem vládnoucí skupiny na vybudování vojenského zařízení a většina obyvatel s tímto nesouhlasí, provede se za peníze samotných občanů kampaň, která má za cíl přimět je, aby se stavbou souhlasili," prohlašují v textu doprovázejícím výstavu. „Občané si tak v jistém smyslu platí ze svých peněz vymytí vlastního mozku."
Guma Guar si vtipně hrají se společnou národní identitou, kterou kampaň hlavního města zaštiťuje pořádání olympiády. Jsme-li vážně všichni v národním dresu, oblékají ho i Krejčíř s Barkovou.
Není bez ironie, že partnerem projektu Artwall je právě město Praha, na což Guma Guar reagují: „Demokratická instituce by měla unést svou vlastní kritiku, jinak bychom tu znovu měli propagandu."
Předchozí projekty Art Wall Kapitán Jaroš řídí bitvu mravenců od Sekory Přistupte na boží hru a naprogramujte si dítě Na nábřeží uvidíte Rituál. Možná Pode Bal připomíná kolaboraci Čechů |
S otázkou svobody projevu se Guma Guar v posledních dnech ostatně potýkala i na výstavě Meze tolerance, jež dala prostor projevit se zakázanému Komunistickému svazu mládeže.
Expozice byla na prvního máje poškozena sprayery a od té doby je uzavřená. Přestože Guma Guar ji chtěli nechat zpřístupněnou ve stavu, v jakém jí zanechali vandalové.
Na rozdíl od výstavy na Staroměstské radnici v Kolektivní identitě Groupe Guma Guar využili oblíbené metody „subvertisingu". Tedy populární praxi, jež paroduje a zesměšňuje jak korporátní, tak politické reklamy; v průběhu 90. let ji proslavilo především kanadské sdružení a magazín AdBusters.
Jiným ukázkový příkladem z českého prostředí je výroba kompletní fiktivní značky v dokumentu Český sen.