V souboru velkoformátových barevných fotografií, který je k vidění od čtvrtka, zpracovává téma zániku převážně metalurgických provozů. Oněch "katedrál práce", které od dob průmyslové revoluce 19. století symbolizovaly "cestu vpřed" a "sakrální" roli měly i v ideologii a propagandě předchozího režimu.
Jirásek (1965) zachytil proměny po roce 1989 i obraz umírající doby, která spoléhala na univerzální inženýrství coby záruku prosperity. Výstava je pokračováním jeho dřívější práce Wannieck factory - rozloučení s průmyslovým věkem, která dokumentovala likvidaci vysloužilé strojní továrny Vaňkovka v Brně.
Autor prošel několik podniků, fotil například v bývalé ČKD Blansko, Poldi Kladno nebo ve třineckých a vítkovických železárnách. Zachytil jak podniky, které ještě fungují, tak továrny zcela opuštěné - v celé jejich monumentalitě, rozkladu i zmaru. Projekt vznikl v letech 2004 a 2005; z velkého množství barevných snímků nakonec bylo vybráno pětasedmdesát.
Nebylo to lehké
Jirásek podle svých slov měl často problém získat od majitelů objektů povolení, aby v továrnách mohl fotografovat. Nakonec se mu prý projekt podařilo uskutečnit díky kontaktům s horníky a dělníky, které chtěl portrétovat. V Rudolfinu visí jejich černé tváře s rouškami, ale i tovární zátiší s předměty, kterými se lidé snažili "vylepšit" pracovní prostředí.
Výstavu Industria, která potrvá do 30. dubna, doplňuje půlhodinový tchajwanský němý film z opuštěné oděvní továrny, nazvaný Factory. Součástí projektu Industria jsou filmové přehlídky v pražských kinech Konvikt a Světozor, konference a výlety na místa, kde je průmyslová architektura.
Další informace o výstavě a souvisejících programech naleznete na stránkách Rudolfina ZDE.