Instituce vlastní téměř čtyři stovky jeho maleb, grafik či objektů. "Během svého života věnoval do naší sbírky přes 300 grafických děl," vypočítává mluvčí Jana Malášek Šrubařová. Podle ní tak ostravská galerie disponuje největším souborem Ovčáčkovy tvorby v Česku. Za posledních dvacet let jej představila na sedmi výstavách, naposledy v roce 2016. Ta současná zahrnuje okolo 180 grafik, takzvaných vizuálních básní, maleb či objektů.
Tematicky je rozdělena do tří částí reflektujících ústřední motivy jeho tvorby. Všechny propojuje zájem o lettrismus, tedy umělecký směr, při němž autor zachází s písmem v jiném významu, než jak je běžně používáno. Ovčáček se o něj zajímal od 60. let minulého století.
První část ostravské výstavy, která se jmenuje Edas: Znaky - 1968 - Groteska, je vysloveně zaměřena právě na práci s písmem. Ta druhá představuje díla reagující na společenské události v době okupace Československa vojsky Varšavské smlouvy z roku 1968. Poslední část je pak věnována figurálním malbám.
Výstava měla původně oslavit devadesátiny Eduarda Ovčáčka. Těch se ale nedožil, v prosinci zemřel. "Nyní je tak koncipována jako pocta umělci, jehož dílo, občanské postoje a pedagogická činnost výrazně ovlivnily podobu současného českého výtvarného umění," doplňuje mluvčí. Návštěvníci se seznámí také s nahrávkami pořadů, které poskytl Český rozhlas, nebo s televizním dokumentem o Eduardu Ovčáčkovi, jejž k jeho pětaosmdesátinám natočila Česká televize.