Projekt multimediální umělkyně Kateřiny Šedé se jmenuje s odkazem na známou organizaci UNES-CO a jejími hlavními aktéry jsou Benátky a Český Krumlov - města, kterých se vylidňování center měst a stěhování obyvatel do jejich okrajových částí bezprostředně dotýká.
Šedá při úvahách o celé věci přišla na to, že jí turisticky nejvíce exponovaná místa připadají v čemsi podobná s takzvanými vyloučenými lokalitami.
"Domy, ve kterých nikdo nežije. Obchody, které nikdo nepotřebuje. Ulice, kde se lidé nepotkávají, ale vzájemně vyhýbají. Taková může být charakteristika sociálně vyloučených lokalit, ale i nejkrásnějších měst světa zapsaných na seznamu kulturního dědictví UNESCO. Podobnost na první pohled diametrálně odlišných míst mě inspirovala k projektu, který upozorňuje na růst turismu a s tím související problémy," říká.
Autorkou stvořená fiktivní firma UNES-CO se tento trend pokusí zvrátit. V Krumlově by se tak měli do několika domů vrátit obyvatelé. Dostanou je k dispozici jako startovací byty a obdrží mzdu za to, že v nich povedou běžný život. V pavilonu v Benátkách pak vznikne sídlo firmy UNES-CO, z níž budou návštěvníci moci sledovat přímý přenos z Krumlova.
"Mým cílem není turismus pouze kritizovat, ale přijít na způsob, jak cizince zastavit a dát mu na chvíli možnost stát se místním. Pohled z očí do očí - to je klíč, jak vyloučenou lokalitu proměnit ve společné místo," dodala Kateřina Šedá.
Tématem letošního bienále je Freespace, volně přístupný prostor vyjadřující velkorysost ducha a smysl lidskosti jako centrální funkce architektury. Komisař česko-slovenského pavilonu v Benátkách a kurátor Národní galerie Adam Budak uvedl, že Šedá k tématu přistupuje podvratně, protože ukazuje, kde volný prostor není. Projektu pro bienále shodou okolností předcházela iniciativa lidí z Krumlova, kteří s turisty žijí.
"Všichni jsme víceméně s turisty rádi, ale v posledních letech vidíme problém. Turisté přijíždějí v takové míře, že téměř nic nevidí a protékají městem z jedné strany na druhou," řekla Hana Jirmusová Lazarowitz z tamního Egon Schiele Art Centrum.
Na problém měst přeplněných turisty loni začali upozorňovat obyvatelé některých evropských metropolí. Zvláště hlasitě kritika zaznívala z Barcelony nebo Benátek. Španělsko, které má asi 46 milionů obyvatel, v roce 2016 navštívilo 75,3 milionu turistů.
Posledním projektem Kateřiny Šedé, která sice vystudovala pražskou Akademii výtvarných umění, ale její doménou jsou akce na pomezí sociálních experimentů a happeningu, je seznamka pro 1918 lidí. Tu uspořádá v rámci oslav stého výročí založení republiky a fungovat by měla během jarní brněnské multimediální akce Re:publika, která si taktéž připomene vznik Československa.