Tim Burton prochmurní Prahu svou morbidní radostí

Boris Hokr
Aktualizováno 27. 3. 2014 14:38
Výstava Tim Burton a jeho svět, kterou osobně slavný režisér zahájil, obsahuje na pět stovek exponátů z archivu Tima Burtona, z nichž 150 je prvně zpřístupněno veřejnosti.
Tim Burton se v Praze dobře baví. Zdá se.
Tim Burton se v Praze dobře baví. Zdá se. | Foto: Vojtěch Marek

Praha - Pražský Dům U Kamenného zvonu se na několik měsíců mění v bránu do fantaskního světa melancholických i hravých příšerek a nepochopených vyvrženců. Výstava Tim Burton a jeho svět, kterou osobně slavný režisér zahájil, volně navazuje na projekt Muzea moderního umění v New Yorku z roku 2009, obsahuje na pět stovek exponátů z archivu Tima Burtona, z nichž 150 je prvně zpřístupněno veřejnosti.

Malíř pochmurných radostí

Tim Burton začínal svou filmovou kariéru u společnosti Disney, ale vzhledem k zálibě ve filmech studia Hammer či japonských monstrfilmech a obdivu k hororové ikoně Vincentu Priceovi bylo jasné, že zde dlouho nezůstane. Rozhodně ne v pozici řadového animátora (právě pro Disneyho natočil mimochodem v roce 2010 svůj největší hit – Alenku v říši divů).

„Však se na mě podívejte, hned je jasné, co mám asi tak rád,“ komentoval to žertovně ve čtvrtek v Praze.

Příležitost točit velké hrané filmy dostal u Warner Bros. Tak vznikla záhrobní komedie Beetlejuice i komiksové snímky Batman a Batman se vrací.

Počínaje těmito filmy se Burton v průběhu devadesátých let vypracoval na jednoho z nejzajímavějších tvůrců Hollywoodu. Jeho poznávacím znamením se staly nezaměnitelný, surreálný styl, souhra s umělci podobného cítění (od skladatele Dannyho Elfmana po herce Johnnyho Deppa) i v mezích mainstreamového vkusu stále ještě přijatelně obskurní (Ed Wood) či výstřední témata (Sweeney Todd). Na poli animovaných celovečerních snímků slavil dosud největší úspěchy s filmem Mrtvá nevěsta.

Burton je také producentem, podílí se na vzniku reklam a videoklipů. A také píše. Loni se u nás dočkala druhého vydání sbírka morbidní poezie Ústřičkova smutná smrt a jiné příběhy, začátkem týdne pak Argo vydalo knihu Můra noční, předvánoční (předloha pro animovaný snímek Noční můra před Vánocemi aka Ukradené Vánoce Tima Burtona). Především však nikdy nepřestal se svou výtvarnou činností.

„Proces tvoření, to je pro mě nejdůležitější. Neohlížím se moc zpátky, ani na své filmy se opakovaně nedívám. Stejně tak nejsem dobrý v adaptacích. O to více ale oceňuji nápaditost a nové inspirace," řekl Burton.

Jeho Pražané mu rozumí

Praha není jako místo, kde se můžeme s touto zásadní částí jeho tvorby seznámit, zvolena náhodou. „Filmová fázová animace zde má hluboce založené kořeny, přičemž právě Burtonovo zaujetí touto technikou stálo u zrodu jeho umělecké dráhy,“ říká kurátorka Jenny He. „Praha má skvělou energii, která inspiruje. A navíc si tu cení loutek,“ doplňuje sám Burton.

Tim Burton a jeho svět.
Tim Burton a jeho svět. | Foto: HN - Matej Slávik

V prostorách Domu U Kamenného zvonu se tak návštěvníci budou moci přesvědčit o šíři Burtonova záběru v originálním provedení a architektonickém řešení, které dává díky studiu Olgoj Chorchoj vyniknout české sklářské tradici. Ta našla uplatnění především při expozicích nejrůznějších loutek a skulptur. Výstavu doprovází tematická hudba, projekce režisérových filmů, tematické přednášky s odborníky i nejrůznější workshopy – například loutkářský.

Jednotlivé exponáty podrobně mapují proces Burtonovy tvorby. Stovky kreseb na papíře, plátně i sametu dokládají jeho nenapodobitelný styl, mistrovství ve vedení černobílé linky i cit pro výrazné barvy využité v pochmurných kompozicích. Návštěvník zde nalezne dílka vzniklá spontánně během cest, stejně jako předobrazy slavných filmových postav – od Jacka Skellingtona po Jokera z Burtonova Batmana.

Pestrá pochmurnost věčného dítěte

Setkáme s i s řadou odkazů na nejrůznější svátky a s nimi spojené činnosti, které byly pro mladého tvůrce jediným vystoupením z unifikovaného prostředí dětství. Na povrch však vystupuje především umělcova záliba v postavách vyděděnců plných melancholie, stejně jako v mísení prvků komedie a tragédie.

Tim Burton a jeho svět

Tim Burton a jeho svět
  • GHMP, Dům U Kamenného zvonu, Praha
  • 28. března až 3. srpna 2014
  • Otevřeno: út-ne 10:00-20:00
  • Kurátor: Jenny He
  • Vstupné: 190 korun

Řada jeho postav se vyznačuje groteskností, jsou zdůrazněny deformace a umělost odkazující k výtvorům doktora Frankensteina blahé paměti či zásvětí a posmrtnému životu. Tato morbidnost je však více než vyvážena hravostí a rozmařilým využíváním barev. Burton oslavuje schopnost i největších vyvrženců najít štěstí v sobě samém, „všedních“ činnostech a podobných bytostech.

Jeho hrdinové vytváří svět sám o sobě a přes všechnu „divnost“ ukazují, že skutečně divný je naopak šedivý svět bez radosti a posedlost normalitou. Hraní a oslava dětského pohledu na svět jsou leitmotivem Burtonovy tvorby.

Foto: Vojtěch Marek

Zajímavé budou pro fanoušky jistě i vystavené fotografie, pohledy do zákulisí natáčení a dokumentace nerealizovaných projektů. Možná největší poklady však skrývají sklepení. Tradiční gotika se zde pojí s gotikou burtonovskou, lomené oblouky osvětlené neonovými světly, zákoutí nabízí malý improvizovaný kinosál i čítárnu, to vše doplněno výraznými exponáty připomínajícími místo, kde byl v Noční můře před Vánocemi držen Santa...

Výsledný dojem je však především veselý. Hravost a optimistický pohled na svět jsou ostatně prvky, které Burton i kurátorka Jenny He rádi zvýrazňují. „Chceme, aby byli lidé šťastní. Uvědomuji se, že tradiční muzea a výstavy nejsou moc vstřícné, ale my bychom chtěli, aby zde vše lidi vítalo,“ tvrdí Burton.

O jeho slovech se návštěvníci expozice mohou přesvědčit do 3. srpna.

 

Právě se děje

před 37 minutami

Soud vrátil k došetření kauzu kalendáře s nacistickou tematikou

Obvodní soud pro Prahu 5 vrátil k došetření případ nakladatelství Naše vojsko a jeho ředitele Emericha Drtiny viněné kvůli prodeji reklamních předmětů s nacistickou tematikou. Během soudního jednání v jiné kauze vydavatele Drtiny to v úterý řekla soudkyně Kateřina Ctiborová. Z informací na justičním webu vyplynulo, že si proti tomuto rozhodnutí podal státní zástupce stížnost. Případ souvisí se zásahy policie v nakladatelství loni v červnu.

Žalobci kladou Drtinovi a nakladatelství Naše vojsko za vinu, že spáchali trestné činy založení, podpora a propagace hnutí směřujícího k potlačení práv a svobod člověka a výtržnictví. Hrozí za to až desetiletý trest. Podle dřívějších informací případ souvisí s prodejem kalendáře s portréty osobností nacistického Německa. Vydavatel se v médiích hájil tím, že nešlo o propagaci, ale o byznys.

Zdroj: ČTK
před 39 minutami

Medveděv odstoupil kvůli nákaze koronavirem z turnaje v Monte Carlu

Druhý nasazený tenista Daniil Medveděv přišel po pozitivním testu na koronavirus o šanci startovat na antukovém turnaji Masters v Monte Carlu. Ruský tenista neprošel podle dnešního vyjádření organizátorů pondělní kontrolou a musel zamířit do izolace. Hrát v Monte Carlu nebude ani ve čtyřhře.

"Je to velké zklamání, že nebudu hrát v Monte Carlu. Teď se musím soustředit na zotavení a doufám, že se vrátím na Tour, jak nejdříve to bude možné a bezpečné," uvedl Medveděv v prohlášení.

Druhý hráč světového žebříčku měl v prvním kole volný los a zapojit se měl až od druhého, v pavouku ho nahradí lucky looser z kvalifikace. Úvodní hrací dny zatím v Monaku v neděli i pondělí komplikovalo počasí, kvůli dešti je program ve skluzu.

před 52 minutami

Umělou inteligenci v EU využívá sedm procent firem, v Česku méně

Umělou inteligenci loni v zemích Evropské unie využívalo sedm procent firem, které mají alespoň deset zaměstnanců. Uvedl to dnes evropský statistický úřad Eurostat. Nejaktivnější jsou v tomto smyslu firmy v Irsku, naopak nejméně umělou inteligenci využívají firmy v Lotyšsku. Česko je se šesti procenty mírně pod unijním průměrem.

"Umělá inteligence je oblast strategické důležitosti a klíčový faktor hospodářského rozvoje. Může poskytnout řešení pro spoustu náročných úkolů, jako je léčba nemocí či minimalizace dopadů klimatu na zemědělství. Umělá inteligence dává strojům a systémům schopnost analyzovat své okolí a s určitým stupněm autonomie rozhodovat za účelem dosažení konkrétních cílů," uvedl Eurostat.

Zatímco dvě procenta firem využívala strojové učení k interní analýze velkých dat, v jednom procentu firem se data analyzovala interně s pomocí přirozeného jazykového zpracování, přirozené tvorby jazyka nebo rozpoznávání řeči. Chatovací službu, kdy chatbot, tedy komunikační robot, nebo virtuální asistent odpovídají zákazníkům v přirozeném jazyce, využívala dvě procenta firem. Rovněž dvě procenta firem pak využívala roboty s určitou formou autonomie, například pro úklid, nebezpečné či opakované činnosti, jako je odstraňování jedovatých látek, třídění zboží ve skladě, případně pomoc zákazníkům s nakupováním nebo placením.

Zdroj: ČTK
Další zprávy