Produkuje bohatství, ale vymazává obce z map. Výstava se věnuje tématu uhlí

Produkuje bohatství, ale vymazává obce z map. Výstava se věnuje tématu uhlí
Skupinová přehlídka nazvaná Hérakleitův princip: Sto let uhlí v českém umění zahrnuje díla více než šedesáti autorů. Na snímku je práce nazvaná Řez hlubinným dolem z roku 2023 od Pavla Karouse.
Přehlídka potrvá do 22. října. Na snímku jsou díla nazvaná Srdce planoucí a Venuše, které v letech 2011 až 2015 vytvořila Dagmar Šubrtová.
Podle organizátorů málokterá surovina v umění zaujímá tak výrazné postavení jako uhlí. Na snímku je dílo Černé vejce – nový začátek z roku 2013 od Dagmar Šubrtové.
Výstava reflektuje existenci "černého zlata" v době, kdy je uhlí navzdory přechodu k obnovitelným zdrojům stále aktuálním společenským tématem. Detail obrazu Ostravské haldy II z roku 1933 od Jana Zrzavého. Zobrazit 15 fotografií
Foto: ČTK
ČTK Kultura ČTK, Kultura
26. 6. 2023 15:00
Uhlí jako výtvarnému prostředku i tématu spojenému se severem Čech je zasvěcena nová výstava Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem na Litoměřicku. Skupinová přehlídka nazvaná Hérakleitův princip: Sto let uhlí v českém umění zahrnuje díla více než šedesáti autorů včetně Václava Špály, Jana Zrzavého nebo Stanislava Kolíbala. Potrvá do 22. října.

Podle organizátorů málokterá surovina v umění zaujímá tak výrazné postavení. Výstava reflektuje existenci "černého zlata" v době, kdy je uhlí navzdory přechodu k obnovitelným zdrojům stále aktuálním společenským tématem.

"Vztah lidí k těžbě a ke krajině se vyvíjel a vždy jej provázelo střídání vrcholů a pádů," říká Magdalena Deverová, jež v Roudnici nad Labem působí coby kurátorka od roku 2011. "Uhlí je prokletí i každodenní chleba, pozoruhodný nerost i zdevastovaná krajina. Uhlí je živná půda pro politickou lobby i zavalená šachta. Produkuje bohatství, a zároveň vymazává obce z map," dodává.

Na výstavu vybrala díla z období posledních sta let. Uhlí za tu dobu inspirovalo mnoho umělců, podle Deverové zdaleka nejen ty svázané s érou socialistického realismu za komunismu. Hnědočernou horninu znázorňovali zástupci modernismu, informelu i akčního umění.

Přehlídka zahrnuje práce renomovaných i méně známých tvůrců od počátků 20. století od malby, kresby, grafiky či fotografie až po multimediální instalace, videa, performance či land art. Kurátorka oslovila i několik současných výtvarníků, aby vytvořili nová díla přímo pro roudnickou galerii. Pod klenbou vznikla instalace hornické řetízkové šatny. V galerijním sklepě ji doplňuje instalace z hlívy ústřičné. Tato dvojice má odrážet minulost i současnost uhelných šachet.

V hlavním sále jsou umístěny práce Pavla Sterce, Pavla Karouse, Vladimíra Turnera, Roberta Vlasáka a Miloše Šejna. Foyer a úvod pak patří umělecké skupině Rafani. Architektonické koncepce, jíž vévodí důlní věž a surová estetika, se ujal Tomáš Svoboda.

Díla zabírají prostor celé galerie, dočasně je tak svěšena stálá expozice. Na výstavu, kterou lze vidět od úterý do neděle, naváže doprovodný program.

 

Právě se děje

Další zprávy